Agile
verband met subsidies, de verantwoording naar het bestuur
of andere belemmerende voorwaarden. Tevens zorgt het
simpelweg samenbrengen van verschillende experts in een
setting zoals een Lab-omgeving bij het NYPL Lab niet dat er
geen ruis ontstaat wanneer deze partijen met elkaar aan de slag
moeten. Een manier om structureel 'ruis te verdelgen' zou
daarom wenselijk zijn.
Sprint
Planning
Sprmt St
Scrums
Sprint
Review
Figuur 1: Agile werken
Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik in gesprek gegaan met
Richard Overboom, interaction designer bij Random Studios.
Random Studios is een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen
van creatieve en innovatieve toepassingen voor bedrijven.
Hierbij proberen ze de grenzen tussen de digitale- en fysieke
wereld, kunst en design te vervagen. De taak van de interaction
designer hierbij is om te snappen hoe de interactie tussen een
gebruiker en een applicatie verloopt. Richard Overboom is
hierbij de ruisverdelger die probeert te snappen wat de wensen
van een klant zijn, wat de behoefte van een gebruiker is en wat
de mogelijkheden van het development team zijn. Hierbij is het
de bedoeling dat de abstracte wens van de klant wordt verwerkt
tot een logisch en begrijpelijk concept dat vervolgens in
projectvorm wordt uitgevoerd.
Voor de uitvoering van de uiteindelijke projecten is het vaak
nodig dat er goede samenwerking is tussen verschillende
disciplines en dat de klant goed wordt betrokken bij de
ontwikkeling van hun product. Dit gebeurt volgens een
projectmethode die op iteratieve wijze plaatsvindt. Dit betekent
dat er vanaf het begin van het project sprints worden gehouden.
Dit zijn periodes waarin het development team het vooraf
ontwikkelde concept gaat uitwerken. Na een sprint van
bijvoorbeeld twee weken wordt het resultaat uitvoerig met de
opdrachtgever besproken. Alle functionaliteiten worden getest
en getoetst aan de wensen van de klant. Hierdoor kan er
tussentijds feedback worden gegeven aan het development
team en dit kan dan aan de volgende sprint beginnen. De sprints
duren voort tot de presentatie van het eindproduct en na iedere
sprint vindt er een feedback moment plaats. Dit is dus een
iteratie die gedurende het gehele project plaatsvindt en die
vormt de ruggengraat voor de communicatie en samenwerking.