Ontegenzeggelijk beheert Beeld en Geluid al meer dan een decennium een full blown digitaal archief, met alles erop en eraan. De notie 'digitaal archief' is sinds 2006 echter wel wat veranderd. De snel voortschrijdende technologie die digitale forma ten en opslagmedia in rap tempo kan doen veranderen, de bizarre volumes in combi natie met een immer complexer wordende procesomgeving, hebben het concept 'digitaal archief' verdiept. Nadruk ligt nu vooral op de kwaliteit en de beheersing van de processen binnen en rondom dat archief, als basis voor de bestendigheid en de betrouwbaarheid van de materialen. Werd bij de start van het Beelden voor de Toekomst project het louter digitaliseren nog min of meer gepromoot als ultiem middel tot blijvend behoud van (analoog) materiaal, inmiddels is duidelijk dat er voor onvervalste duurzaamheid meer in stelling moet worden gebracht. Het gaat nu om het aantoonbare behoud van de authenticiteit en de integriteit van de collecties door de tijd en door de technologie heen, ondersteund door het bewust managen van de workflows en de datastructuren. Harde garanties op blijvende bruikbaarheid van de digitale files en hun geassocieerde bestanden zijn prominent geworden. Het besef van verantwoordelijkheid daarin jegens depotgevers en gebruikers is gegroeid. Vóór alles moet een digitaal archief tegenwoordig een duur zaam digitaal archief zijn. Duurzaam word je niet vanzelf. Beeld en Geluid heeft zich dit gerealiseerd en tijdig gehandeld, zowel op strategisch-organisatorisch niveau, als beleidsmatig en technologisch. Vanaf 2013 is de organisatie bewuster gaan werken aan een andere bedrijfscultuur, een cultuur van rekenschap en formele, vastgelegde procedures, op alle niveaus. De rol van de deelnemers aan het preserveringsproces, waaronder die van de organisatie zelf, werd geleidelijk beter afgebakend. Het identificeren en forma liseren van alle processen en gegevens in en rond het Digitaal Archief kreeg meer aandacht, evenals het optekenen van duurzaamheidsbeleid en uitvoeringsregels. Inmiddels heeft Beeld en Geluid is het begrip 'digitale preservering' expliciet omarmd als primaire business. Aan de bijbehorende operationele consequenties is serieus gevolg gegeven. Het belangrijkste bewijs van deze inspanningen kwam in 2016, met de toekenning van het Data Seal of Approval (DSA) certificaat, een inter nationaal keurmerk voor betrouwbare archieven ofwel Trustworthy Digital Repositories (TDR).2 Het instituut werd daarmee officieel bestempeld tot een duurzaam digitaal archief, als eerste nationale AV-archief ter wereld. Het Instituut bereidt zich inmiddels voor op het voldoen aan andere certificaten, zoals het Core Trust Seal (CTS). Voorbereiding Het inrichten van een gecontroleerde preserveringsomgeving is uitgebreid voor bereid. Dit is allereerst gebeurd door gedegen bestudering van de verschillende preserveringsstandaarden, waarvan OAIS de belangrijkste was. Op basis daarvan werd een set normatieve beleidsdocumentatie geschreven. Hierin werd vastgelegd welke partijen formeel welke rol spelen in het preserveringsproces, van aanlevering tot en met beschikbaarstelling. Er werd duidelijkheid gecreëerd over de exacte inhoud van de afspraken met depotgevers die moesten worden vastgelegd. Van de Designated Communities van Beeld en Geluid (mediaprofessionals, onderwijs en algemeen publiek) werd per groep opgetekend wat ze 'technisch' nodig hebben aan uitlevering en toegang. Er werd een normatief informatiemodel ontwikkeld dat alle preserveringsevents benoemde die moeten worden vastgelegd. Bijbehorende data structuren werden uitgewerkt. De technische eigenschappen van audiovisuele files werden geïnventariseerd en ook de eisen aan opslag- en preserveringsplanning kwamen vast te liggen. Beeld en Geluid beschikte met deze set documenten in een paar jaar tijd over een stevig theoretisch raamwerk voor een integraal digitaal preserveringsproces in de eigen audiovisuele omgeving. Hieraan kon de bestaande praktijk worden getoetst. Het digitale archiveringsproces van Beeld en Geluid was aan de start in 2006 vooral geënt op de traditionele functie als bedrijfsarchief van de publieke omroepen. Storage en access voor de mediaprofessionals stonden daarbij voorop. Genoemde voorstudies toonden echter aan dat de bestaande IT-infrastructuur een aantal technische voorzieningen bood dat uitstekend zouden kunnen worden ingezet voor het 'bewust' duurzaam preserveren, zoals bepaalde kwaliteitscontroles. Binnen de informatieomgeving bestonden daarbij veel aanknopingspunten om digitale materi alen technisch te kunnen karakteriseren en hun bewerkingen door de processen hoofdstuk 2 2 Assesment Beeld en Geluid TDR certificaat Data Seal of Approval (2016) https://assessment.datasealofapproval.org/assessment_195/seal/pdf/ geraadpleegd 11 oktober 2018 78 annemieke de jong van proefondervindelijk naar gestuurd Afbeelding 1. Exterieur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het Digitaal Archief van het instituut werd in 2016 officieel gecertificeerd als 'trustworthy digital repository' (TDR). 79

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2018 | | pagina 40