voor mobiele applicaties, wordt hier gecreëerd binnen een gedistribueerd werk
proces, de digital workflow. Deze tapeless omgeving is niet direct ingericht met
het oog op duurzame archivering van cultureel erfgoed. De nadruk ligt op pro
ductie, uitwisseling en hergebruik vanuit verspreid opgeslagen 'mediaobjecten'.
In de digitale productieomgeving ontstaat een virtuele 'pool' van componenten,
waarvan onderdelen en versies op verschillende platforms worden geproduceerd
en gepubliceerd. Websites - evenals radio- en televisieprogramma's en andere
producties - vormen feitelijk maar één soort representatie van de digitale
content. De situatie roept vooralsnog veel vragen op over het archiveren en docu
menteren van digitaal erfgoed in al zijn verschijningsvormen, waarvan de Europese
commissie nu juist zo graag ziet dat dit duurzaam bewaard wordt. Audiovisuele
archieven moeten zich gaan beraden op de veiligstelling van de digitale represen
taties of eindproducten, dan wel van hun basiscomponenten. Er moet tijdig
gewerkt worden aan nieuwe, solide procedures voor het lokaliseren, oormerken
en fixeren van digitaal erfgoed en voor het vastleggen van herkomst en levens
cyclus.
BBC's Creative Archive lijkt veel van de vragen en dilemma's samen te brengen
die spelen rond de archivering van nieuwe-mediaproducten. Het Creative Archive
is een omroepwebsite, een multimedia-atelier en een dynamisch audiovisueel
archief ineen. Het project is in staat deze eigenschappen in zich te verenigen
omdat het is gepositioneerd midden in de digitale omroep- en archiefomgeving.
Het is direct onderdeel van het digitale BBC-netwerk, dat bronnen en distributie
platforms met elkaar verbindt. Het concept achter het Creative Archive presen
teert de rijke mogelijkheden van het media asset management. Het introduceert
nieuwe typen(her)gebruik en andere vormen van presentatie, distributie en
verrijking, die allemaal zijn gebaseerd op recycling van bestaande digitale
(archief)bronnen. Het Creative Archive genereert een nieuw type 'collectie',
die wordt opgebouwd in een continue interactieproces met het publiek. De ver
zameling materialen is open, dynamisch en altijd onaf. Binnen deze 'collectie' is
de verstrengeling van materialen, metadata en representaties niet meer te ont
warren. Het waterdicht vastleggen van authenticiteit en integriteit van in- en
uitgaande clips lijkt een onmogelijkheid. Gaat het Creative Archive behandeld
worden als internetservice, als archief, als BBC-publicatie of als nieuwsoortige
combinatievorm? Het wordt bijzonder interessant om te volgen hoe de vernieu
wingen zullen worden ingepast in het vigerende BBC-archiefbeleid. De kernvraag
is daarbij: waar en hoe gaat men ingrijpen in de digitale kringloop om het
erfgoedmateriaal veilig stellen?
Literatuur
Websites
WAARDERINGSTHEORIE EN ONTWIKKELING VAN WAARDERINGSMETHODEN EN -STRATEGIEËN
Bosma, Michael, Rapport Internetarchivering, Technische Bedrijfskunde Hogeschool
InHolland, Hilversum, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, mei 2004
Edmundson, Ray, Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles, UNESCO 2004
http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136477e.pdf
Gerhard, Paul, BBC and the Creative Archive, paper gepresenteerd tijdens IBC Amsterdam,
September 2004
Hollander, F. den/Voerman, G. (mei 2002) Symposiumbundel, Het Web Gevangen,
Groningen Raster Repress
92
ANNEMIEKE DE JONG HET AUDIOVISUELE DOMEIN ALS KRINGLOOPWINKEL
Jong de, Annemieke, Preservation of the web: issues for audiovisual archives, paper gepre
senteerd tijdens FIAT/IFTA Conferentie Antalya Oktober 2002, Nederlands Instituut voor
Beeld en Geluid
Jong de, Annemieke, Metadata in the Audiovisual Production Environment, Hilversum, mei
2003, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Manovich, Lev, The Language of New Media, MIT 2001
Marsman, Niek en Nijland, Remco, Adviesrapport Internetarchivering,
Informatiedienstverlening en Management, Hogeschool Deventer, Nederlands Instituut voor
Beeld en Geluid, Hilversum, mei 2003
Stichting Archiefpublicaties, Jaarboek 1999
UNESCO Draft Charter on the preservation of digital heritage, 15 October 2003
http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001331/133178e.pdf
Anne Frank Stichting, http://www.annefrank.nl
Archipol website, http://www.archipol.nl
Creative Commons, http://creativecommons.org
International Internet Preservation Consortium - IIPC, http://netpreserve.org
Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, http://www.iisg.nl
Internetarchive, http://www.archive.org
Information Society Technologies (1ST) Homepage, http://www.cordis.lu/ist/
Koninklijke Bibliotheek DNEP, http://www.kb.nl/dnp/e-depot/e-depot.html
LUND principes, www.cordis.lu/ist/directorate_e/digicult/lund_principles.htm
MINERVA, http://www.mivervaeurope.org
93