104 105 lang met archiefwerkzaamheden aldaar belast was, zonder dat hij officieel archivaris was, voor Prins Willem V van Oranje-Nassau schreef en die thans onverkort, met de oorspronkelijke kantaanduidingen, als bijlage hierachter volgt11). s Vorsten antwoord is mfj niet bekend. Vermoedelijk was het vervat in 's Prinsen rescript van 10 Maart 1776 (bedoeld in dat van 17 October 1779, hierachter afgedrukt), waarna dan in 1778 de officiële benoeming van Von Rauschard tot archivaris gevolgd is, waarvan de tekst mij evenmin bekend is. De voortvarende geleerde diende 22 April 1779 een nieuwe memorie in bij de Landesregierung (tekst evenzeer onbekend), waarop Willem V op 17 October 1779 antwoordde12). Von Rauschard kreeg inderdaad de hulp van de jongste zoon van zijn voor ganger, de bekwame jurist Justus Hieronymus von Erath, die in 1803 (of het volgend jaar) te Dillenburg als Geh. Regierungsrat overleed, zonder dat hij voor historische studies aanleg vertoond had13). De noeste werker Von Rauschard gaf alleen een kleine verhandeling over het begin van het gebruik van zegellak in het licht. De publicatie van zijn „Nassauische Geschlechtstafel" werd helaas door zijn plotselinge dood in 1796 verhinderd, tijdens de Engelse ballingschap van zijn landsheer, voordat deze in 1801 zijn residentie verplaatste van Hamptoncourt naar het paleis Oranien- stein bij Diez in zijn stamland Nassau. De geschiedenis van dit oude vorstenhuis werd, steunend op de archieven van het geslacht, zoals die geordend waren door Von Erath en Von Rauschard, geschreven door hun opvolger ,de bekwame historicus en regeringspersoon Johannes von Arnoldi, die in zijn driedelige Geschichte der Oranien-Nassau- ischen Lander and ihrer Regenten (Hadamar, 1799—1801) hulde bracht aan zijn twee grote voorgangers en het betreurde dat Von Rauschard niet meer uit zijn zeer omvangrijke kennis in het licht had gegeven en zich eigenlijk be perkt had tot wetenschappelijke bijstand aan Kremer, Wenck (Geschichte der Grafschaft Katzenelnbogen) en Meerman (Geschiedenis van graaf Wil lem II van Holland, Roomsch koningJ14). J. STEUR. xl) Zie bijlage I. 12) Zie bijlage II. 13) Aldus oordeelde Studiendirektor E. Becker uit Dillenburg in zijn artikel „Das oranien-nassauische Archiv zu Dillenburg und seine Beamten", opgenomen in Nas sauische Heimatblatter, April—Juni 1929, blz. 42 n. 6. 14) Over het werk van de hier genoemde Nassause historici en archivarissen leze men de publicatie van een opvolger uit onze eigen tijd, prof. dr F. J. L. Kramer, De afkomst van het geslacht Nassau, in: Het Zilveren Getij, Amsterdam c. 1926, blz. 144169. Bijlagen I PRO MEMORIA VAN C. H. VON RAUSCHARD. DILLENBURG, 28 JANUARI 1776') (COPIA. LIT. C.) PRO MEMORIA 1. Seit dem Seine Hoheit mir das hiesige Archiv gnadigst anzuvertrauen ge- ruhet haben, bin ich bemüht gewesen mir dasselbe so fort nach seinem ganzen Hm- fang bekannt zu machen. Ich würde sonst weder in stand gewesen seyn, von dessen Einrichtung mit Gründlichkeit zu ertheilen, noch die zu verbesserende Punkte zu bemerken: ja, ich würde mir nicht einmal diejenige vorlaufige Kenntnisz er- worben haben, die zur currenten Archiv-Arbeit, und wegen den Aufsuchen der gefordert werdenden Acten, erforderlich ist. Vor einigen Monaten bin ich mit dessen cursorischen Durchgehung- zu Ende gekommen, und ich darf mir nun schmeichlen, dasz nicht leicht eine Sache von Wichtigkeit vorkommen wird, wovon ich nicht die nöthigen Nachrichten zur Hand zu bringen in Stand seyn möchte. Wie nöthig mir diese vorlaufige Durchsicht gewesen ist, wird sich demnachst aus der Beschreibung der Repertorien und Register naher ergeben; und wie viel ich dabey zugesetzt, verbessert und berichtiget habe, wird der Augenschein gedachter Reper torien und Register beweisen. 2. Das2) Archiv hat eigentlich zwo Hauptabtheilungen: TJrkunden und Acten, und an dieser Eintheilung ist auch nichts zu erinnern (Pütter8), van Archiven, bey seiner juristischen Praxi 449); die Urkunden sind weiter Originalia oder Copien. In4) Ansehung der Originalien, wenigstens der betrachtlichsten, habe ich das hauptsachlichste gethan angetroffen. Es findet auch dabey kein weitere Ordnung statt, als dasz sie datirt, und chronologisch reponirt werden. Indessen lagen doch noch viele Originalien in den Acten, die ich hier ausgenommen, unter jene gelegt, jedoch deshalb das nöthige in lezteren bemerkt habe. Etwann einige hundert mag ich auf diese Art, an ihrem gehörigen Ort gebracht haben. Gleichwohl liegen noch weit mehrere in den Acten, die ich entweder bey vorgedachter cursorischen Durch sicht übersehen habe, oder die in die Acten gebunden, und nicht füglich heraus zu nehmen waren. 3. Von5) allen Urschriften mussen in einem wohl eingerichteten Archiv accurate und collationirte Abschriften, ebenfalls nach der Zeit Ordnung, vorhanden seyn. Theils wegen des bequemen und geschwinden Gebrauchs in allen den Fallen nemlich, wo eine Handlung oder Sache nach ihrem Zeit Punct, oder doch unge- fehr, bekannt ist, und das sind doch immer die meisten hauptsachlich aber zur Schonung und sorgfaltigeren Aufbewahrung der Originalien (Pütter l.c. 463); ich möchte noch hinzusetzen, damit diese lediglich unter dem Schlüssel des Archivarii x) De in dit stuk genoemde bijlagen zijn weggelaten. 2) In margine: Abtheilung des Archivs in Urkunden und Acten. 8) Johan Stephan Pütter (Iserlohn 1725 Göttingen 1807), sinds 1746 zijn hele verder leven zeer gevierd hoogleraar te Göttingen gebleven, ondanks een hem door de Keizer in 1766 aangeboden protestantse plaats in de Reichshofrath te Wenen, leermeester van een erfprins van Nassau-Saarbrücken en van Karl Friedrich von Eichhorn. Hij scheef o.a.: Beitrage zum deutschen Staats- und Fürstenrecht (1777 1779), Historische Entwicklung der heutigen Staatsverfassung des Teutschen Reichs (1786, geschreven op verzoek van koningin Sophie Charlotte van Engeland), über den Unterschied der Stande, besonders des hohen und niedern Adels in Teutschland (1795), über Miszheiraten Teutscher Fürsten und Grafen (1796), Etwas über Teutsches Fürstenrecht und den Reichsprozesz (1801). F. Frensdorff getuigde van hem (Allgemeine Deutsche Biographie, dl. 26 Leipzig, 1888), dat hij het posi tieve recht van zijn tijd uit de historische grondslagen er van verklaard had en dat hij en de bijna een generatie oudere Moser (zie n. 18 op p. 108 hierachter) de dioscuren van het Duitse staatsrecht waren. 4) In margine: 1. Abteilung. Von den Urkunden in der Urschrift oder Origi nalien. 5) In margine: Von den Urkunden in Abschrift oder Copien.

Nederlandsch Archievenblad | 1954 | | pagina 7