'De stagiaires Femke Oenema en Sabine Terwisscha, die ik kreeg toegewezen van Tresoar, hielpen me bij het zoeken van met name biografische gegevens. Zij waren veel sneller dan ik in het zoeken op internet! Vanuit Tresoar werd ik zelf begeleid door collectievormer dr. Jacob van Sluis, aan hem heb ik heel veel gehad. Maar ook deskundigen die in de studiezaal van Tresoar bezig waren met hun eigen project wilden mij desgevraagd advies geven. Dat geeft wel iets aan van de sfeer bij Tresoar. Trouwens, niet alle achterhaalde gegevens over briefschrijfsters en geadresseerden zijn opgenomen in de inleidingen. De brieven zelf zouden ondergesneeuwd kunnen raken door allerlei informatie.' 'Vaak waren er meer brieven van eenzelfde vrouw gevonden en dan moest ik dus kiezen. Soms heb ik in zo'n geval meer dan één brief opgenomen, om bepaalde redenen. Ik wilde met de brieven die in het boek terechtgekomen zijn, vooral ook het gewone, 'bijzondere' leven van toen laten zien. Elke brief heeft wel iets opmerkelijks, al is het maar zoiets als wortels met gort dat een dienstmeisje klaarmaakt. Je komt ook gekke dingen tegen: 'Als je die-en-die ziet, zeg hen dan van harte goedenacht.' Geen gebruikelijke wens bij een ontmoeting.' 'Elke brief heeft zo zijn eigen charme. Het is de kunst, om met de historische context als gegeven, de persoonlijkheid van de briefschrijfster recht te doen. Ik vind de koopmansvrouwen leuk met hun vriendelijke zakelijke brieven. En Ytje Hayes, die flinke brieven aan haar man Hylke Jans schreef, vrachtschipper op de Oostzeelanden. Maar zij zijn uitzonderingen, de meeste brieven zijn geschreven door vrouwen uit de elite. Zoals Agatha Tjaerda van Starkenborgh bijvoorbeeld: zij schreef brieven aan haar zoons die in Heidelberg studeerden. Van haar is een uitgebreide briefwisseling bewaard met Busschius, de gouverneur van die zoons in Heidel berg en later hoogleraar in Franeker. Dat maakt haar interessant. Heel lief vind ik de brief van Antoinette Arnoldi die het zwaar heeft als mantelzorger voor haar ouders. Zij excuseert zich bij haar geadresseerde neef voor haar slordige brief: 'Maar ik kon het niet laten, wij zijn zo'n beetje vrienden, en een zoen.' Zoals Thamara Reneman beschrijft hoe haar dochtertje van bijna vijf jaar in Batavia ernstig ziek wordt en sterft, dat is heel authentiek. Juist omdat het persoonlijke brieven zijn, niet bedoeld voor een lezerspubliek, zijn de brieven onbevangen en naturel.' 'De brieven zijn in allerlei opzicht zo verschillend dat een indeling naar bijvoorbeeld onderwerp of relatie tot de geadresseerde niet goed mogelijk was. De brieven zijn daarom eenvoudigweg chrono logisch gerangschikt. Mocht men toch de draad willen volgen van een historisch bekende geadresseerde, dan helpt de onderstreping van persoonsnamen met bijbehorende verwijzing in de inleidingen.' 'Ik vond het een heel karwei en zal niet zo gauw aan een nieuw boek beginnen. Maar het was wél een boeiende, leerzame exercitie. Elke fase was interessant: brieven zoeken, transcriberen, hertalen, inleidingen maken en ten slotte illustraties zoeken. Dan geef je je werk in handen van de uitgever en is het afwachten wat er tevoorschijn komt. De vormgeving van Barbara Jonkers heeft me blij verrast, ik vind het een mooi boek geworden. Boekpresentatie. Marijke Meu (actrice Tet Rozendal) neemt het boek in ontvangst van Elizabeth de Groot. 'brief' en 'correspondentie'. Vooral bij de grotere archieven moest ik vaak nog dikke mappen met brieven doornemen om ten slotte één of meer brieven van vrouwen te vinden, of helemaal geen. Zo kreeg ik wel een beeld van wat er zoal is aan te treffen in zulke brievenverzamelingen. Coert Lambertus van Beyma kreeg bijvoorbeeld een paar brieven van zijn moeder, maar nog veel meer van zijn vader en dat biedt een bepaald perspectief. Als stagiaire had ik toegang tot de depots en daar heerst een bijzondere sfeer met al die kasten vol archiefdozen. Aan het begin van mijn onderzoek had ik nog niet in de gaten hoe belangrijk het is om vooral ook aan te tekenen waar niets bruikbaars te vinden was. Een aantal archiefmappen heb ik dus twee keer doorgenomen.' Heb je de gegevens van de inleidingen bij de brieven zelf uit moeten zoeken? Zijn er nog veel brieven die niet in het boek zijn opgenomen? Had je ook favorieten onder de briefschrijfsters? Waarom heb je gekozen voor een chronologische volgorde Smaakt dit boek voor jou naar meer? Dick Deuzeman redacteur van het Archievenblad voor Friesland. nummer 7 201 5 15

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2015 | | pagina 15