ir IJaar^ sp «v Kï tfwri v.wt Sjt YV' *7///, h,i.,j}:.a, .4-^w ^yr^ ^i'y'' ,~'rj't r ii v. V'U'Ui'Vto. ,bi|l<x^*\«. wr*'U'tv v w( i «»p '.ril y^ z^f/yjy W»k r1 vvVp a x- (l ^u 1 tfitcbitwer) i'*< r&U w»n«rc n Vtiwn&n- r -/Vtvu^ i() If ts I jut S YtlJtlUjt' si v i i Marginale tekening van De Stuers bij een brief, gericht aan curatoren van de Rijksuniversiteit in Leiden, 1881. (Archief Kunsten en Wetenschappen nr. 2204) Het moet voor Victor de Stuers een traumatische ervaring geweest zijn dat juist de wallen van zijn geboortestad Maastricht, waarvan hij de schoonheid had leren aanvaarden onder invloed van zijn tekenleraar, Alexander Schaepkens, 30 onder zijn ogen werden gesloopt en door een blinde, onverschillige politieke macht als het ware uit zijn handen werden gerukt. Hij was een talentvol beel dend kunstenaar, in ieder geval kunt u dit constateren als u zijn talrijke teke ningen en caricaturen in deze tentoonstelling ziet. Hij studeerde echter staats recht, promoveerde op dat onderwerp en gebruikte het politiek als instrument om zijn artistieke aspiraties te verwezenlijken. Dat begon met zijn strijd om het monumentenbehoud. En paradoxaal genoeg, hij gebruikte hiervoor de macht van zijn woorden: om een natie te leren zien paste hij literaire middelen toe. Met Holland op zijn smalst is hij één van de meest gevreesde essayisten van zijn tijd geworden. En toen hij in 1875 als referendaris zelf een machtspo sitie had veroverd, werd het ambtenarenapparaat zijn werktuig. Hij beschouwde zijn bouwmeesters en de functionarissen in zijn musea, archieven en tekenscholen - personen die hij zelf had aangesteld - als zijn generale staf, waar mee hij handelde met de meedogenloosheid van een Napoleon. En zo is De Stuers niet alleen de initiator geworden van de monumenten zorg, het moderne museumbestuur en het rijksarchiefwezen, maar ook werd hij onderwijshervormer en een soort pionier op het gebied van esthetische ruim telijke ordening. Hij bewerkstelligde de invoering van het tekenonderwijs in alle scholen en van het kunstonderwijs in de middelbare scholen. Hij dicteer de als het ware de nieuwe bouwstijl van alle overheids- en utiliteitsgebouwen, van de landsgebouwen in Den Haag en de universiteitsgebouwen af tot aan postkantoren en spoorbruggen toe. Zo drukte hij zijn stempel op de vormge ving van de stadsuitbreiding aan het eind van de vorige eeuw. Ook daarin wil de hij laten zien hoe de geschiedenis deel uitmaakt van ons leven, niet als een verbale ideologie, maar als een zichtbaar deel van onze omgeving. En wij heb ben door onze kennis van kunst leren zien hoe deze gebouwen, waartussen wij zijn opgegroeid en die ons vertrouwd zijn, door hun verwijzing naar de ge schiedenis toch anders zijn. En dat andere, dat vreemde, blijkt op den duur een steviger brug naar het verleden te slaan dan verbale overlevering. Het lijkt in deze context ongebruikelijk dat deze tentoonstelling juist wordt georganiseerd door een archiefinstelling en een bibliotheek, waar eigenlijk ver bale bronnen staan opgeslagen. Wie echter vaker onze inrichtingen bezoekt zal merken dat niet alleen de inhoud, maar ook de uiterlijke vorm van wat wij bewaren deel uitmaakt van ons werk. Waarom hebben we anders een ver zameling boekbanden of willen we een registratiemuseum? Voor ons leek het een mooie uitdaging om van ons bezit die delen en stukken te kiezen, die aan de betekenis van De Stuers visueel vorm geven en ze zo te arrangeren dat we aan de tekens die hij heeft nagelaten de monumenten, de gebouwen, de museumlokalen - de onze toevoegen. Wij zagen er wat in, en dat zien heeft deel van ons weten uitgemaakt. Noot 1 De catalogus van de tentoonstelling Victor de Stuers, referendaris tegen wil en dank, is ver krijgbaar bij het Algemeen Rijksarchief en de Koninklijke Bibliotheek voor 10,-. 31

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1986 | | pagina 16