146 Daarop antwoordt Buitenlandse Zaken de 6e september met een simpele verklaring van geen bezwaar. Het belangrijkste in deze hele routinecorres pondentie van zegge en schrijve twee flutbriefjes is o.i. een aantekening van de Afdeling Juridische Zaken op de uitgaande minuut van 6 september. Het heet daar namelijk, dat de afdeling zich bij het voor gezien tekenen - op het standpunt stelt, dat het ,,hier een handeling geldt, waarbij het privaat rechtelijk karakter (ruil) als op den voorgrond staand ware te beschouwen". Men heeft dus al hetgeen in vroeger jaren zo veel moeilijkheden medebracht op deze wijze in een technische overeenkomst geheel omzeild. In casu een profijtelijk procédé! Er blijkt namelijk uit de Verslagen omtrent s Rijks Oude Archieven, dat sedert dien bijvoorbeeld de in ons opstel genoemde archieven van Sittard hier te lande zijn teruggekeerd, terwijl men aan Duitse zijde weer met de „terugzending" van andere bestanddelen werd verblijd. J. WOLTRING BIJLAGEN MEMOIRE HISTORIQUE' Der südliche Theil des Herzogthums Geldern, das sogenannte Oberquartier, wurde im Jahre 1713 im Utrechter Frieden von Spanien an Preussen abgetreten, mit Ausnahme von Venloo und Roermond2), die nebst den übrigen Spanischen Niederlanden an Oesterreich fielen. Im Friedensvertrage vom 2 April 1713 (abgedruckt bei Dumont, Corps Universel Diplomatique, Band VIII, S. 337) heisst es im Artikel II, dass an Preussen sein Antheil von Obergeldern „mit allem, was dazu gehort und davon dependiret" überlassen wird. Bereits im Jahre 1714 beantragte Preussen durch seinen Gesandten im Haag bei den Generalstaaten, die damals Roermond noch besetzt hielten, ihm aus dem Archiv in Roermond diejenigen Urkunden herauszugeben, die sich auf das Preussische Geldern 1) Bij een schrijven van 31 maart 1896, waarin de Pruisische eisen werden aan gevochten, voegde de minister van Binnenlandse Zaken Van Houten een korte nota, die ten doel had recht te zetten, wat naar zijn mening in deze Mémoire historique niet met de feiten strookte. Wij menen kortheidshalve en om een en ander over zichtelijker te maken het beste te doen met een samenvatting van de geopperde bedenkingen in voetnoten bij de geincrimineerde passages van het Mémoire zelf. 2) Van Houten meende, dat de mededelingen in deze aanhef geen juiste voorstelling van het gebeurde gaven, want men zou daaruit de indruk krijgen, dat het Overkwartier in hoofdzaak aan Pruisen kwam. Volgens de nota waren de feiten als volgt: Bij een op 11 april 1713 tussen Frankrijk en de Staten-Generaal te Utrecht gesloten verdrag stond Frankrijk aan de Staten-Generaal ten gunste van de Keizer, aartshertog van Oostenrijk, af al wat het van de Spaanse Nederlanden (d.w.z. België met het Overkwartier) bezat, behalve dat gedeelte van het Overkwartier, hetwelk dezelfde dag bij een ander te Utrecht gesloten verdrag aan Pruisen werd overgelaten en waar van dit reeds een deel bezet hield. Enkele dagen tevoren (2 april 1713) had de Keizer bij verdrag datzelfde gedeelte reeds aan de koning van Pruisen verzekerd, onder beding, dat Pruisen zijn troepen uit het ook tot het Overkwartier behorende Venloo zou terugtrekken. Een en ander werd bevestigd bij de verdragen van Radstadt (6 maart 1714) en Baden (7 september 1714) tussen Frankrijk en de Keizer. Bij het te Antwerpen ge sloten Barrièretractaat van 15 november 1715 (tussen Nederland, de Keizer en Groot- Brittannie) leverden de Staten-Generaal de Zuidelijke Nederlanden (met het Over kwartier, uitgezonderd het aan Pruisen afgestane deel) over, maar stond de Keizer aan de Staten-Generaal een gedeelte af van het Overkwartier (Venlo, Stevensweert en Montfoort). De hoofdplaats Roermond en het land van Weert bleven aan de Keizer-Aartshertog. 147 bezögen. Der Gesandte betonte dabei, dass die Herausgabe dieser Urkunden verlangt werden müsste, da sie eine Dependenz des dem König von Preussen zugefallenen Theils von Geldern bildeten. Die Staaten behandelten die Sache dilatorisch. Sie bestritten zwar den Anspruch Preussens nicht, wurden aber trotz mehrfacher Mahnung mit der Prüfung der Ange- legenheid nicht fertig und behaupteten, sie wüssten nicht was sie herausgeben sollten, da nach den ihnen zugegangenen Berichten sich in dem Archiv keine Urkunden be- fanden, die sich auf das Preussische Geldern besonders bezögen. Der Gesandte empfing den Eindruck, als ob die Sache hingezögert werden sollte, bis sich die Staaten mit dem Kaiser über Geldern verstandigt hatten. Diese Verstandigung erfolgte in dem soge- nannten Barrieretractat vom 15 November 1715, worin dem Kaiser die Spanischen Niederlande eingeraumt wurden, wahrend die Generalstaaten das Besatzungsrecht in einer Reihe von Festungen in diesen Landen und ausserdem die Obergeldrische Stadt Venloo erhielten, Unter anderem wurde in diesem Vertrage bestimmt, dass alle auf das Oberquartier Geldern sich beziehenden Urkunden wie bisher im Archiv von Roer mond bleiben sollten, dass aber durch Commissare des Kaisers, Preussen und der Generalstaaten ein Inventar angefertigt und jeder der drei Machte in Abschrift über- mittelt werden sollte; auch soltte jeder Theil freien Zutritt haben zu den Urkunden, die sich auf seinen Antheil an Geldern bezögen. Der König von Preussen protestirte gegen diesen Vertrag, zudem er nicht zugezogen worden war. Er fühlte sich dadurch unter anderem insofern beschwert als die zum Oberquartier gehörigen Archivalien nicht an Preussen ausgehandigt werden sollten. Die Generalstaaten erwiderten, ein WÜderspruch sei nicht bei ihnen, sondern beim Kaiser anzubringen, sie wollten Preussen nichts ihm gehöriges streitig machen. Wegen der Archivalien bemerkten sie, es werde nach Anfertigung des Inventars jedem das zu seinem Lande gehorige gegeben werden1). Preussen wurde, nachdem nunmehr Roermond in Oesterreichischen Besitz überge- gangen war, wegen Theilung des Archivs in Wien vorstellig und suchte sich dabei der Mitwirkung der Generalstaaten zu versichern, die ja wegen Venloo auch ein Interesse an der Theilung hatten haben müssen. Diese zeigten sich hierzu wenig geneigt. Schritte in Wien zu thun, lehnten sie aus dem Grunde ab, weil sie alles was sich noch auf die Barriere bezöge, mit der Oesterreichischen Regierung in Brüssel verhandeln lassen müssten. Zwar erklarten sie sich bereit etwaige Bemühungen Preussens in Brussel zu unterstützen, der Preussische Vertreter in Brüssel berichtete indessen bald, die Staaten hatten offenbar an der Betreibung der Sache kein Interesse. Er ausserte seine Ansicht dahin, dass die Staaten sich in der Zeit als sie Roermond noch in Besitz gehabt hatten aus dem Archiv alles für sie nöthige herausgeholt hatten2). Die Kaiser- liche Regierung werde aber nicht eher etwas in der Sache thun, als bis sie von den Generalstaaten auf die Erfüllung des Barrieretractats gedrangt werde. Ebenso be richtete der Gesandte im Haag, es scheme keine Aussicht vorhanden zu sein, dass die Staaten beim Kaiser Schritte wegen Theilung des Archivs thun würden, nachdem sie sich im Barrieretractate mit Abschrifte der sie interessirenden Archivalien begnügt hatten. Trotzdem nun Preussen die Sache im Haag nochmals anregen liess (1721), und trotzdem ihm keine der beiden anderen Parteien seinen Anspruch auf herausgabe der Archivalien bestritt, kam es nicht zur Theilung. Im Jahre 1752 wurde dem Preussischen Gesandten in Wien von der dortigen Regierung ein Inventar über das Geldernsche Archiv ausgehandigt. Der Gesandte erklarte aber, ein solches einseitig angefertigtes Inventar könne nicht als massgebend angesehen werden. Im Jahre 1794 wurde die Gesandtschaft in Wien nochmals beauftragt die Theilung des Archivs zu verlangen. Die Kaiserliche Regierung scheint sich aber nicht darauf erklart zu haben. Ebensowenig hat sich feststellen lassen, dass bei den verschiedenen Gebietsveraen- 1) Hier merkt de nota van Van Houten op, dat de houding van de Staten-Generaal na de sluiting van het Barrière-tractaat niet geheel juist was voorgesteld en verwijst dienaangaande naar een vroeger uitvoerig bericht van de Rijksarchivaris in Limburg over 1893 (Verslagen omtrent 's Rijks oude archieven 1893, pag. 444). 2) De nota noemt dit vermoeden van de toenmalige Pruisische gezant volkomen ongegrond, maar onthoudt zich van verdere adstructie dier verklaring.

Nederlandsch Archievenblad | 1959 | | pagina 4