bezoeker op de stoel van de directeur plaatsneemt, zijn een tiental gradaties te onderscheiden.5 De meest gewenste situatie ligt ergens in het midden van de twee polen. De transaction approach combineert de voordelen van beide benade ringen. Hierbij wordt de kennis en de ervaring van de museum staf gemixt met de ervaringen van de communicatiespecialisten en de voorkeuren van het (potentiële) publiek. Het resultaat zal een tentoonstelling of een programma zijn die zowel tegemoet komen aan de wensen en eisen van de museumstaf als aan die van het publiek. Verplichtingen van en aan het publiek Een bezoekershandvest kan ervoor zorgen dat het museum expliciet maakt op welke manier het rekening houdt met het publiek. Dat kan in algemene zin waarbij het museum expliciet verklaart dat het ervoor zorgt dat de tentoonstellin gen wetenschappelijk verantwoord zijn, maar ook stimulerend en waaraan plezier valt te beleven. Maar ook de garantie dat er een gastvrije houding is ten aanzien van het publiek waarbij met respect, integriteit en welgemanierdheid service wordt verleend in een veilige en betrouwbare omgeving. Deze voorbeelden afkomstig uit de service charters van respectievelijk het Londense Science Museum en het Melbourne Museum gaan verder dan Nederlandse musea.6 Daar wordt met name veelal gelet op de verplichtingen van de bezoekers. In 1999 publiceerde de Nederlandse Museumvereniging een model bezoekersvoorwaar- den dat in hoge mate een sfeer ademt van 'zich indekken'. Niet het belang van de bezoeker maar dat van het museum lijkt voorop te staan.7 Evaluatie als gereedschap Om feedback van de bezoekers te krijgen kan een museum van tal van onder zoeksmogelijkheden gebruik maken. Essentieel is om allereerst een onderscheid te maken tussen kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Bij kwantita tief onderzoek draait het om aantallen en cijfers. Kwantitatief onderzoek houdt in dat de reacties van een substantieel aantal respondenten worden geanalyseerd. Zij vormen een representatieve steekproef uit de doelgroep (populatie), zodat op basis van de analyse van hun gegevens uitspraken kunnen worden gedaan over de hele doelgroep. Bij kwalitatief onderzoek gaat het vooral om de kwaliteit van de antwoorden waardoor er meer diepgaande informatie wordt verkregen. Hierbij gaat het dus niet om grote aantallen respondenten. Voor tentoonstellingen en programma's zijn verschillende vormen van evaluatie beschikbaar, waarbij de meeste vormen van kwalitatief onderzoek zijn. De meest gebruikte vormen worden hieronder besproken. 46 Front-end evaluatie Front-end evaluatie omvat de evaluatie van een plan, ideeën en concepten.8 Het vindt plaats voordat een tentoonstelling of programma daadwerkelijk ontwikkeld wordt. Het heeft tot doel fouten op te sporen en te elimineren voordat ze ont staan. Front-end evaluatie kan in twee fasen worden opgedeeld: concept planning en het testen van de verhaallijn.9 Concept planning In Hilversum wordt gewerkt aan een nieuw museum voor radio en televisie dat onderdeel is van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Zo'n museum bestaat nog niet in Nederland, hoewel dit nieuwe museum onder andere voort komt uit het Omroepmuseum. De vraag is dus: wat voor soort museum verwach ten bezoekers hier eigenlijk? Willen bezoekers een museum dat zich concentreert op objecten en waarin ze wat kunnen leren, zoals bijvoorbeeld hoe een televisie wordt gemaakt of hoe een televisie-uitzending tot stand komt? Of willen ze juist het tegenovergestelde, een amusementpark waar je veel kunt doen en waar vooral sprake is van interactie? Hun eigen televisieshow opnemen of zelf bruid en brui degom spelen in Love Letters vinden bezoekers misschien wel veel leuker dan een aantal leuke momenten van deze show opvragen via een computerscherm. Maar als bezoekers voor een museum kiezen dat gericht is op actie en interactie, hoe willen ze dan dat dat eruit ziet? Wat verwachten ze dan dat ze kunnen doen? Ofwel hoe kijken ze aan tegen het concept: "Maak je eigen Love LettersAls tentoonstellingsmaker doe je er verstandig aan mogelijke opties eerst aan het potentiële publiek voor te leggen. Een ander voorbeeld. Een museum heeft de gehele catalogus van de collectie inclusief foto's van de objecten via het internet toegankelijk gemaakt. De meeste objecten zijn niet tentoongesteld in het museum. Front-end onderzoek kan helpen uit te vinden of bezoekers geïnteresseerd zijn in de objecten die in depot staan. Willen zij de objecten zelf in de depots zien? Wat verwachten zij van zo'n depotbezoek? En als dat niet mogelijk is, zijn zij dan tevreden als deze objecten via een beeldscherm te zien zijn? Of willen zij maandelijks een selectie van depo tobjecten op zaal? En als zij kiezen voor een beeldscherm, geven zij dan de voor keur aan een ruimte met computers in het museum of hebben zij liever toegang via het internet, zodat de objecten thuis zijn te bekijken? In de concept planning kan ook worden nagegaan wat potentiële bezoekers over het onderwerp van een tentoonstelling weten, welke misvattingen zij hebben, waar zij interesse voor hebben en wat hun verwachtingen zijn. Stel dat we een tentoonstelling over chocola willen maken. In de conceptfase kunnen bij voorbeeld diepte-interviews worden gehouden waarin potentiële bezoekers de volgende vragen worden gesteld: Kun je omgaan met computers? Wat interesseert je in dit onderwerp? Wat weet je over dit onderwerp? Kun je er wat over vertellen? Kun je een aantal voorbeelden noemen? DE ERFGOEDINSTELLING EN HAAR PUBLIEK 5 Jan Sas, 'Der Besucher als Berater' in: Bernd Günther en Hartmut John (Hg.) Besucher zu Stammgasten machen! Neue und kreatiuve Wege zur Besucherbindung (Bielefeld 2000) 49-65. 6 Jan Sas, 'Bezoekersvoorwaarden. Gelieve de zaalwachter geen fooi te geven', Museumvisie 23 (1999) 4, 48-52. 7 http://www.museumvereniging.nl/nmv/publicaties/index.html. JAN SAS KEN UW PUBLIEK! DE MUSEUMWERELD ALS VOORBEELD 8 De termen front-end evaluatie, front-end studie en front-end analyse worden door elkaar gebruikt. Zie Jeff Hayward en Ross J. Loomis, 'Looking Back at Front-End Studies' in: Don Thompson et al. (Eds.), Visitor Studies: TheoryResearch, and Practice. Volume 5. Collected Papers from the 1992 Visitor Studies Conference St. Louis, Missouri. (Jacksonville, AL 1993), 261-265. 9 Een goed inzicht biedt: Lynn D. Dierking en Wendy Pollock, Questioning Assumptions. An Introduction to Front-End Studies in Museums. (Washington 1998). 47

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2002 | | pagina 25