n
/DIGITAL
MUSEUM
LAB/
en permanente plek in het Allard Pierson
Museum om onderzoek op locatie te
bevorderen. Daarnaast staat reflectie en
evaluatie op het gebied van digitale
innovatie in musea en andere erfgoed
instellingen centraal. Zo wordt er maande
lijks een meet-up georganiseerd om samen
met professionals uit het veld uitkomsten
en ontwikkelingen te bespreken.
In de afgelopen vier jaar heeft het
Allard Pierson Museum een groep van 550
innovators aan zich verbonden via de
meetupgroup Digital Museum Network
Amsterdam. Dit is een mix van museum
collega's, onderzoekers en vertegenwoordi
gers van de creatieve industrie. Gedurende
36 meet-ups is deze community langzaam
uitgebouwd en beschikbaar voor een
volgende stap. Het Digital Museum Lab wil
een meer duurzame en gestructureerde
programmering bieden aan deze community
en deze kennis delen binnen de erfgoed
sector.
Het lectoraat Crossmedia van de Hoge
school van Amsterdam doet sinds 2014
onderzoek naar de manier waarop tentoon
stellingsmakers kunnen sturen op de
beleving van hun bezoekers. Daarbij is extra
aandacht voor de inzet van digitale middelen
op zaal. In het onderzoek wordt niet alleen
gekeken naar de manier waarop bezoekers
reageren op (digitale middelen in) de
tentoonstelling, maar wordt tevens het
ontwerpproces in kaart gebracht. Op die
manier worden verwachtingen van het
museum ten aanzien van de bezoekers
beleving gerelateerd aan het uiteindelijke
gedrag van de bezoeker. Zo is in 2014
onderzoek gedaan bij tentoonstellingen
van (o.a.) Rijksmuseum van Oudheden en
Het Nederlands Instituut voor Beeld en
Geluid. Ook is het lectoraat betrokken bij
een aantal herinrichtingstrajecten.
Zo monitort het lectoraat op dit moment het
herinrichtingstraject van het Allard Pierson
Museum en zal zij na afronding tevens de
ervaring van de bezoeker in kaart brengen.
In het vervolgproject "De Belevingswaarde
van Musea" wordt zowel met musea
(waaronder bovenstaande partners),
tentoonstellingsontwerpers als kennisinsti
tuten samengewerkt om meer inzicht te
krijgen in het bieden van een inspirerende
bezoekersbeleving, een speerpunt in de
Nationale Kennisagenda voor het Museale
Veld (2014). Het project richt zich op de
vraag hoe een door de tentoonstellings
maker beoogde bezoekersbeleving te
realiseren en te meten is in een tentoonstel
ling. Wederom gaat daarbij specifiek de
aandacht uit naar de inzet van digitale
middelen op zaal. Het uiteindelijke doel is
om praktische tools te ontwikkelingen
waarmee tentoonstellingsmakers gerichter
belevingen kunnen creëren en evalueren.
Hierbij kan gedacht worden aan een
ontwerpspel, een (digitale) toolkit om
bezoekers bij het ontwerpproces te
betrekken, meetinstrumenten voor bezoe
kersbeleving en publicaties en workshops
voor het werkveld.
Het lectoraat Crossmedia werd opgericht in
2013 en is onderdeel van het kenniscentrum
CREATE-IT van de faculteit Digitale Media
en Creatieve Industrie (DMCI) van de
Hogeschool van Amsterdam. Lectoraten en
labs van CREATE-IT onderzoeken de invloed
van digitale media en technologie op de
maatschappij en de stad, waarbij nauwe
samenwerking wordt gezocht met
studenten, docenten en de creatieve
industrie en IT-sector. Het team van het
lectoraat bestaat uit lector dr. Harry van Vliet
en 4 onderzoekers (4,4 fte). Daarnaast zijn
2 assistenten (1,3 fte) en 6 docenten uit het
domein verbonden aan het lectoraat.
Gezamenlijk werken zij aan 8 verschillende
projecten binnen de bovengenoemde
disciplines.
vun Amsterdam