fi -fi fi- ff -ff ae - - ae 4 5 44 55 PI fiets of fiets 11 fles of fles Van Haeringen *fi of Van Haeringen 4 1 Van links naar rechts: ligaturen voor de lettercombinaties fi, fl, ff en ae; het beletselteken, aanhalingstekens en een asterisk. Het realiseren van een goed ontwerp eist een degelijke voorbereiding. Als de opdracht een typografisch ontwerp is, dan dient de ontwerper exact te weten wat het formaat van het boek is en de dikte van de rug. Het is ook wenselijk dat de kopij geheel of gedeeltelijk is gelezen door de ontwerper. Iets van de sfeer zal altijd op het omslag tot uiting moeten komen. Is het niet mogelijk om de sfeer van het boek te bepalen of heeft men te ma ken met een uitgave van een serie boeken waarvan de inhoud niets met elkaar te maken heeft, dan zal er vaak voor gekozen worden de omslagen te voorzien van een uniforme belettering waarin de titel, de auteursnaam en de uitgever duidelijk naar voren komen. Veel toegepast is de methode een gedeelte van de belettering diapositief in een fond van een kleur te zetten (bijvoorbeeld een witte tekst in een blauw kleur vlak) en de andere elementen in een andere kleur op dat fond worden gedrukt. Voor de gebruiker lijkt het of er op deze manier gebruik is gemaakt van drie kleuren. In werkelijkheid is er gebruik gemaakt van twee kleuren, plus de kleur van het papier van het omslag (meestal wit). Het omslag van deze uitgave is daar een goed voorbeeld van. Een ontwerper kan door gebruik te maken van twee of drie kleuren een goed typografisch omslag maken. Bij gebruik van een full colour-illustratie wordt meestal gekozen voor een belettering welke meegenomen kan worden in de vier-kleuren. Zie hiervoor bijvoorbeeld de populaire dames- en herenbladen. 2 Vormgeving van het binnenwerk De ontwerper kan zich (en mag zich) niet alléén bepalen tot de keuze van het formaat, letter, papier, zetspiegel, zetsysteem, manier van illustreren etc. Hij/ zij is ook kopijvoorbereider, opmaker, uitlijner, controleur etc. Hij/zij geeft gedetailleerde werk- en zetinstructies. Hij/zij is de zorg van het boek (het bin nenwerk en het omslag), hij/zij is het 'die dood valt op de komma' en zelfs 246 Tekens in de marge Tekens in de tekst c) f Letters wegnemen (5) Letter m beschadigd Blokje, vlek of streep wegnemen IP Twee woorden van maken of meer wit tussen brengen 3 Eén woord van maken 3 Divisie aanbrengen (koppelwoord van maken) X Minder ruimte (minder wit) (vet) Vet a) (Tur*3 Cursief a) Onderkast (kleine lettera) Kapitaal a) b) Kleinkapitaal a) b) 0'f) Inferieur b) (süp) Superieur b) 6) Letter omdraaien Duid voor het verwisselen van regels, deze aan met een lijn links of rechts van de tekst en geef de juiste volgorde met omcirkelde cijfers aan zoals in onderstaand voorbeeld. C Naar de volgende regel brengen ■3 Naar de vorige regel brengen Naar rechts èn in lijn brengen Naar links èn in lijn brengen Niéuwe alinea 3 Geen nieuwe alinea In lijn brengen horizontaal In lijn brengen verticaal Omhoog brengen Omlaag brengen Woord(en) tussen voegen Omzetten van letters of woorden Correctie vervalt Meer wit tussen de regels d) Minder wit tussen de regels d) Hulptekens of verwijzingstekens e) nrjfjrj- bij afzonderlijke letters I1 - bij twee of meer op elkaar volgende M letters of woorden II TJ- V Correctietekens voor tekst. op een niet geplaatste ligatuur (een combinatie van twee of meerdere letters welke als ze normaal geplaatst worden een lelijk beeld opleveren, bijvoorbeeld fi - fi, fl - fl, etc.) of '/2 punt spatie in de kop. Hij/zij is er niet voor de schoon heid van imposante formaten, bijzondere letters, rare loopjes etc., maar hoofd zakelijk voor een volstrekt ongestoord verloop van de lectuur, waarin géén enkele onregelmatigheid de lezer mag hinderen. De beste typografie is die ty pografie die niet opvalt. Hij/zij kiest letters die duidelijk zijn en vertrouwd aandoen. Dit kan per vakgebied, onderwerp, doelgroep anders liggen. Voor continue betogen, verhalen, verklaringen, en dergelijke kan de onop vallendheid van het zetsel een voordeel zijn. Maar alle elementen die daar niet toe behoren of ervan afgesplitst kunnen worden, kan men gebruiken als con trast om het paginabeeld te verlevendigen en de gang van de tekstinhoud op tisch te ondersteunen. Kortom, de boektypografie is veel contrastrijker geworden dan voorheen; de effecten worden bewust naar gelang de functionele eisen van het boek toe gepast. Eenzelfde ontwerper werkt nu eens in 'klassieke' zin, symmetrisch, so ber, intellectueel, dan weer dynamisch, asymmetrisch, met alle registers open, op het visuele en zelfs emotionele effect. Alle specifieke eisen/verwerkingen worden sterk aangezet, omdat men meent dat wanneer een volstrekte eenheid toch niet gehandhaafd kan worden, een pogen de disharmonie te verkleinen door de verschillen te verminderen, geen zin heeft. Dan is het beter de con trasten te vergroten om ze in een hogere eenheid weer op te vangen. Let wel! Een beetje boek moet qua beeld een aantal jaren (5 tot 7) meegaan. 247

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1989 | | pagina 26