4 aux cour, tribunaux, chambres cles orphelins et généralement toutes les juridictions siégeaut au clief-lieu du département et dans la ville de Yeere". Voor de andere gedeelten van het departement werden daartoe, andere personen aangewezen, maar deze bundel beperkt zicli overigens tot de lotgevallen der Middelburgsche weeskamer, en die zullen hier dan ook hoofdzakelijk worden medegedeeld, rie voorgeschrevene maatregel, d.w.z. de verzegeling der archieven, werd ten uitvoer gelegd, maar niet zonder een protest der weeskamer uit te lokken, dat van 24 Mei is gedateerd. Daarin wordt er op aangedrongen, dat het weeskamerarchief spoedig weder worde ontzegeld en de weeskamer weder worde hersteld in hare werkzaamheden, althans voor zooveel de loopende zaken betreft. De kamer beroept zich daarbij o. a. daarop, dat de inschrijvingen op het grootboek vóór 31 Mei moesten plaats hebben, en dat die niet konden geschieden, zoolang de verzegeling duurde, en verwees voorts naar hetgeen in Holland gebeurde„Nous ne doutons pas, M. Ie Préfet, que, d'après tout ce que nous venons d'alléguer, il plaira a Votre Excellence de faire lever le plus tót possible les scellés, mises sur notre administration, et de mettre le tout, a notre responsabilité, sous notre direction, afin que toutes les affaires pendantes peuvent être régulièrement et sans interruption termmées sui- vant les lois, sans frais pour le gouvernement ni pour la communec'est ainsi que nous sommes informes, qu on en a agi, a 1 introduction de 1 ordie judiciaire en Hoilande' De prefect erkende in zijne apostille de wensche- lijkheid eener spoedige opheffing der verzegeling, maar plaatste zich overigens op dit standpunt, dat, evenals de hangende processen voortgezet moesten worden voor de nieuw geïnstalleerde rechtbanken, ook de adminis tratie der weezengoederen moest overgaan op de voogden, die op de wijze in den code civil bepaald, moesten worden benoemd. Typisch genoeg was overigens het antwoord niet tot de weeskamer, maar tot haai secietaris gericht: „J'invite M. le greffier a bien se pénétrer des dispositions du code civil en des lois sur les mineurs, pour que sa responsabilité soit a couvert, et qu' aussitöt (après) la levée des scellés il les fasse exécuter par les intéressés et les parents de chaque mimjur". Die secretaris was mr. Philipse, die inderdaad meer en meer de ziel bleek te zijn van den lijde- lijken tegenstand, waarop ten slotte de maatregelen van de keizerlijke regeering schipbreuk zouden lijden. Inderdaad duurde de verzegeling slechts kort. Reeds den Sen Juni werd bepaald„le sleur Fokker, avocat a Middelbourg, est nommé commissaire pour la levée des scellés apposés en conformité de notre arrêté du 18 Mai dernier sur les tribunaux, chambres des orphelins et autres jurisdictions supprimées dans la ville de Middelbourg et pour faire 1 inventaire des meubles y existant et le triage des papiers et autres objets, qui s y trouvent". De weesmeesters te Middelburg bleven intusschen bij den com missaris Fokker aandringen om in hunne functiën hersteld te worden. Om 5 aan dien tegenstand een einde te maken bepaalde de prefect den 19 Juni nog in het bijzonder„Les commissaires, délégués par nous pour le triage des titres et effets des anciennes chambres des orphelins, sont autorisés a remettre aux tuteurs, légalement nommés par les conseils de familie, les titres et autres objets, appartenants a des mineurs ou des orphelins représentés par eux. II sera fait de cette remise un inventaire en double, l'un sera remis avec les effets, l'autre restera, avec la décharge mise au bas, joint a l'inventaire général. Tous les titres et effets, non réclamés dans le mois a dater de la publication du présent arrêté, seront deposés au greffe de la justice de paix de 1'arrondissement, la remise y sera faite de la même manière que celle qui se fera aux tuteurs". Tegelijkertijd gaf de prefect van deze maatregelen kennis aan den minister van justitie, waarbij hij op de onduidelijkheid van het decreet ten opzichte der wees kamers opmerkzaam maakte „L'article 48 paraat trés clair sur la remise- des registres, minutes, dépots d'argent etc., appartenant a un tribunal quel- conque, mals il n'est pas de même a l'égard des objets, déposés a la chambre des orphelins, qu'aucune autre institution que celle des tuteurs ne remplace. Les directeurs de ces chambres recevaient 11011 seulement les dépots des mineurs, mais ils étaient en outre chargés de 1'administration de leur bien, et c'était dans cette demière qualité, que les titres, effets et deniers des mineurs leur étaient remis; d'après cela j'ai pensé que les commissaires au triage devaient remettre directement aux tuteurs légale ment nommés les objets, appartenant aux mineurs ou orphelins, dont les intéréts leur sont confiésen consequence j'ai cru devoir prendre 1'arrêté de ce jour" (19 Juni). Inderdaad betuigde de minister niet lang daarna zijne instemming met het door den prefect ingenomen standpunt. Dat standpunt was dus duidelijk. De prefect verlangde, dat overeen komstig het voorschrift van de artikelen 405 en 40G van den Code civil familieraden zouden bijeenkomen, die voogden benoemen zouden, op wie de administratie der weezengoederen, die tot heden aan de weeskamer had gestaan, zou overgaan. Het was te verwachten, dat de verwanten der weezen zelf het initiatief tot het bijeenroepen van zulke familieraden niet nemen zouden, maar ook daarin voorzag de code civil, de vrederechter kon de familieraden ambtshalve bijeenroepen. Ongelukkig voor de plannen van den prefect was de nieuw benoemde vrederechter niemand anders dan de ons reeds bekende mr. Philipse, gewezen secretaris der Middelburgsche weeskamer. Reeds in den eersten brief, dien hij in zijne nieuwe qualiteit tot den prefect richt d.d. 29 Juni 1811 klinkt eenige ironie: „Ingevolge het bij U Hoog Ed. genomen arrêté van 19 dezer, ten opzichte van de weeskamer dezer stad, zijn wij werkelijk bezig met den door U Hoog Ed. gedelegeerden commissaris tot de ontzegeling, om dezelve administratie, naarmate de zegels opgeheven zijn, te openen, ten einde aan het oogmerk der wet te beantwoorden". Die brief laat niet onduidelijk doorschemeren,

Nederlandsch Archievenblad | 1897 | | pagina 8