20 Ëpvre van Toul (copie); stichtingsbrief der kapel van Saint-Michel-souS- Amance in 1085; 12 charters uit de 12" eeuw, origineelen en afschriften 20 uit de 13® eeuw (origineelen); 24 origineele stukken uit de 14e eeuw; 20 stukken uit de 15® eeuw; 43 uit de 16" eeuw; 87 stukken uit de 17e eeuw, waaronder van Pierre Fourier, Louis XIII, Louis XIV, van den hertog en kardinaal van Lotharingen; 64 stukken uit de 18® eeuw; 102 stukken uitgegaan van de groot-aartsdiakenen en hooge waardigheids bekleders van het bisdom uit de 12®18® eeuw, waaronder een charter van Diederik, bisschop van Metz, aan de abdij van Saint-Vincent aldaar (1180); correspondentie van de Benedictijnen Montfaucon, de Bar, Clément, Belhomme en den jezuiet Richard met Don Calmet; brieven van dezen laatste, van den diplomaticus Le Moine, Pierre Fourier en Benoit Picard. Stad Toul: Charter van KoenraadKoning van Duitschland, 1024; missiven der Duitsche Keizers van 1522 af; brieven der Fransche Koningen Charles IX, Henri III, Henri IV, Louis XIII, Louis XIV, grootendeels aan de stad Toul gericht; documenten over het parlement van Metz, te Toul zetelend, en de prinseü van Salm (15®—18e eeuw). Geestelijke documentenOrigineele charters der aartsbisschoppen van Trier, o. a. van Adalbéron (1137), Billin (1156), Bohémond (1291) enz. Militaire documentenBrieven van verschillende maarschalken en luitenanten-generaal: o.a. van Condó, den markies de Feuquières, den prins de Chimay, den hertog van Choiseul. Bullen en verschillende titels Lotharingen betreffende o.a. van Paus Victor IV (1163), van Alexander III (1177)van Lucius III (1182) enz. enz. Prinsen van het huis van Lotharingenuit de huizen van Guise en Bassompierrenatuurlijke kinderen der hertogen enz.stukken uit de 15®18e eeuw. Hertogen van Lotharingen en graven van Barstukken uit de 12e tot de 15e eeuw enz. enz. Een belangrijk besluit betreffende het archiefwezen in Frankrijk. In het in mijn hier voorgaand artikel aangehaald tijdschrift „le bibliographe moderne" komt, op pag. 206207, het volgend belangrijk besluit voor op 12 Januari door den nu overleden President Félix Faure geteekend. Dit besluit heeft betrekking op het overbrengen van archivalia, die voor den loopenden dienst niet meer van nut zijn, van de ministeiiën en administratiën naar het Nationaal Archief. Wij meenen den lezers van dit blad met de mededeeling van voornoemd besluit van dienst te zijn. A. J. Flament. Décret. Le président de la République framjaise, sur le rapport du ministre de l'instruction publique et des beaux-arts 21 Vu l'arrêté des consuls du 8 prairial an VIII; Vu le décret du 14 Mai 1887 Vu le décret du 23 février 1897; Décrète Art. I". Les dossiersregistres et pieces reconnus inutiles pour le service courant des bureaux seront livréspar les ministères et admi nistrations aux Archives nationales pendant le premier semestre de chaque année, soit directement, soit après avoir séjourné dans un dépot provisoire. Art. II. Les ministères et administrations remettront aux Archives nationales les dossiers régulièrement constitués, les registres et pièces régulièrement classés. Les chefs de service en dresseront un état en double expédition. Un des exemplaires de eet état leur sera rendu après vérificationavec le récipissé du directeur des Archives nationales. Art. III. Les dossiers, registres et pièces versés aux Archives nationales formeront, pour chaque ministère et administration, un fonds spécial, classé dans l'ordre de ses attributions, telles qu'elles sont déter- minées par les décrets d'organisation. Art. IV. Tous les dossiers, registres et pièces déposés aux Archives nationales par les ministères et administrations qui seraient nécessaires pour le servicedevront être remis a ces ministères et administrations pour un temps déterminésur demande ócrite et contre récipissé. A l'ex- pitation du terme, le directeur des Archives nationales réclamera les pièces communiquées. Art. V. Les documents ayant moins de cinquante ans de date ne seront communiqués que sur l'autorisation des ministères et admini strations qui les auront versés. A moins de réserves faites par les ministères et administrationsles documents ayant plus de cinquante ans de date seront librement communiqués au public par les Archives nationales. Toutefois les pièces confidentielies intéressant la personnalité et le róle des hommes publics ne pourront être consultées qu' après leur mort. Art. VI. La suppression des papiers reconnus inutiles et dont les lois n'ordonnent pas la destruction sera concertée entre les administra tions centrales et les Archives nationales. Elle pourra avoir lieu soit au moment de la livraison, soit après le versement a des époques déterminées. Art. VII. Le ministre de l'instruction publique et des beaux-arts est chargé de l'exécution du présent décret. Fait ii Paris, le 12 janvier 1898. (signéFélix Fatjre.

Nederlandsch Archievenblad | 1899 | | pagina 12