CCDD/NDE (Projecten CD-ROM archiving en Generieke Workflows). Voort durend worden de richtlijnen bediscussieerd en (aan de hand van casestudies) verder ontwikkeld. De richtlijnen voor elementaire behoud-procedures van digitale kunst, zoals het testen van apparatuur, het vervaardigen van back-ups/disk images, de documentatie van software, opslag en controle, zijn bekend en beschikbaar maar worden slechts door een beperkt aantal instellingen toegepast. Men zou kunnen zeggen dat, hoewel er uitzonderingen zijn, over het algemeen het verzamelen en duurzaam bewaren van digitale kunst nog grotendeels in de kinderschoenen staat. Redenen daarvoor zijn 1) Het feit dat conservering en duurzame opslag van digitale kunstwerken om een andere zorg vraagt dan traditionele kunstvormen. Het werk is digitaal, heeft een continue en actieve aanpak en specialistische kennis nodig en daar hangt een prijskaartje aan. 2) Musea hebben steeds minder geld te besteden aan conservering. 3) De meeste museum professionals hebben doorgaans niet de expertise en apparatuur om deze kwetsbare kunstwerken te conserveren. 4) Opbouw van deze expertise en uitbesteding van bijvoorbeeld opslag is in de bekostigingssystematiek bij de musea nog niet (voldoende) doorgevoerd. De toonaangevende instellingen hebben inmiddels de onderhoudsprocedures voor digitale kunstwerken geïmplementeerd en werken aan protocollen voor het managen van de files en hun levenscyclus. Zo hebben bijvoorbeeld MOMA, Guggenheim en TATE een repository en workflow ingericht, voor digitale kunstwer ken (videokunst, films en installaties) en doen zij casestudy based onderzoek naar de conservering van complexe digitale werken. LIMA heeft een operationele repository voor digitale kunst en complexe digitale kunstwerken en werkt aan de uitbreiding van de workflow voor online kunstwerken. Uit lopend onderzoek naar praktijken voor opslag van complexe digitale en online kunstwerken blijkt dat het systematisch verzamelen en duurzaam opslaan alleen bij gespecialiseerde instellingen plaatsvindt en (nog) nauwelijks bij de kunstmusea. De algemeen geaccepteerde gang van zaken voor de conservering van complexe digi tale werken en online kunstwerken is als volgt: Het beschrijven van het werk en haar functioneren. Het verifiëren en beschrijven van de files, besturing en uitvoering. Het vastleggen van significant properties en afhankelijkheden. Het interviewen van de kunstenaar. Het opslaan van de files. Het maken en opslaan van diskimages. Het opslaan van de broncode. Het monitoren van de files en opnieuw afspelen en verifiëren van de disk image. Op dit moment wordt een enquête uitgevoerd onder 10 internationale instellingen om de stand van zaken met betrekking tot metadata, versie mangement, dynamisch archiveren, opslag voor complexe digitale kunst en online kunst te inventariseren.5 De voorlopige uitkomsten hiervan zijn als volgt: de musea verrichten case study based onderzoek naar complexe digitale kunst en online kunstwerken een workflow is nog niet geïmplementeerd. gaby wijers continue in beweging Emulatie Het is geen wonder dat emulatie en virtualisatie steeds meer ook in het museale veld onderzocht worden, ze bieden een potentiële bewaarstrategie voor digitale kunstwer ken door de afhankelijkheden van het kunstwerk los te koppelen van efemere fysieke computerhardware, met een korte digitale levenscyclus. In 2004 vond in New York het eerste symposium plaats over de praktische en theoretische toepassingen van emulatie bij de conservering van digitale kunst.6 Tot voor kort werden EMil, EAAS en andere vormen van emulatie vooral voor CD ROM emulatie ingezet.7 Daarbij werd emulatie vooral als documentatie strategie, voor toegankelijk van de werken, en niet zozeer als conserverings strategie gezien omdat de authentieke beleving sterk verandert. Vanaf 2016 kwam daar verandering in, er verscheen een uitvoerig onder zoeksrapport over mogelijkheden in museaal verband.8 Het vigerend onderzoek vond plaats in het kader van PERICLES.9 Emulatie en software conservering is een van de onderwerpen die ook bij IPRES steeds meer aandacht krijgen. Zo won in 2016 Exhibiting Digital Art via Emulation - Boot-to-Emulator with the EMiL Kiosk System van Dragan Espenschied, Oleg Stobbe, Thomas Liebetraut and Klaus Rechert de best paper award. Waarna Rhizome tools ontwikkelde zoals oldweb.today inclusief emulatie en Webrecorder voor de archivering van websites. Deze tools tonen aan dat de mogelijkheden van emulatie als service en de opname van deze service in de conserverings workflow goede kansen bieden. De volgende stap in de workflow ontwikkeling zal dan ook de implementatie van emulatie zijn. Herinterpretatie De voortdurende vernieuwing van media en technologie geeft kunstenaars steeds weer nieuwe expressiemogelijkheden en uitdagingen voor interactie met het publiek. De continu veranderende browsers, tools, operating systems en computers, maken het presenteerbaar houden van digitale kunst tot een uitdaging. Het behoud van deze werken is veelal gericht op technische handelingen. De vergankelijkheid en immaterialiteit van deze werken leiden immers steeds opnieuw tot een reeks hande lingen en technieken om de toekomstige uitvoering te waarborgen. LIMA past de ver schillende conserverings strategieën toe in haar werk. Alle herinstallaties of herinterpretaties suggereren vertaling en fidelity. We zijn daarbij niet objectief of passief, we zijn actief bezig met het construeren en reconstrueren van de (authenti citeit van het) werk gebaseerd op ons begrip van het werk en behoud dogma's. Dat geldt voor al onze diensten en projecten maar geldt in overtreffende trap bij de minst gangbare conservering strategie herinterpretatie. Een artistieke strategie en praktijk die al eeuwenlang gangbare is in muziek, dans en theater, die nu mondjes maat op academies en in workshops wordt gebruikt maar op professioneel niveau nagenoeg nieuw is in het veld van digitale kunst. Als we echter verder vooruit denken, de technologie voorbij, is het ontwikkelen van een script voor herinstallatie op termijn waarschijnlijk de beste optie voor het voortbestaan van een werk en hoofdstuk 2 108 5 Survey of digital art storage practices in the media art world (LIMA). Verschijnt najaar 2018. 6 http://www.vanablemedia.net/e7seeingdouble/ geraadpleegd 11 oktober 2018. 7 http://www.ncdd.nl/wp-content/uploads/2015/11/201611_DE_Houdbaar_Final_report_CD-ROM_ Archiving_DEF.pdf geraadpleegd 11 oktober 2018. 8 Klaus Rechter (University of Freiburg), Patricia Falcao (Tate) and Tom Ensom (Kings College) Introduction to an emulation-based preservation strategy for software-based artworks. (13 December 2016) Commissioned by Tate PERICLES. 9 https://www.tate.org.uk/about-us/projects/pericles geraadpleegd 11 oktober 2018. 109

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2018 | | pagina 55