Plan van aanpak Brandbaar Papier is een zeer brandbaar materiaal, omdat het voor het grootste gedeelte bestaat uit cellulose en er door zijn open structuur gemakkelijk zuurstof bijkomt. Het is daarom niet verbazingwekkend dat in de loop van de geschiedenis branden juist zijn voorgekomen op de plekken waar papier bewaard werd. Denk aan de beruchte brand in de bibliotheek van Alexandrië, tot recenter de brand in de Anna-Amalia bibliotheek in Weimar.11, 12 Het grootste deel van de literatuur over brandschade handelt over preventiemethoden en de directe aanpak na een brand (bluswerk, evacuatie collectie).13, 14 Aangetast waardevol papier (en erfgoed) wordt na een brand meestal zo snel mogelijk gevriesdroogd.15 t/m 18 Vriesdrogen moet schimmelgroei op de door bluswater nat geworden objecten voorkomen.19, 20 Over restauraties van door brand beschadigde papieren objecten na 'de eerste hulp', is in de vakliteratuur veel minder te vinden. Ook het stabiliseren van en omgaan met zwaar verbrand papier heeft tot dusver weinig aandacht gekregen. Men heeft zich voorname lijk op de directe redding van het papieren erfgoed gericht. Conditieonderzoek Om meer zicht te krijgen op de verbrandingsschade die voorkomt bij de collectie geblokkeerde inventarisnummers van het Stadsarchief Amsterdam, is het nodig om te proberen alle voorkomende vormen van schade onder ogen te krijgen. Een onderzoek naar de materiële staat van een te digitaliseren collectie wordt onmisbaar geacht.21 Pas daarna kan voor het digitaliseren een inschatting worden gemaakt van de te verrichten handelingen om een collectie digitaliseerbaar te Digitaliseren is een zo risicovol proces, in het bijzonder voor een fragiele collectie, dat het van belang is om een goed doordacht plan van aanpak op te stellen.8 Aangezien het voorzichtig hanteren van de verbrande objecten al tot schade leidt, is te verwachten dat digitalisering verlies van materiaal tot gevolg zal hebben. De meest gebruikelijke manier van digitaliseren is om een glasplaat tegen het object aan te duwen, waarbij een camera scherpgesteld staat op de hoogte van de glasplaat en een digitaal beeld maakt.9 Deze manier van digitaliseren is vanzelfsprekend desastreus voor de fragiele verbrande archiefstukken. Het doel moet dus zijn de geblokkeerde verbrande objecten zo te digitaliseren dat deze zo min mogelijk schade oplopen, terwijl daarbij zo veel mogelijk tekstuele informatie wordt blootgelegd. Tegelijkertijd ontbreekt de juiste kennis over de aard van de verbrande collectie om tot een goed plan te komen. Welke vormen van (verbrandings)schade er in het archief voorkomen, maar ook de grootte van de collectie, was onbekend.10 In dit artikel wordt onderzocht welke soorten schade - die relevant wordt geacht voor de beoogde digitalise ring - in de verbrande collectie voorkomt. Ook wordt bekeken of de huidige berging geschikt is voor het bewaren van de fragiele collectie. Er is overigens ook nog een andere mogelijkheid om rekening mee te houden: niet het originele materiaal digitaliseren maar de microfiches van de verbrande collectie. Geen risico voor de originelen, terwijl de informatie wel toegankelijker wordt voor bezoekers. maken.22 Omdat gespecificeerde conditie-informatie over de betreffende collectie ontbreekt, is ook hier een conditieonderzoek gestart. Omdat deze collectie een bijzonder groot aantal bladen bestrijkt, was het duidelijk dat niet alle geblokkeerde objecten onderzocht zouden kunnen worden. Het was daarom een uitkomst toen in het depot een tweetal dozen werden ontdekt waarop 'fragmenten' stond.23 Hierin zaten stukken van het verbrande archief die los waren geraakt van hun oorspronkelijke plaats. Het is aannemelijk dat deze fragmenten afkomstig zijn uit de hele collectie. Op deze manier kon een inventarisatie gemaakt worden van de verscheidenheid van objecten in de collectie, om antwoord te kunnen geven op de vraag: welke schadevormen zijn van belang voor het digitaliseringsproces? Oftewel, van welke schadevormen kan worden aangenomen dat ze tijdens het hanteren verergeren, of dat ze de kwaliteit van het digitale beeld verminderen? De volgende schade vormen zijn geïdentificeerd24: Aantasting/verkoling van de randen van bladen. Voor de randen van de bladen geldt dat deze in meer of mindere mate aangetast kunnen zijn. Zo zijn er bladen waarbij alle randen van de bladen zijn aangetast, of alleen een enkele rand (zie afbeelding 3). Met de kwetsbare randen moet rekening gehouden worden tijdens het digitaliseren. Snippers op blad. Snippers moeten voor het digitaliseren verwijderd worden vanwege het afschermen van de tekst (zie afbeelding 3) en het vervuilen van de digitaliseerplek. Het schoonmaken van de digitaaliseerplek maakt het proces immers langzamer en daardoor kostbaarder. De meeste snippers zijn gemakkelijk te verwijderen met een zachte kwast. Bij het verwijderen blijft vaak wat roet op de bladen achter. Door nog een paar keer met de kwast over de roetplek te gaan, wordt het meeste vuil wel verwijderd. Snippers die vastgehecht zijn aan het blad moeten met meer mechanische kracht worden verwijderd, bijvoorbeeld met een scalpelmes. Afbeelding 3. Drie verbrande randen en snippers op blad (coll. Stadsarchief Amsterdam, inv.nr. 5075/2570). 20 2015 nummer 8

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2015 | | pagina 20