r~"ï^«£3! ^iWKÊÊm lijke archieven. Binnen de r.k. kerk zijn dan nog te noemen de archieven van de bisdommen Merauke, Sorong en Agats, de orde-archieven van de paters van het Heilig Hart, de Augustijnen en de Kruishe ren en diverse andere kleinere congregaties en in stellingen. Aan protestantse zijde zijn dat de archie ven van de zending van de verschillende protestant se kerken en van verschillende Amerikaanse en Australische missiegenootschappen.7 Binnen het Franciscaanse kader zijn voor dit onderzoek vrijwel alle archieven onderzocht, met uitzondering van de 'subdekenaten' Sibil en Mimika/Akimuga en het dekenaat Kokonao. Van de eerste twee was nauwe lijks materiaal over, terwijl het archief van de laatste in het geheel niet meer was te vinden. De archieven van het bisdom Jayapura berusten in het huis van de bisschop en in het bisdomkantoor, in Irians hoofd stad Jayapura (het vroegere Hollandia). Het bis schopsarchief omvat ongeveer tien strekkende me ter, over de periode 1946-1979, terwijl het tweede archief ruim 30 meter stukken over de periode be gin jaren zeventig tot heden beslaat. Dit laatste be stand is ontstaan met de opkomst van sociale zorg en ontwikkelingsprojecten en waarvoor een aparte uitvoerings- en financiële administratie noodzake lijk werd. Ondanks de toename in personeel, werd het snel groeiende archief slecht bijgehouden en is het daardoor veel minder goed toegankelijk dan het 'oud-archief' in het huis van de bisschop. In de hoofdstad bevinden zich ook de archieven van de Franciscaanse kustodie (6 m) en het dekenaat Jaya pura (3 m). De omvang van het kustodie-archief is klein omdat voor de periode tot ongeveer 1973 de archieven van het bisdom en zijn voorgangers en van superior/kustos niet of nauwelijks gescheiden werden gehouden. Waren de archieven in de hoofd stad vrij gemakkelijk te raadplegen, de bestanden in het binnenland daarentegen, bleken veel moeilijker bereikbaar. Met name het gebied rond de Wissel meren is vanwege het oproerige karakter van de Ekari's nog steeds afgesloten gebied. Slechts met bijzondere toestemming van de overheid mag men er komen en het is slechts te bereiken met een klei ne, éénmotorige Cessna die kan landen op de smalle airstrip van het plaatsje Enarotali. Voor de papoea's lijkt elke nieuwe lading uit het vliegtuig weer een nieuwe bezienswaardigheid te zijn. Dan blijkt in eens hoever je van de 'bewoonde wereld' bent. Het Het oud-archiefvan het bisdom Jayapura missiehuis, waar het Franciscaanse regio-archief ligt opgeslagen, is niet ver van de airstrip, en wanneer je er binnentreedt ben je ineens weer een beetje thuis: tapijtjes op tafel, een ouderwetse Philipsradio, oude Nederlandse tijdschriften en Friesche Vlag en koek jes bij de koffie. De indertijd voor de missie afgesta ne meubels maakten het tot een klassiek jaren zestig Nederlands burgerinterieur. De archieven bleken echter minder net en keurig. Uit diverse hoeken en gaten van de missiepost kwam steeds meer ongeor dend materiaal tevoorschijn, totdat niettemin een vrij compleet en waardevol correspondentiearchief ontstond. Na globale beschrijving van het materiaal en enige instructie aan de paters over moderne ar chiefvorming, gelukte het na enige dagen om op nieuw een Cessna te charteren die via een spectacu laire vlucht dwars door het centrale bergland van Irian de archivaris naar de beroemde Baliemvallei bracht. In de hoofdplaats Wamena is daar het deke- [210] naat Jayawijaya gevestigd. Ook hier vond ordening, enige selectie, bestandsopname en instructie plaats, waarna weer werd teruggevlogen - gelukkig in een toestel van wat groter formaat - naar Jayapura. Alles bij elkaar werden volgende archieven globaal geordend en/of geïnventariseerd8: Kustodie c.a. Archief van de Franciscaanse kustodie (supe rior/kustos), Nieuw-Guinea/Irian Jaya (1955- 1989), APO Jayapura9; Kustodie-bouwarchief van bouwkundige pater Blom, (1947-1980), apo Jayapura; Centrale Franciscaanse Bibliotheek (19e eeuw heden), apo, Jayapura; Archief en documentatie pater F. van Nunen ofm (191? eeuw-heden), apo Jayapura; Bisdom, dekenaten, parochies Archief bisdom Jayapura (1946-1980)10, Dok 11 Jayapura; - Archief kathedraal St. Petrus en Pau- lus (1963-1975), Jayapura; Archief parochie St. Franciscus (1970-1980), Ja yapura; Archief parochie Abepura (1933 e.v.); Archief kevikepan ('onderbisdom') Paniai/Mi- mika, (1948-1978), Enarotali; Archief statie Bidai (1961-1977)Enarotali; Archief dekenaat Jayapura (1966-1989), Jayapu ra; Archieven staties Arso en Waris (1948-1987), Ja yapura; Archief dekenaat Jayawijaya (1958-1986), Wa mena; Archief parochie Jiwika (1959-1978), Wamena; Overige Archief yppk (r.k. onderwijsinstellingen, 1949- 1975). Argapura; Archief pater Haripranoto (2e helft 20e eeuw), Jayapura; Archief pater Siegfried Stokman 1948-1960)Ja yapura; Archief familie Ebeli (ca. 1900-1960), Jayapura. Voor de volledigheid moet nog worden vermeld dat de Franciscanen in Nederland hun centrale provin-, ciaal archief in Utrecht bewaren.11 Hierin bevindt zich ook de correspondentie met en alle stukken en rapporten over de verschillende missiegebieden, waaronder natuurlijk (voor de periode tot 1986) Nieuw-Guinea/Irian Jaya.12 Die stukken zijn - van zelfsprekend zou je haast zeggen - in minuut- of netvorm ook in de archieven ginds aanwezig, maar maken slechts een klein deel van de totale Francis- caanse/bisdommelijke archieven in Irian uit. Inhoud en betekenis van de archieven Van de onderzochte archieven springen er een paar qua belang bovenuit. In de eerste plaats is dat het bisdomarchief dat volgens een eigen archiefcode op een goede wijze is gearchiveerd en bewaard geble ven. Het is een rijk correspondentie- en rapporten archief. Direct daarmee in verband staat het archief van de Franciscaanse missie (later kustodie) dat weliswaar pas veel later begint maar waarvan het oudere deel, vanwege de hierboven geschetste ont wikkeling, geheel met het bisdomarchief is verwe ven. Beide archieven kunnen tot ongeveer 1973 niet los van elkaar worden gezien. Het 'bisdomar chief' functioneert in feite voor beide organisaties als een basisarchief. Daarna ontstaan er vanwege de formele scheiding tussen bisdom en orde langza merhand twee aparte administraties. De periode rond 1973 is ook een taalkundig breukvlak: in de stukken vindt een geleidelijke overgang van het Ne derlands naar het Indonesisch plaats. Hoewel er al tijd stukken in het Nederlands geschreven bleven worden - met name tussen missionarissen onder ling - worden van die tijd af de meeste stukken in het Indonesisch geschreven. Een en ander heeft ook te maken met een wijziging in het werk van het bis dom en de missionarissen sinds het einde van de ja ren zestig. De invoering van vele sociaal-economi sche projecten, al of niet via ontwikkelingshulp on dersteund, bracht zoals gezegd een grote financiële, commissionaire en uitvoeringsadministratie met zich mee, waardoor steeds meer correspondentie met de Indonesische overheid en instellingen plaats vond. Het ondersteunend personeel in dienst van het bisdom was ook voornamelijk Indonesisch. Uit [211]

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1993 | | pagina 30