om ervoor te zorgen dat het begrijpelijk blijft. Hoe kunnen we creatieve digitale werk processen bij productie en presentatie, tussen kunstenaars en publiek, inzichtelijk maken, contextualiseren, documenteren, analyseren en uiteindelijk begrijpen en overdragen in de context van de digitale cultuur en het grotere culturele veld? 'Wat is de kern en productiewijze van een werk', 'Welke technieken worden in welke context gebruikt'? 'Hoe voer je een werk zelf uit?' en 'Hoe hou je een werk levend'? Hoe ver talen we deze artistieke praktijk en kennis naar de volgende generatie? In het project UNFOLD (LIMA 2016-2017) 10 stonden deze vragen centraal. Dit project bestond uit verschillende onderdelen: Een onderzoek naar herinterpretatie als conserveringsstrategie. Drie publieke presentaties en drie netwerkbijeenkomsten, met interdisciplinaire en internationale participanten, sprekers en gasten en vertoning van kunst werken. Een productie van Joost Rekveld, waarvan het work in process tijdens de bijeen komsten getoond en besproken werd, met de premiere op en in samenwerking met het Internationaal Filmfestival Rotterdam. Een workshop in samenwerking met Sonic Acts waarvoor kunstacademies uitgenodigd werden en een presentatie van de workshop resultaten voor een wat technischer publiek. Een vooronderzoek naar de mogelijk herinterpretatie van performance based werk van Nan Hoover door dramaturg Fransien van der Putt en choreograaf en danser Vera Sofia Mota. gaby wijers continue in beweging Joost Rekveld produceerde gedurende het project zijn werk #67 een herinterpretatie van de werken Reminiscence (1974) en Telc (1974) van Steina en Woody Vasulka, en deelde de esthetische, technische en theoretische problemen waarmee hij tijdens de productie werd geconfronteerd. Er werden vooraf geen voorwaarden gegeven waaraan de herinterpretatie moest voldoen, het artistieke proces werd gevolgd. Het creatieve productieproces volgen als herinterpretatie, vestigde de aandacht op het productieproces in zijn geheel en niet alleen op het 'eindproduct'. Drie momenten in het proces waren daarbij essentieel: De pre-productiefase: Rekveld's selectie van werken om te herinterpreteren, discussies over het werk Telc en herinneringen aan The Vasulkas, onderzoek naar de technische middelen waarmee de The Vasulkas produceerden, enzovoort. Herinterpretatie functioneert hier als stimulans voor onderzoek. De workshop, waarin de nadruk vooral lag op de technische productie van draag bare apparaten voor modulatie, perceptie en verkenning van de mogelijkheden. Het uiteindelijke kunstwerk waarbij herinterpretatie het voornaamste doel was. De inspanningen resulteerden in een werk dat structurele overeenkomsten vertoont met de werken van The Vasulkas, zowel op het niveau van het medium als dat van de ervaring van de toeschouwer. Rekveld creëerde een soortgelijke temporele structuur, met materiaal opgenomen op een wandeling dat hij later manipuleerde. Ook koos hij voor eenzelfde eerstepersoonsperspectief dat lijkt op een bijna abstracte, maar haptische, beeldruimte en de nog herkenbare omgevingsgeluiden. Joost Rekveld beschouwde herinterpretatie als een proces, wat een andere dimensie aan zijn werk wijze gaf. De dimensie van een artistieke methode, aanpak of 'manier van werken'. Zijn onderzoek naar de esthetische en technische kanten van de werken van The Vasulkas gaf veel inzicht in manieren van behoud en in zijn eigen artistiek proces. Rekveld verklaarde dat het project leidde tot het ontwikkelen van een interes se in de Rutt /Etra Scan Processor - gebruikt door de Vasulkas en nauwelijks in gebruik vandaag de dag. Dit leidde uiteindelijk tot het bouwen van een dergelijke processor en gebruiken voor de realisatie van het werk #67. Uit het project werden de volgende conclusies getrokken: Zet herinterpretatie in als artistiek instrument, een manier van denken met betrekking tot het digitale. Als methode die het mogelijk maakt om in te zoomen op specifieke aspecten van een werk in zijn eerdere uitvoeringen en in hoeverre deze kunnen worden ingezet in een nieuwe digitale context. Herinterpretatie leidt ons niet weg van het denken over de materialiteit van het digitale. Herinterpretatie wordt niet gezien als vervanging van het denken over materialiteit maar als aanvulling. Herinterpretatie vertelt ons veel over het werk zelf en geeft ruimte voor creativi teit. Het houdt het werk op een geheel andere manier levend; het zorgt voor de voortdurende actuele presentatie en overlevering. Initieer en stimuleer het maken van nieuw werk op basis van herinterpretatie als een strategische activiteit voor het dynamisch behoud van digitale kunstwerken. Breidt de multidisciplinaire en internationale samenwerking uit. Deze traditionele vorm van overlevering wordt in de beeldende kunst tot alter natieve conservering strategie. hoofdstuk 2 Afbeelding 2. Joost Rekveld #67, 2017, 17'01", videostill 10 www.li-ma.nl/site/article/unfold-mediation-reinterpretation geraadpleegd 11 oktober 2018. 110 111

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2018 | | pagina 56