- Collectievorming Beeldcultuur Digitalisering Open data beleid Verrijking Deltawerken, bouw van de spuisluizen in het Haringvliet bij Hellevoetsluis, 12 oktober 1959 (foto Herbert Behrens; Nationaal Archief/ Fotocollectie Anefo). Elwin Hendrikse, collectiespecialist fotografie bij het Nationaal Archief (foto Willem Overtoom). Portret van Piet ('Zigeunerleven'), ongedateerd (Nationaal Archief/fotocollectie Johannes Scholten). De enorme fotocollectie in het Nationaal Archief, inmiddels met circa 15 miljoen foto's de grootste fotocollectie van Nederland, kwam in de afgelopen twintig jaar tot stand. Hendrikse zegt daarover: 'Bij de fotoverzamelingen en -albums in overheids- en particuliere archieven kwam in 1996 het fotoarchief van de Rijksvoorlichtingsdienst. Daarmee werd een nieuwe stap gezet in het collectiebeleid, want tot dan toe werd het niet als taak van de rijksarchiefdienst beschouwd om fotocollecties te bewaren. Het fotoarchief bevat vooral historisch documentair materiaal, waaronder veel persfotografie. De foto's waren bedoeld om (personen bij) belangrijke gebeurtenissen en momenten vast te leggen en te documenteren. Veel materiaal is afkomstig van kranten (Trouw, ParooT), tijdschriften (Het Leven, Katholieke Illustratie, De Prins) en uitgevers (De Spaarnestad, Elsevier). Door de overname van de collecties die Spaarnestad beheerde, is de fotocollectie vervijfvoudigd tot circa 15 miljoen beelden. De groei gaat overigens gewoon door; dit jaar werd bijvoorbeeld de omvangrijke fotocollectie van Vrij Nederland verworven en De Groene Amsterdammer. De laatste grote analoge collecties van kranten en tijdschriften worden nu geleidelijk allemaal overgedragen.' Inmiddels zijn foto's en ander beeldmateriaal niet meer weg te denken uit onze samenleving. De miljoenen foto's hebben een belangrijke documentaire en visuele waarde en zijn een interes sante aanvulling op de geschreven bronnen in het archief. Die waarde wordt onderkend door het Nationaal Archief. Elwin Hendrikse schetst de ontwikkeling: 'In 2002 werd de eerste grote set (low res) gescande beelden in de beeldbank van het Nationaal Archief gezet. Vanaf 2007 liep het project Beelden voor de Toekomst, in de jaren 2008-2011 vond de overname van de collectie Spaarnestad plaats.' Zelf werd hij in 2008 aangesteld als fulltime inhoudelijk collectiespecialist. Daarmee groeide ook de mogelijkheid om op een nieuwe manier naar fotografie te kijken: niet alleen meer puur archivistisch, maar ook vanuit fotohistorisch oogpunt. De behoefte aan beeld vraagt in onze tijd ook dat beeld direct beschikbaar is. Op de beeldbank heeft het Nationaal Archief nu ruim 1 miljoen beelden online staan. Daarmee is echter maar een bescheiden deel van de collectie direct zichtbaar. Wordt de rest van al dat materiaal straks allemaal ook online beschikbaar? Hendrikse: 'Nee, dat zal nooit kunnen. Niet vanwege de kosten van het scannen en metadateren, maar vooral vanwege de rechten. Hoewel het beleid is zoveel mogelijk materiaal inclusief de gebruiks- en/of auteursrechten te verwerven, rusten op veel van deze collecties auteursrechten. Buitenlands materiaal - dat ook veel in de collecties zit - maakt dit alleen nog maar gecompliceerder.' In de praktijk werden wel oplossingen gevonden: 'Bij het project Beelden voor de Toekomst bleek het gaandeweg ondoenlijk om van al het te scannen materiaal de rechten uit te zoeken. In samenwerking met de rechtenorganisatie Pictoright is hiervoor een oplossing bedacht: 'Het Nationaal Archief mag beelden online tonen waarvan het Nationaal Archief de rechten niet bezit of de rechthebbende niet kent, zonder daarbij de belangen van rechthebbenden te schaden. De afspraken met Pictoright gaan enkel over het online tonen van niet-rechtenvrije beelden door het Nationaal Archief, dus niet over gebruik door derden.' Een belangrijke stap vindt Hendrikse ook het open databeleid: 'Sinds 2012 stelt het Nationaal Archief waar mogelijk alle collectiedata beschikbaar als open data. Van de afbeeldingen uit de collectie zijn er nu zo'n 300.000 beschikbaar als open data, hoofdzakelijk met een Creative Commons CC-BY-SA licentie. Met name bij de afbeeldingen komt frequent hergebruik van dit materiaal voor. Vele afbeeldingen illustreren lemma's op Wikipedia, artikelen in tijdschriften, boeken en websites of tentoonstellingen. Hergebruik van individuele afbeeldingen is niet ingewikkeld. Dat geldt ook voor commercieel gebruik, mits een tweetal spelregels wordt gerespecteerd: bronvermelding en licentievermelding.' Ook in Blikvangers worden de foto's op unieke wijze gebruikt. Koen Hauser maakte speciaal voor de tentoonstelling een serie van acht nieuwe foto's, waarmee hij commentaar levert op de originele historische beelden en de verhalen die in de thema's getoond en verteld worden. Hij doet dat door te proberen de verwondering terug te brengen die de foto's in hun tijd teweeggebracht moeten hebben. Een verwondering die in de tentoonstelling te zien is tot en met 12 juli 2015. Paul Brood archivaris bij het Nationaal Archief. nummer 1 2015 27

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2015 | | pagina 27