112 Hoe belangrijk de verhandeling over een wapen uit een weten schappelijk oogpunt ook al zijn moge, het is en blijft toch voor de meesten onzer een voorwerp van weinig belang. Hier en daar op ge bouwen aangebracht, wijst het den eigendom van het rijk of de gemeente aanmaar het spreekt of beweegt niet, geen enkel teeken van leven gaat er van uit; het is dood, en wij gaan het koud voorbij. Geheel anders bij de vlag; haar wapperende banen ontplooien voor velen de geschiedenis van land en volk, en voor allen is zij een vreugdeteeken. Bewust of onbewust, iedereen kent haar, zij alleen is populair. Vraagt het den land genoot, wat de vlag voor hem is in den vreemde, den matroos op zijn lange reis, den soldaat te velde; zij allen zullen u spreken van blijdschap en van bezieling tot groote daden. De Art Commission Associates rapporteeren, dat in New-York de toen nog in gebruik zijnde vlag bestond uit een wit veld, dragende het stadszegel in donker blauw. Een uitvoerig onderzoek in het stadsarchief heeft geen enkel besluit aan den dag gebracht, waarbij het ontwerp van een vlag is aangenomenhet is ook niet mogelijk geweest na te gaan, wan neer die witte vlag in gebruik kwam, ofschoon door den Board of Aldermen van tijd tot tijd besluiten zijn genomen om nieuwe stadsvlaggen te doen maken. Daar de oude vlag niet duidelijk was, noch met de geschiedenis verband hield of artistieke verdiensten had, die haar aanbevelenswaardig maakten, en er ook geen autoriteit schijnt te bestaan voor de zuiverheid van het gebruik, was de commissie van meening, dat de stad gerechtigd was, indien zij dit wenschelijk achtte, tot hare afschaffing te besluiten en als officieele vlag een teekening te aanvaarden, die zoowel met de historie samenhing als artistieke verdiensten bezat, en die gemakkelijk te onder scheiden ware van andere algemeen in gebruik zijnde vlaggen. Uit een historisch oogpunt beschouwd, zijn de kleuren, die zich vanzelf aan de gedachte opdringen, die, welke het eerst over het eiland Manhattan wap perden, n.l. oranje, wit en blauw van de West-Indische Compagnie, die ook de kleuren waren der Vereenigde Nederlanden, toen Henry Hudson in 1609 de naar hem genoemde rivier ontdekte, en toen in 1626 Nieuw- Amsterdam door de Hollanders werd gesticht. De commissie beroept zich ten opzichte van den oorsprong der Nederlandsche vlag en de juist heid harer kleuren in dien tijd op de autoriteit van twee Hollandsche boekwerken (van mr. J. C. de Jonge en C. de Waard). Wij zijn ook ingelicht zoo vervolgt zij door Prof. Alexander Smith, het hoofd van het Scheikundig Departement van de universiteit in Columbia, dat het blauw van indigo, hetzij ingevoerd uit Indië of Egypte, of getrokken uit de plant, bekend als weede, die in Europa gecultiveerd werd, bijna de eenig in 1626 bekende verf van blauwe kleur was, toen Nieuw- Amsterdam werd gesticht. Dit leidt tot een bewijs, dat het blauw van 113 de oorspronkelijke Nederlandsche vlag geweest moet zijn van zuiver indigo, waarvan een monster door Prof. Smith vriendelijk werd verschaft, en het blauwe vlaggedoek in de model-vlag, „hierbij aan het oordeel „onderworpen", is speciaal voor het doel geverfd. Omtrent de juiste kleur van oranje is er geen twijfel geweest, en men gelooft, dat de kleuren van de model-vlag een nauwkeurige reproductie zijn van die der Nederlandsche vlag van 1626. Ten opzichte van de rangschikking scheen het wenschelijk, dat de kleuren in verticale banden gezet werden, liever dan in horizontale, het blauw aan den stok. Het scheen ook passend, dat het stadszegel in blauw gezet werd op de middelste of witte baan. Laat mij hieraan nog eenige van de sympathieke woorden toevoegen, die door den voorzitter van de sub- of speciale commissie gesproken zijn op eene vergadering voor een Commissie van den Board of Aldermen op 22 Maart 1915 tot toelichting van bovenbedoeld rapport. „Wij gevoelen, „dat de stad een officieele vlag moet hebben, waardoor wij ons onder scheiden, en die de geschiedenis van den oorsprong en ontwikkeling „der stad moet verhalen. Op dezen aandrang heeft de Kunstcommissie „voor aanneming als de officieele vlag van de stad New-York de kleuren „aanbevolen, die omstreeks driehonderd jaar geleden het eerst over het „eiland Manhattan wapperden, toen een handvol Hollanders met een moed „en ondernemingsgeest, die nimmer overtroffen zijn, de gevaren van onbe kende zeeën trotseerden en op deze stranden landden. Het is aan den „moed en ondernemingsgeest van deze handvol mannen, dat de stad „New-York haar ontstaan dankt, en het is grootendeels de liefde voor „burgerlijke vrijheid en de idealen van democratisch bestuur, welke deze „mannen medebrachten, die New-York de groote stad gemaakt hebben, „die zij thans is. Wij vragen u dezen dienst te gedenken en deze idealen „in de officieele stadsvlag te belichamen. In de vlag van Henry Hudson „en Peter Stuyvesant waren de kleuren gerangschikt in horizontale banen, „maar wij hebben haar in verticale banen geplaatst, omdat die beter te „onderscheiden zijn en een betere gelegenheid geven tot plaatsing van „het stadszegel. In onze vlag zijn de kleuren Nederlandsch, het wapen „is Engelsch, de bekroning specifiek Amerikaansch, maar de vlag in haar „geheel is de vlag van de stad, die van het begin geworden is het tehuis „van alle naties, de groote cosmopolitische stad New-York. In hoofdzaak „echter dringen wij er bij u op aan, de oranje, wit en blauwe vlag als „stadsvlag aan te nemen, ter wille van hare beteekenis als zinnebeeld van „den moed en vrijheidsgeest, die de Spaansche dwingelandij weerstonden „en de Nederlandsche republiek stichtten en die aan New-York als haar „geboorterecht gaven vrij bestuur, het vrije woord, vrijen handel, vrije „scholen en vrijen godsdienst. Deze vlag is niet uitsluitend sieraad. Het

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1915 | | pagina 14