De praktijk van het wetenschappelijk archiefonderzoek door prof. Th H. Lunsingh Scheurleer archivarissen, dat juist vanuit het archiefbestand aan planning gedaan wordt, dus vanuit het aanwezige bronnenmateriaal. Het zou goed zijn, indien een stuk rap portage van Uw commissie in het Nederlands Archievenblad wordt opgenomen. Ik dank U hartelijk, niet alleen voor wat U ons vanmiddag gebracht hebt, maar ook voor alles wat U als persoon, als historicus en als kenner van het archiefwezen, in zovele functies doet. Na de theepauze vervolgt de voorzitter: Waar tot nu toe, dames en heren, de pro bleemstelling, wetenschapsbeoefening en archieven niet zozeer alleen theoretisch maar toch ook wel niet vanuit de praktijk van het onderzoek is gesteld, hoewel de sprekers zelf wel aan de praktijk een heel stuk ervaring hebben opgedaan, was het de bedoeling, dat in drie korte toelichtingen vanmiddag drie sprekers van verschil lende disciplines ons zouden vertellen, wat zij aan archiefonderzoek hebben gehad, in het kader van hun wetenschappelijke arbeid. Als eerste, professor Lunsingh Scheui leer, zou ik U graag het woord willen geven vanuit Uw hoogleraarschap aan de Leidse Universiteit, oud-conservator van de afdeling Kunstnijverheid van het Rijksmuseum. Kunstgeschiedenis is ook een onderdeel van de geschiedbeoe fening, die velen onder ons, ik zou zeggen, een beetje met voorliefde beoefenen. En ik geef U graag het woord om in twintig minuten te proberen ons te vertellen over uw ervaringen. 362] Dames en heren, Het is wel met enige schroom dat ik hier voor U sta als, ik mag wel zeggen, één van de weinige vertegenwoordigers van de kunsthistorische discipline, die tevens ge ïnteresseerd is in het aspekt archief, en wel hierom, omdat ik zo juist van de heer Dekker een, misschien niet geheel ongerechtvaardigde, klacht heb vernomen: Ja, daar zijn wij nu met onze archieven, waar blijven de mensen, die zich iets van die archieven aantrekken. Maar, mijnheer de voorzitter, in de wandelgangen heb ik een ander woord vernomen van verschillende lieden, die, toen ik hun mede deelde, dat ik iets met een zekere universiteit te maken had. mij antwoordden: nou met die studenten, ik schei er maar eens mee uit. Ik heb al zo ver schrikkelijk veel werk aan die studenten, en U begrijpt ik kom hier ook namens die studenten, dus mijn schroom zal u duidelijk zijn. Ik hoop dat u mij toch toe staat het onderwerp van mijn kant te belichten, omdat ik meen dat deze relatie kunstgeschiedenis-archief van eminent belang is. Voor uw discipline misschien, voor de onze zeker. De kunsthistorische relatie met het archief heeft zich in de laatste honderd jaar in een duidelijke curve ontwikkeld. Ik dacht dat het hoogtepunt van die curve lag omstreeks 1900. Het is de tijd van de kunsthistoriserende archivaris en van de archivariserende kunsthistoricus, denkt u aan iemand als Muller, wiens naam al zo vaak gevallen is in dit milieu, maar die ook voor de kunsthistorie zijn sporen verdiend heeft. Denkt u aan de andere kant aan iemand als Abraham Bredius, kunsthistoricus, die jaren lang archiefwerk verricht heeft en standaard werken op dat gebied het licht heeft doen zien. Na de periode van dat hoogtepunt in die curve, zijn wij gekomen in de periode tussen de beide wereldoorlogen en ik dacht dat daar uitgesproken van een dieptepunt moet worden gesproken. En dat is ook niet helemaal te verwonderen wanneer u bedenkt, dat de kunsthistorie zelf, toen men eenmaal het gevoel had, dat men min of meer documentair onderheid was geraakt (ik laat in het midden, of het waar is of niet, ik betwijfel het per soonlijk) heeft gezegd: nu gaan we weer rechtstreeks op het object af. Men gaat weer terug naar het object zelf van onderzoek en men bevordert, wat men tegen woordig noemt: het close reading. Het object als zodanig en verder alle achter grond interesseert ons niet. Daarnaast kwam er een tweede stroming op, juist in die periode tussen de beide wereldoorlogen, dat is de stroming van de ikonografie, 363

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1972 | | pagina 22