Hoe waarheid schoonheid werd Jan Bervoets Op dinsdag 12 november 1985 werd door dr. C. Reedijk, direkteur van de Ko ninklijke Bibliotheek de tentoonstelling Victor de Stuers, referendaris zonder vrees of blaam geopend, die gehouden werd in het Algemeen Rijksarchief en de Koninklijke Bibliotheek.1 Deze tentoonstelling kwam tot stand in een sa menwerkingsverband tussen beide instellingen. Tijdens de opening werd ook de Inventaris van het archief van het ministerie van Binnenlandse Zaken, af deling Kunsten en Wetenschappen 1875 - 1918 door drs. J. A. A. Bervoets ten doop gehouden. De inventarisator, die samen met drs. M. C. Wishaupt verant woordelijk was voor de algemene regie van de expositie, hield bij deze gelegen heid de volgende redevoering. Geachte toehoorders Ik sta hier voor de taak om u in kort bestek in te leiden in een tentoonstel ling over Victor de Stuers, die straks geopend zal worden, en tegelijkertijd de aandacht te vestigen op de inventaris van De Stuers' ambtelijk bureau, de af deling Kunsten en Wetenschappen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Deze inleiding zou wellicht een verantwoording moeten zijn, maar het tijds bestek is daarvoor te kort. Daarom zal ik mij beperken tot enkele gedachten over de betekenis van Victor de Stuers in onze dagen, waarbij ik dan vooral wil spreken over de verandering die hij in onze visie op de geschiedenis heeft gebracht. Lange tijd hebben we De Stuers gezien in de context van de katholieke eman cipatie: zijn naam is verbonden met die van Alberdingk Thijm en Pierre Cuy- pers. Deze emancipatie lijkt een typisch Nederlands negentiende-eeuws ver schijnsel dat aan die even karakteristiek Nederlandse verzuiling in de eerste helft der twintigste eeuw is voorafgegaan. Maar wanneer men de probleemstellin gen van dat katholieke protest nader beschouwt, dan blijkt dat ze ook op een andere wijze in de Nederlandse samenleving heeft ingegrepen, namelijk in de beeldvorming van onze vaderlandse geschiedenis. De manier, waarop de negentiende-eeuwer in Nederland zijn geschiedenis benaderde, was zuiver verbaal: achter elk woord school één betekenis. In die tijd lijkt de historie van het vaderland beperkt tot een éénduidige reeks van feiten en jaartallen: achter elk jaartal verschijnt dan per gebeurtenis één plaatje. Sa men vormde die keten een soort van nationaal verleden, gereconstrueerd van uit de optiek van de Nederlandse staat, die - zoals we weten - eigenlijk in 1795 is ontstaan en eerst na het avontuur met het Verenigd Koninkrijk, dus sedert 1830, in zijn huidige vorm bestaat. De ontstaansgeschiedenis van het Neder- 26 Zelfkennis. landse volk vond in die visie plaats in de tijd van de Tachtigjarige Oorlog, een vrijheidsoorlog geleid door Willem van Oranje, die als stichter van ons vorsten huis werd beschouwd. Onmiddellijk na deze bevrijding ontstond er dan een ipaó. Ho. 46. Nederlandse*?. Spcctaloi «•Gravenhage. Martinus S'i.iholf De Oud-Ambtenaar Jhr. Mr. Victor de StoersMijne Heeren, we weten wnt een ambtenaars-rapport waard is. Ik kan er over meepraten. 27

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1986 | | pagina 14