Bij het papier wordt gewezen op de ernstige bedreiging door zuren en de noodzaak tot ontzuren met basische stoffen, zoals bariumhydroxide, calciumhydroxide, mag- nesiumcarbonaat enz.4. Schadelijk voor papier kunnen ook zijn biologische aantas ting door schimmels en insecten en de invloed van licht, stof en vuil. Verschillende manieren van desinfecteren en reinigen worden besproken, o.a. het bleken met chloramine T en kaliumpermanganaat. De eigenlijke restauratie van papier valt in twee gebieden uiteen: het aan- en invullen van ontbrekende gedeelten en het verstevigen van papier waarvan structuur en samenhang verloren zijn gegaan. Aan de orde komen uittekenen, ingieten van gaten met papierpap, aanvezelen 5, doubleren, nalijmen en lamineren. Bij het perkament wordt gewezen op veranderingen en biologische aantasting, als mede op de schade aangericht door ossegal, waarmee vroeger slecht of nauwelijks leesbare teksten werden bestreken, die dan omhoog kwamen als waren de woorden zojuist neergeschreven. De kleurloze ossegal heeft geheel bruine volstrekt onlees bare oorkonden ten gevolge gehad. Perkament kan gedoubleerd worden met goudvlies, de geprepareerde blindedarm van het rund. die ten onrechte wel eens blaasperkament wordt genoemd. Chiffon, een zijde produkt, wordt ook gebruikt als steunweefsel. Impregneren kan gebeuren met parkamentlijm, invullen met langs de rand afgeschuinde stukken perkament. Vlak maken van perkament kan geschieden door invochten met gedistilleerd water en vervolgens vlak strijken of door spannen in een raamwerk en daarna invochten en uitrekken door middel van spandraden. Leer kan tegen aantasting beschermd worden door behandeling met verdunde amonia of kalium lectaat. gevolgd door een dressing, een emulsie die een tekort aan vet in het leer moet aanvullen. Ontbrekende stoffen moeten met leer van een bijpassende soort worden opgevuld. Belangrijk is het op kleur brengen van het nieu we leer. Zegels hebben vooral te lijden gehad van verwaarlozing en slechte berging en voorts door vuil en stof. Loden zullen zijn vaak aangetast door zg. loodpest, een chemische omzetting die niet te stuiten is. Zegels van witte was, die men verkreeg door krijt toe te voegen aan de blanke bijenwas, vertonen thans een bladerdeegstruktuur, d.w.z. ze bestaan uit allerlei laagjes en schilfertjes en zijn daardoor zeer kwetsbaar geworden. Het zg. Fleetwood procédé om dergelijke zegels te verstevigen met in petroleumether en terpentijn of hexaan opgeloste bijenwas is nog niet zonder risico voor het zegel en eventueel het charter, waaraan het verbonden is. Het restaurereen van gebroken zegels is als het maken van een legpuzzel. Is die ge reed dan moeten de stukken met elkaar verbonden worden, hetgeen gebeurt met koperen pennen en/of het ingieten van was. 4 Een lijst van gebruikte materialen en stoffen is aan het eind van de catalogus opge nomen. Verwar terpentijn niet met terpentine, het eerste is een distilaat van naaldhout hars, het tweede een aardoliefractie. 5 Op de tentoonstelling was een aanvezelapparaat aanwezig. 198] Het aanbrengen van bladgoud op de schoongemaakte, verdoekte en opnieuw in gekleurde Wapenkaart der Oude, Edele en Aansienlijke Geslachten des Stichts van Utrecht etc. uit 1769. [199]

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1973 | | pagina 20