De buitenkant en binnenkant van het boek W. Pijffers rTraditionele grammatica en taal beschouwing Cor Krter Vele archiefdiensten beseffen de laatste jaren dat hun produkten (inventaris sen, catalogi, gidsen) meer verkocht worden, wanneer ze er aantrekkelijk uit zien. De redaktie van het NAB vroeg de vormgever van dit tijdschrift Cor Kriiter - eens een aantal tips, hulpmiddelen en opmerkingen op papier te zet ten op basis van diverse uitgaven van Nederlandse archiefdiensten. Goed gedrukte boeken zijn net zo zeldzaam als goed geschreven boeken, en iedere auteur zou moeten bedenken dat de duurste boeken hun waarde ontlenen aan het vakmanschap van de drukker en niet aan het genie van de schrijver. George Bernard Shaw 1 Het omslag Het omslag wordt gezien als één van de belangrijkste uiterlijkheden van het boek. Door middel van het omslag presenteert het boek zich aan de koper- het publiek. Of de uitgave nu wel of niet gekocht moet worden, de lezer is alleen maar de consument die iets tot zich wil nemen. Consumenten gaan zelden op onduidelijkheden af. Het omslag heeft twee functies: een technische-het geeft het boek status, het maakt van het boek een voorwerp-en een commerciële functie-het moet de aandacht van het publiek op dit boek trekken. Tussen de honderden boeken in de boekhandel of in de bibliotheek moet het opvallen, zijn waarde waarmaken. Een aantal uitgevers probeert door middel van naamsbekendheid het pro- dukt aan de man te brengen. Een naam die staat voor integriteit, de vaktrots van de uitgever. Een uitgever maakt dan gebruik van zijn huisstijl. Dit is een vorm van 'merkherkenning'-die zowel negatief als positief kan werken. Er is in de loop der tijd een aantal positieve merkherkenningen geweest. Penguin- 242 Letterbeeld-elementen en fileten, lijnen om het Een omslag met een letterbeeld-element. letterbeeld kracht bij te zetten. boek heeft jarenlang gewerkt met een omslag waar vrijwel géén informatie opstond; men werkte met verschillende kleuren, die een globale aanduiding van het soort boek gaven: roman, detective, wetenschappelijke uitgave etc. In Frankrijk is een aantal uitgevers die de omslagen uniform maken qua uiter lijk. Zeer strak en alleen maar typografisch, maar uitermate duidelijk voor de lezer. Er is dus helemaal géén sprake van informatie over de inhoud van het boek. In de jaren zestig is onder invloed van de Amerikanen het omslag met het plaatje ontstaan, en dat plaatje het liefst in kleur. Zo'n omslag is duur, vooral als er een full colour-plaatje (kleurenfoto) op moet. Bij een typografisch om slag (alleen letters, eventueel aangevuld met een letterbeeld-element - bijvoor beeld) is het ook mogelijk om met kleur te werken. Vaak kan er een zeer boei end omslag gemaakt worden door gebruik te maken van twee of drie kleuren. Veel boeken die zich op een breed publiek richten hebben een plaatje op het omslag. Vaak is dat een nietszeggend, maar zéér aantrekkelijk plaatje. Een soort klantenmisleiding. Uitgevers van een zekere standing laten zich niet overhalen tot dit soort uitingen. In Nederland staat uitgeverij Querido bekend als een uitgeverij die gebruik maakt van véél typografische omslagen of omslagen waarop gebruik is gemaakt van een afbeelding welke een subtiele relatie heeft met de inhoud van het boek. Omslagen van deze uitgeverij zijn ondanks dat er een huisstijl wordt aangehouden, zelden saai en nodigen de koper dan ook uit. 1-1 Het voorplat Op het voorplat van het omslag staan meestal de volgende zaken: de naam van de auteur of auteurs, de titel van het boek, de naam of het embleem van de uitgever. Natuurlijk is het mogelijk om ook andere zaken op het omslag te plaatsen. Echter teveel informatie op een te kleine ruimte werkt als geen in formatie. In de Amerikaanse opvatting is de titel van het boek niet altijd het belang- i m 243

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1989 | | pagina 24