Momenten van waardering, selectie en verwijdering* 'Die Schriften, die vom Leben des Geistes nicht genügend durchtrankt sind, werden ausgeschieden; das heifit, sie Zerfallen ohne unser eigentliches Zutun'.1 Inleiding Archieven zijn het geheugen van mens en maatschappij. Een metafoor die, naar het lijkt, zijn oorsprong vindt in een fragment van de Duitse dichter en schrijver Novalis uit 1798 'Schriften sind die Gedanken des Staates, die Archive sein Gedachtnis'2. Varianten van deze metafoor van het archief als geheugen3 worden de laatste jaren gebruikt om het archief, zowel het instituut als de collecties, maatschappelijk onder de aandacht te brengen.4 Soms wordt daarbij het archief niet omschreven als 'het geheugen', maar als 'een geheugensteun'.5 Het ligt voor de hand bij de metafoor van het archief als geheugen(steun), ook begrippen als 'selectief geheugen', 'geheugenverlies' of zelfs een begrip als 'hersenspoeling' te betrekken. Het is het incomplete karakter van het archief als geheugen dat in dit artikel centraal staat. Incompleet omdat er op zoveel verschillende momenten keuzes worden gemaakt die ertoe leiden dat stukjes van het geheugen worden vergeten, verwijderd, gewist, vernietigd en verborgen, gecensureerd, vervalst en gemanipu- leerd. We vergeten, willen vergeten of moeten vergeten. Er bestaat zelf een 'kunst van het vergeten' - ars oblivionalis6 - zoals er ook een 'kunst van het onthouden' - ars memoriae - bestaat. Bij een schets van de momenten van waardering, selectie en verwijdering begin ik met het menselijke geheugen. Geheel in lijn met het idee van Terry Cook, waarbij ik zijn woorden letterlijk neem dat archivarissen zich eerst moeten richten tot de geest (the mind) in plaats van alleen op het document dat door de geest is gecreëerd.7 Van het al dan niet vastleggen van een gedachte van een individu binnen het persoonlijke domein, via mogelijke archivering van die vast legging binnen het publiek domein tot aan het moment dat een individu archief stukken raadpleegt, wederom binnen het persoonlijke domein, wordt meer dan eens gewaardeerd, geselecteerd, verwijderd. Het archief, slechts een onderdeel in het hele traject en in beginsel behorend tot het publiek domein, heeft hierbij een paradoxale functie. Enerzijds zet het archief zich in om gegevens en informatie aan systemen toe te voegen opdat deze door een ieder kunnen worden geraadpleegd. Anderzijds verwijdert het archief gegevens en informatie uit systemen met het doel ze te vernietigen, opzettelijk en als onderdeel van goed archiefbeheer. Doelbewust vernietigen, maar niet in de zin van het Ministerie van Waarheid dat Orwell beschreef.8 Het zou ook niet juist zijn deze fictieve archiefdienst te ver gelijken met die van non-fictieve, al demonstreren totalitaire staten of regimes hoezeer fictie de werkelijkheid kan benaderen.9 Het niet-Orwelliaansearchief- instituut heeft niets te verbergen en bedient zich van beleid voor waardering, selectie en verwijderen. Waardering als het beoordelen van de waarde van de gegevens en informatie voor het blijvend bewaren of op termijn te vernietigen. Selectie als het toekennen van die waarde aan de archiefstukken. Verwijderen in de zin van het daadwerkelijk overbrengen of het daadwerkelijk vernietigen van de archiefstukken die daarvoor in aanmerking komende. Waarderen, selecteren, verwijderen - het moet, omdat niet alles kan of mag worden bewaard. HANS WAALWIJK Met dank aan Agnes Jonker en Paul Klep voor hun waardevolle opmerkingen en suggesties. Agnes Jonker heeft daarnaast een meesterklus geklaard door op de juiste plaatsen tekst in eerdere versies te waarderen, te selecteren en te verwijderen. 1 Hermann Kasack, Die Stadt hinter dem Strom. (Frankfurt am Main, {1949} 1979), pp. 72-73. Deze roman handelt over een imaginaire stad, aan de grens tussen het land der levenden en het rijk der doden. 2 Pseudoniem van Friedrich Leopold Freiherr von Hardenberg 1772-1801. Novalis, Blütenstaub nr. 71. In de Nederlandse vertaling van Wijnand Steemers, Novalis, Stuifmeel. Fragmenten over de liefde (Zeist, 1995), komt dit fragment niet voor. De staat werd in de 18de eeuw niet in de eng-juridische zin opgevat als de organisatie van de staat, maar ook als het geheel van de maatschappij. 3 De metafoor van een archief als geheugen mag niet worden verward met de metafoor van het geheugen als archief. Zie hiervoor Douwe Draaisma, De Metaforenmachine. Een geschiedenis van het geheugen (Groningen, 1998) en 'Het geheugen is geen archief. Douwe Draaisma over de menselijke herinnering', in NRC-Handelsblad van 24 november 2001. Daarnaast beschrijft bijvoorbeeld de Duitse cultuur- en media- wetenschapper Wolfgang Ernst, in een beredeneerde uitgave van het werk van Friedrich Nietzsche, de rang schikking van het materiaal als het geheugen in de vorm van een archief (bewaarplaats), 'Gedachtnis als archivischen Raum, also in seiner Prasenz wahrzunehmen und auszusagen'Zie Wolfgang Ernst, Das Rumoren der Archive. Ordnung aus Unordung (Berlin, 2002), p. 59. Overigens kan Gedachtnis hier, naast geheugen, ook worden vertaald als 'nagedachtenis' of'herinnering'. 4 Naast een aantal archievendiensten (zowel in Nederland als daarbuiten) die deze metafoor in hun wervingsmateriaal gebruiken, is het Unesco-programma voor een werelderfgoedlijst voor documenten met de naam the Memory of the World een mooi voorbeeld. Vanzelfsprekend maken andere cultuurinstellingen, zoals bibliotheken en musea, ook gebruik van deze metafoor. 5 Vgl. Thomas Osborne, 'The ordinariness of the archive', History of Human Sciences, vol 12, no.2, (May 1999), pp. 51-64, hier p. 55 'The archive is there to serve memory, to be useful, but its ultimate ends are necessarily indeterminate.' (onderstreping is cursivering bij Osborne). 208 HANS WAALWIJK MOMENTEN VAN WAARDERING, SELECTIE EN VERWIJDERING 6 Zie Harald Weinrich, Lethe: Kunst und Kritik des Vergessens (München, 1997). Vgl. Nicolas Pethes, Jens Ruchartz (red.), Gedachtnis und Erinnerung. Ein interdisziplinares Lexikon (Reinbek bei Hamburg, 2001), lemma Lethe [door Anselm Haverkamp] p. 346, lemma Vergessen ['Vergessen in der Psychologie' door Bianca Vaterrodt-Plünecke; 'Vergessen in der Kulturwissenschaft' door Manfred Weinberg; 'Vergessen in der Medienwissenschaft' door Hartmut Winkler], pp. 623- 631. 7 Terry Cook, 'Mind over Matter: Towards a New Theory of Archival Appraisal', in dit jaarboek (p. 21): 'It is argued that archivists should focus first on the mind rather than on the records created by that mind.' In de bijbehorende noot staat bovendien: To discover the mind, the archivist will naturally have to research the products of that mind to unravel its functions, mandates, ideas, programmes, activities, etc. The new focus being suggested, however, is directly on the mind, rather than reaching the mind indirectly and inferentially through the records, publications, reports, and so on. Cook gaat verder dan Hugh Taylor, die het proces (the function or activityals uitgangspunt aanmerkte, en gebruikt het woord mind zowel in letterlijke betekenis van geest/geheugen, als in de metaforische van het geheugen van een organisatie (collective mind, corporate mindèn van de functie (the function) 8 The Ministry of Truth in George Orwell's Nineteen eighty-four (1949) houdt zich bezig met 'nieuws, ont spanning, opvoeding en de schone kunsten', gegevens worden op instigatie van 'de Partij' gemanipuleerd, want: 'wie het verleden beheerst, beheerst de toekomst: wie het heden beheerst, beheerst het verleden'. Citaten uit de Nederlandse vertaling: George Orwell, 1984 (Amsterdam, 19 8 2 32), respectievelijk p. 7 en p. 31. 9 Hans Booms, 'Überlieferungsbildung. Archivierung als eine soziale und politische Tatigkeit', in: Friedrich Beek, Wolfgang Hempel, Eckart Henning, Archivistica docet. Beitrage zur Archivwissenschaft und ihres interdisziplinaen Umfelds (Potsdam, 1999), pp. 77-89, hier pp. 84-85. 209

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2004 | | pagina 106