Ontwerpen, bouwen en verbouwen Inleiding Na een periode van ontdekken en pionieren komen er steeds meer settelaars die na een periode van verkenning serieus aan de slag gaan. Het doen, de wijze waarop we de preservering van onze collecties op dit moment zo goed mogelijk proberen in te richten, staat in de hiernavolgende artikelen dan ook centraal. 'Doen' is misschien wel de essentie van alles. Want je mag nog zoveel nadenken als je kan over hoe erf goedinstellingen idealiter kunnen preserveren: 'the proof of the pudding is in the eating'Het is immers dankzij het vallen en opstaan in de praktijk dat we kunnen reflecteren over wat werkt voor welke type van organisatie en collectie. Kiezen is verliezen is gedachte die de redactie had bij de samenstelling van dit hoofdstuk met praktijkvoorbeelden. Er zijn zoveel preserveringsstrategieën als er erfgoedinstellingen zijn om uit te kiezen. Wat de redactie bijeen heeft gebracht zijn zes interessante praktijkvoorbeelden die een beeld geven van wat er op dit moment gebeurd in het veld. De praktijkverhalen gaan over de preservering van audiovisuele archieven in zowel Nederland als in Vlaanderen, de verschillende perspectieven op preservering van architectuurarchieven in het Vlaams Architectuurinstituut en grotere Het Nieuwe Instituut in Nederland, het samenbrengen van internationale collecties in het sociale geschiedenis domein met oog op de duurzame bewaring én de conservering van digitale kunst, een niche met een kleine interdisciplinaire en zeer internationale community. Het lijkt misschien op een spreekwoordelijke grand écart maar deze praktijkvoorbeel den brengen wel enkele opvallende kenmerken en lessons learned naar boven die als generieke aandachtspunten kunnen worden meegenomen bij het opzetten van een preserveringsstrategieën. Zo is er bij verschillende praktijkverhalen, cf. architectuur- en audiovisuele archieven, veel aandacht voor de voorafgaandelijke afspraken met 'de leverancier' (archiefvormer, content provider). Kortom, een ondersteuning van de gedachte dat preservering niet start op het moment dat de archieven in beheer komen bij de erfgoedinstelling maar dat preservering al in de fase van de creatie moet beginnen. s e T T L e R S hoofdstuk 75

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2018 | | pagina 38