kleur en schaduw kunnen worden toegevoegd. Om een volledige 3D represen
tatie van het Erasmusbeeld te krijgen moeten daarom alle aanzichten
(meshes) met elkaar gecombineerd worden. Dit gebeurt volgens de Delauney
triangulatie-methode. Voor de liefhebbers, zie: http://www.inf.ethz.ch/
personal/cetin/thesis/thesis/node25.html
De verschillende aanzichten worden aan elkaar gezet waardoor de overlappende
gedeelten tegen elkaar wegvallen, wat de hoeveelheid data weer sterk reduceert.
Één verticale scan, bij de translatiemethode, bestaat uit ongeveer 1150 opgenomen
camerabeelden, elk met een grootte van 425 kB. Dit betekent dus dat 1 scan ongeveer
500 MB aan data bevat. In totaal zijn er 52 translatiescans uitgevoerd die samen een
geheugencapaciteit beslaan van 2,6 GB. Tegenwoordig is dat geen probleem, maar
10 jaar geleden wel. Om de aanzichten op een cd-rom te kunnen branden waren er
52 cd-roms nodig bij een capaciteit van 500 MB per schijf.
Om die reden is toen besloten de data direct na de scan te comprimeren (het bestand
werd hierdoor teruggebracht tot ongeveer 25 MB) en dan pas op te slaan. Deze
gecomprimeerde data waren terug te vinden op de CD-ROMs in de koffer. Als we deze
data nu willen lezen betekent dat we ze moeten uitpakken en daarin school het groot
ste probleem of - als u een manager bent - de grootste uitdaging. DHL heeft voor dit
project zijn eigen compressie-algoritme en software ontwikkeld, waardoor het moeilijk
wordt om deze data uit te pakken. We weten dankzij de documentatie onder welke soft
ware de data-processing draaide (FreeBSD, een Unix variant en geschreven is in C++).
Deze data vormen de bron voor de digitale representatie van het Erasmusbeeld.
Raadsels
Er waren niet alleen verdwenen items, maar er zaten er nog twee extra CD-ROMs in
de koffer zonder hoesje of beschrijving. Om deze beter te kunnen bekijken is de data
van deze CD-ROMs gekopieerd naar een computer.
Op deze twee CD-ROMs zijn verschillende bestandsfomaten gevonden waaronder
'.3D studio max', '.wrl, een extensie van Virtual Reality Modelling' en '.Audio Video
Interleave' bestanden. Deze bestanden bevinden zich in een mappenstructuur met
namen als demo, bron, werk enzovoort, mogelijk de bestanden die zijn gebruikt voor
de animatie van het Erasmusbeeld ten behoeve van de opening van het gemeente
archief. Uit de naamgeving van de CD-ROMs en technische metadata kan opgemaakt
worden dat de bestanden op 28 april 1999 zijn gebrand. De bestanden op de CD-ROM
bleken allemaal gemaakt in de periode van 15 oktober 1998 tot en met 14 januari
1999. De opening van het archief was op 15 januari 1999.
Waarschijnlijk hebben we te maken met drie soorten bestanden: de "ruwe" meetdata
van het Erasmusbeeld ten behoeve van een 3D representatie van het beeld, de scans
die in opdracht van de dienst Gemeentewerken Rotterdam zijn gemaakt met het oog
op toekomstige restauraties en bestanden voor de 3D animatie van het Erasmusbeeld
voor de opening van het gemeentearchief.
Op bovengenoemde gebrande CD-ROMs bevond zich een map genaamd demo met
daarin drie bestanden: erasmus-animated.max (14-01-1999), erasmus-final.avi
(14-01-1999) en erasmus.avi (13-01-1999).
Als eerste is het bestand erasmus-final.avi bekeken. Een avi-bestand is te openen met
veel applicaties (zoals Windows Mediaplayer en Quicktime). Het bestand bevatte
inderdaad een 3D beeld van Erasmus dat een rondje draaide, alleen draaide Erasmus
360° rond in 5 seconden. Dat was waarschijnlijk veel te snel. Het avi-bestand
gebruikte een oude video codec vervaardigd onder Windows 95 met een 8-bit of
16-bit kleurruimte. Een codec is soft- of hardware dat toelaat data te coderen/
decoderen of te comprimeren/decomprimeren.
Om er echt zeker van te zijn dat 'Erasmus' te snel roteerde moest het erasmus-
animated.max bestand geopend worden. Uit de beschikbare documentatie weten we
dat de bestanden gemaakt zijn in 3D Studio Max 2.5. In dit programma is het moge
lijk om 3D modellen te maken, animeren en te renderen. Het originele programma
is ontwikkeld voor een DOS platform. Na '3D Studio Max release 4' is het product
herschreven voor het Windows NT (New Technology) Platform en is de naam veran
derd in '3D Studio MAX'. Wij hadden nog een versie uit 2000, '3D Studio Max R3'
(het programma bestaat nog steeds, nu onder de naam 'autodesk 3DS Max').
Het bestand erasmus-animated.max kan in '3D Studio Max R3' geopend worden,
maar het volgende scherm verschijnt direct: Obsolete data found - Please resave file.
Om meer te weten te komen over het erasmus-animated.max bestand moesten we
het migreren naar de R3 versie.
Pas zo konden we de technische metadata die bij het bestand horen lezen. De animatie
bleek te bestaan uit 720 frames, wat betekent dat de animatie 720 frames nodig heeft
om 360° graden om zijn as te draaien. In de specificaties van het bestand is te zien
dat de frame-rate die voor de animatie is gebruikt die van film is, namelijk 24 frames
per seconde. Volgens dit bestand doet de animatie er dus 30 seconden (720 24) over
om 1 keer rond te draaien en niet 5 seconden.
archiefschoolschrift 2 het e-depot als avontuur
erasmus op een schijfje, een poging tot preservering van cultureel erfgoed