kortere versie met zachtere contrasten, veel definitie in de tinten en weinig beschadigingen. Welke van de twee versies de meest authentieke is, valt moeilijk te zeggen, omdat gerelateerd bronmateriaal ontbreekt. Qua beeldkwaliteit zou de korte versie daarvoor in aanmerking komen, maar hierin ontbreekt de grappige stop-motion introductiescène. Van Regen komt zowel de originele zwijgende versie uit 1929 als de geluidsversie van Lichtveld en Eisler in de box. Omdat er wereldwijd veel belangstelling is van muziekensembles om deze werken live uit te voeren, is een wetenschappelijke uitgave des te urgenter.19 De documentaire The Spanish Earth (1937), die Ivens tijdens de Spaanse Burgeroorlog opnam, zal op de box worden voorzien van zowel de commentaarstem van Ernest Hemingway als die van Orson Welles. 2 Rechten De ondoorzichtigheid van rechten speelt veel projecten parten. Het auteursrecht verschilt per land, en niet ieder land heeft de Conventie van Bern (Akte van Parijs) getekend, waarin internationale afspraken zijn vastgelegd. En hoe verhoudt zich het auteursrecht tot het recht van de producent? Nogal wat films van Ivens zijn tot stand gekomen door eenmalige productiemaatschappijen van vrienden, die destijds het geld bij elkaar schraapten om de films te realiseren, maar inmiddels zijn overleden. Sommige producenten hebben hun firma ver kocht, zijn failliet gegaan of opgeheven, probeer dan maar eens te achterhalen wie rechthebbende is. En wat als een heel land failliet gaat? De exploitatierech ten van de Oost-Duitse DEFA-films van Ivens liggen na 'de Wende' in handen van Progress Film Verleih, maar deze heeft de DVD-rechten doorverkocht aan het Amerikaanse Icestorm, waardoor ze te duur worden om op te nemen. 3 Illegaal gebruik Piraterij maakt de rechthebbenden zeer huiverig voor het aanbieden van hun films op DVD. Zo heeft het Fonds Henri Storck tot op heden toestemming gewei gerd Borinage (1934) op te nemen, met als argument dat de huidige techniek onrechtmatig kopiëren niet kan tegenhouden. Het Fonds zou een advocatenbu reau moeten worden om alle onrechtmatige publieke vertoningen met een DVD te achterhalen en te belasten. En de ervaring leert dat organisaties als VEVAM/SEKAM en SABAM, die de rechten van audiovisuele media exploiteren en vergoedingen op rechten namens rechthebbenden incasseren, daar niet de middelen voor hebben, zo stelt het FHS. Het zou al veel schelen als er internatio naal een registratie komt van filmtitels, overeenkomstig de ISB-nummers voor publicaties of ISRC voor audio. Sinds januari 2004 is het internationale ISAN- bureau20 operationeel en op de Ivens-box zal elke titel en versie zijn eigen ISAN-code onverwijderbaar meekrijgen. Daarmee zijn de titels altijd en overal te traceren. Afbeelding 7. Veel materiaal - films, archiefcollecties - is gedigitaliseerd en via de website van de Europese Stichting Joris Ivens te raadplegen. TOEGANG 19 In 2002 speelden het Willem Breuker Kollektief (in Hongarije), het Nederlands Balletorkest o.l.v. Micha Hamel (Nederland), André Mergenthaler (Luxemburg) en het Prometheus Ensemble (België) live muziek bij Regen. Verscheidene componisten hebben nieuw werk bij de film gecomponeerd, zoals Edward Hughes's Light Cuts through Dark Clouds, dit jaar live bij de filmvertoning uitgevoerd in Londen, Leeds, Brighton en Cheltenham. In het Konzerthaus in Berlijn, de Beursschouwburg in Brussel, de Theaterunie in Almere, de Lichttoren in Eindhoven, het Auditorium van het Louvre, the Barbican in Londen en in Vancouver, Weimar, Saarbrücken en Keulen werden in 2004 programma's rondom Ivens' films en muziek vertoond. In 2005 speelt het ASKO-ensemble live bij Ivens-films en het internationaal kamermuziekfestival MUSICADES in Lyon programmeert de drie versies van Regen met live-muziek. 184 ANDRÉ STUFKENS ZONDER BLIKKEN OF DOZEN: JORIS IVENS DIGITAAL Afbeelding 6. Joris Ivens monteert op zijn zolder Wij Bouwen, 1930. Europese Stichting Joris Ivens iirpnwi*« i *1 id m Pn 20 In november 2002 keurden alle ISO-leden het International Standard Audiovisual Number (ISAN), ISO 15706, goed. Vanaf januari 2004 is in Genève het ISAN-International Agency operationeel, dat in diverse landen registratiebureaus werft. Geen van de aangemelde registratiebureaus is al officieel aangewezen om met de registratie te beginnen. Een V-ISAN is een code om van een en dezelfde titel de verschillende versies aan te duiden. Jan van Sandwijk verwacht dat de VEVAM/SEKAM in Nederland medio 2005 alle voorbereidingen gereed heeft om registratie van ISAN en V-ISAN te kunnen laten plaatsvinden. 185

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2005 | | pagina 94