Verklaringen In deze paragraaf zal ik proberen verklaringen te bieden voor de opvallendste kenmerken van de Franse omgang met openbaarheid. Hierbij wil ik vooral gebruik maken van het verklaringsmodel dat de socioloog Geert Hofstede heeft ontwik keld. In Allemaal anderdenkenden. Omgaan met cultuurverschillen is een viertal dimensies van nationale culturen ontvouwd. Aan de hand van deze dimensies zal ik de Franse situatie tegen het licht houden. Als eerste scoort Frankrijk hoog op de 'machtsafstandsindex'.42 Dat betekent kort gezegd dat er een vanzelfsprekend respect bestaat voor autoriteiten. Volgens Hofstede gaat in dergelijke samenlevingen macht boven recht. Hofstede geeft aan dat in samenlevingen met een grote machtsafstand de hiërarchie in organisaties de existentiële ongelijkheid tussen hoger en lager geplaatsten weerspiegelt.43 De in Frankrijk gemeten hoge machtsafsand biedt daarmee een verklaring voor het feit dat de Franse Vereniging voor Archivarissen het vanzelfsprekend vindt dat alleen de meest competente onderzoekers toegang krijgen tot bepaalde archieven, die daarmee voor mindere goden gesloten blijven. Dit gebeurt dan ook in de vorm van een privilege, en privileges zijn volgens Hofstede een kenmerk van samen levingen met een grote machtsafstand. Dat het aan de Franse Staat en haar vertegenwoordigers is om uit te maken wie wel en niet geschikt is om het privilege van toegang te verkrijgen, is daarmee ook terug te voeren tot het culturele aspect van een grote machtsafstand. De bevoegde autoriteiten mogen dat namelijk doen op grond van hun positie, en hoeven geen rekenschap af te leggen over hun beslissing aan lager geplaatsten. We zagen al dat de kritiek van Sonia Combe door de Association des archivistes francais nauwelijks inhoudelijk werd gepareerd, maar vooral werd opgevat als een aanval op de positie van de beroepsvereniging, met al zijn kunde en zijn beroepsethiek. Tegenover dit autocratische model kunnen we het democratische model plaatsen, waarvan Nederland een exponent is. Nederland kent dan ook een lage score op de 'machtsafstandsindex'. Inspraak en gelijkberechtiging zijn kernbegrippen in het Nederlands bestuursmodel. Ten tweede kent Frankrijk een hoge score op de 'individualisme-index'.44 Daarmee ontloopt het de Nederlandse score niet veel. Sterk individualistische samenlevingen kenmerken zich door een grote mate van individuele zelfstan digheid. Waar in collectivistische culturen het leven zich afspeelt in termen van loyaliteit aan de familie of gemeenschap, en het individu zich daaraan onder geschikt dient te maken, groeit in een individualistische samenleving een mens op om vooral voor zichzelf te zorgen. Frankrijk past met zijn hoge score goed in de westerse traditie van individualisme. Volgens Hofstede is men in culturen waar men minder afhankelijk is van wij-groepen vaak ook minder afhankelijk van machtsfiguren. Maar, juist de combinatie van een grote machtsafstand, gecom bineerd met een individualistische cultuur maakt Frankrijk tot een uitzondering op deze regel. Hofstede haalt de Franse socioloog Michel Crozier aan, die de cultuur van zijn land als volgt beschreef: "Directe afhankelijkheidsrelatiesworden in de Franse cultuur moeilijk verdragen. Toch is de heersende visie op autoriteit nog steeds die van het absolutisme deze beide houdingen zijn met elkaar in tegenspraak. Een bureaucratisch systeem helpt om ze met elkaar te verzoenen, want onpersoon lijke regels en centralisatie maken het mogelijk een absolutistische opvatting van autoriteit te combineren met het elimineren van de meest directe af hankelij kheidsrelaties,45 OPENBAARHEID IN DE PRAKTIJK 178

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2006 | | pagina 180