5 De archieven van Kloosters en andere stichtingen in Delfland ('s-Gravenhage,
1920).
nb Dit werk staat op naam van J.M.Sernée, S. W. A. Drossaers en
W. G. Feith. Eerstgenoemde auteur heeft door haar ontijdig overlijden de vol
tooiing van dit werkstuk aan anderen moeten overlaten.
6 Het archief van den Nassauschen Domeinraad. Eerste deel: Het archief van
den Raad en Rekenkamer te Breda tot 1581. 5 banden ('s-Gravenhage,
1948-1949).
7 Het archief van de Nassause Domeinraad. Tweede deel: Het archief van de
Raad en Rekenkamer te Breda tot 1581, Stukken betreffende de rechten en
goederen van Anna van Buren. 5 banden ('s-Gravenhage, 1955).
ii Bronnenpublicaties
8 'Tot dusverre ongedrukte Hollandsche oorkonden van vóór 1300'
in: Bijdragen en Mededeelingen van het Historisch Genootschap, 48ste deel
(Utrecht, 1927), 53-68.
nb Deze bijdrage staat op naam van jhr. mr W. G. Feith t als eerste auteur,
aangezien de onderhavige publicatie door hem was voorbereid.
9 'Inventaris van de meubelen van het Stadhouderlijk kwartier met het Speel
huis en van het Huis in het Noordeinde te 's-Gravenhage'
in: Oud-Holland, 47 (1930), 193-236.
nb Met aantekeningen van dr C. Hofstede de Groot en jonkvr. dr. C. H. de
Jonge.
10 Inventarissen van de inboedels in de verblijven van de Oranjes en daarmede
gelijk te stellen stukken 1567-1795. 3 delen - Rijks Geschiedkundige Publica-
tiën, Grote Serie nrs. 147, 148 en 149 ('s-Gravenhage, 1974-1976).
nb Dit werk staat op naam van S. W. A. Drossaers en Th. H. Lunsingh
Scheurleer.
ui Geschiedkundige geschriften
11 Diplomatieke betrekkingen tusschen Spanje en de Republiek der Vereenigde
Nederlanden 1678-1684. Proefschrift Rijksuniversiteit Leiden ('s-Gravenhage,
1915).
12 'Abdij van Loosduinen. Frater Georgius, de biechtvader, en zijn visioen - 1434'
in: Bijdragen voor de geschiedenis van het bisdom van Haarlem, 56ste deel
- 1915, 39-41.
13 'Het Stichtingsjaar der abdij te Loosduinen'
in: Bijdragen alsvoren, 51ste deel - 1917, 282-289.
14 'De Prins en het Prinsdom Oranje'
in: Prins Willem van Oranje 1533-1933 (Haarlem, 1933), 289-300.
15 'De jaarstijl van Willem van Duvenvoorde'
in: Nederlands Archievenblad, 57 (1952-1953), 73-74.
iv Artikel ter herdenking van een rijksarchivaris
16 'In memoriam dr. P. A. Meilink'
in: Nederlands Archievenblad, 61 (1956-1957), 139-141.
92
In memoriam
Mevrouw A. J. Spijkman-Visser 1919-1989
C'est Ie ton qui fait la musique
Dit motto dat mevrouw Spijkman koos als aanhef voor haar artikel 'Geluids-
documentatie in Rotterdam', opgenomen in het Nederlands Archievenblad van
1967, is precies op haarzelf van toepassing. Van 1961 tot 1977 verbonden aan
het Gemeentearchief van Rotterdam, is zij op 9 november 1989 in die stad over
leden. Voor haar huwelijk had zij een administratieve baan gehad bij Unile
ver. Na het overlijden van haar man had zij er grote behoefte aan een baan
te aanvaarden, die haar in contact zou brengen met mensen. Dat zij deson
danks op het 'saaie' archief terecht is gekomen berust op toeval. Zonder er
toen zelf in te geloven dat zij - van nature een levendige vrouw met veel ex
pressie en motoriek daar een blijvertje zou kunnen zijn, heeft zij het er zestien
jaar lang volgehouden. Zo werd een uitstekend amateur-actrice van De
Maasstadspelers, die creatief bezig wilde zijn, ambtenares in het Gemeentear
chief voor het verlenen van assistentie bij het beschrijven en opbergen van pren
ten, foto's en affiches, en wel in de rang van 'klerk op proef', te verstaan 'op
proef' ook van haar kant.
Een goed jaar later kreeg zij de taak de zeer verwaarloosde catalogisering
van de collecties jaarverslagen en periodieken in de bibliotheek ter hand te ne
men. Met doorzicht en accuratesse heeft zij het haar toegevallen werk verricht,
maar het geluk wilde dat daarnaast geleidelijk ander werk voor haar disponi
bel kwam, waarin zij zich beter naar haar aard zou kunnen ontplooien. Het
in 1960 opgezette geluidsarchief begon in 1961/1962 te groeien als gevolg van
aan buitenstaanders verstrekte opdrachten om bepaalde evenementen op de
band vast te leggen. Het was de enthousiaste jonge directeur van de Centrale
Discotheek Rob Maas, die zich aandiende om Rotterdammers die betekenis
hadden in het maatschappelijke en culturele leven, op de band te gaan inter
viewen. In 1962 nu nam mevrouw Spijkman op zich alle tot dusverre ingeko
men geluidsreportages en 'gesproken portretten' met behulp van haar eigen
93