Van proefondervindelijk naar gestuurd Duurzaam preserveren bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid1 Misschien de belangrijkste les is die we van al deze praktijkverhalen kunnen mee nemen is dat preservering veel meer is dan een technisch verhaal. De duurzame toegankelijkheid heeft een flinke organisatorische component. Er moet bij de ontwikkelen van een preserveringsstrategieën heel wat aandacht gaan naar het menselijk aspect, de organisatorische kant van samenwerken, de kennisontwikke ling en het behoud en het beheren van projectresultaten. Settelen is al lang niet meer het uitproberen van technische oplossingen, maar steeds vaker het uitdenken van beleid en organisatie, plannen en vooruitdenken. inleiding Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum heeft de wettelijke opdracht tot het verzamelen, bewaren en ontsluiten van audiovisueel erfgoed van nationaal belang: voor de creatieve (media)industrie, voor het erfgoed, het onder wijs en de wetenschap en voor de samenleving als geheel. Uit deze opdracht volgt de verplichting om het materiaal dat aan de organisatie wordt toevertrouwd duurzaam in stand te houden, zodat alle gebruikersgroepen er blijvend toegang toe kunnen hebben. Al meer dan 12 jaar stromen er grote hoeveelheden digital born en gedigitaliseerd materiaal het archief in. De belangrijkste depotgever van Beeld en Geluid, de Nederlandse publieke omroep, startte in 2006 met het en masse digitaal produceren van televisie- en radioprogramma's. In dezelfde periode vond de aftrap plaats van het mega-digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst. In dit project is in zeven jaar tijd meer dan 100.000 uuur aan legacy collecties gedigitaliseerd, een substantieel deel van alle tussen 1955 en 2007 gemaakte omroepproducties. Inmiddels verzorgt Beeld en Geluid ook al vele jaren digitale archiveringsdiensten voor partijen buiten de publieke omroepomgeving, afkomstig uit het erfgoeddomein en de media. Al deze materialen, omroep en niet-omroep, digital-born en gedigitaliseerd - worden dagelijks ingenomen, beheerd en gepresenteerd vanuit het Digitaal Archief. De gezamenlijke omvang van de audiovisuele files in dit Archief is intussen aangegroeid tot 26 Petabyte. Binnen de technische infrastructuur van Beeld en Geluid zijn geavanceerde interfaces ontwikkeld met de aanbieders van digitale producties binnen en buiten het omroepdomein. De vele tienduizenden gebruikers per jaar, afkomstig uit alle gelederen van de maatschappij, kunnen de audiovisuele collecties online raadplegen en gebruiken, in de vorm en de kwaliteit die ze wensen. Er zijn voor dit alles high performance opslag- en toegangsvoorzieningen ingericht. hoofdstuk 2 76 annemieke de jong 1 Voor meer informatie over duurzaam preserveren bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zie A. de Jong Digitale Preservering Beeld en Geluid: Beleid, Standaarden en Procedures (2016) via http://publications.beeldengeluid.nl/pub/387 geraadpleegd 11 oktober 2018. Alle openbare publicaties van Beeld en Geluid met betrekking tot beleid, acquisitie, preserveringsplanning, kwaliteitscriteria Digitaal Archief, preserveringsmetadata, opslag en technische infrastructuur zijn te raadplegen via http://publications.beeldengeluid.nl/orgZ6 sectie 'Governance'. 77

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2018 | | pagina 39