Tresoar
Noord-Hollands Archief
Met het Noord-Hollands Archief blijven
we nog even in het noorden. Er is daar
0,89 (32 uur) fte beschikbaar voor pr/
marketing/communicatie. Een specifiek
beleidsplan is in de maak. Er is geen
doelstelling in de zin van 'publiciteit
moet tot meer bezoek aan website
leiden', maar wel worden er (soms)
kwantitatieve doelen gesteld bij speci
fieke projecten, bijvoorbeeld tentoon
stellingen. Er is een budget van meer
dan 10.000 euro exclusief pr voor
bijvoorbeeld tentoonstellingen. Niet
verwonderlijk dus dat het Noord
Hollands Archief ook aan betaalde
campagnes doet, zoals affiches in
reclamezuilen (mupi's). Het Noord
Hollands Archief richt zich voornamelijk
op lokale en regionale media.
De huidige tentoonstelling - 'Haarlem na
Stadsarchief Amsterdam
De hoofdstad is niet voor niets de
hoofdstad. Het Stadsarchief Amsterdam
is groot en promoot zichzelf goed met
behulp onder meer van een fraai gebouw,
een gunstige ligging, een goede digitale
dienstverlening en 1,0 fte. Recent is een
beleidsplan gericht op pr/marketing
geschreven. De uitgangspunten:
minimaal behoud van de huidige
bezoekersaantallen en inkomsten en
waar mogelijk groei. Dat laatste door
een duidelijk doelgroepenbeleid en door
het vernieuwen en ontwikkelen van het
aanbod van publieksdiensten. Er is een
bescheiden basisbudget en een variabel
budget per tentoonstelling. Het budget
wordt voornamelijk ingezet voor presen
taties, in het bijzonder tentoonstellingen.
Naast free publicity worden, afhankelijk
van de tentoonstelling, betaalde
campagnes gevoerd. Het Stadsarchief
Amsterdam mikt daarbij zowel op lokale
als op landelijke media.
Opvallend resultaat van lopend/
afgelopen jaar: de campagne rond de
tentoonstelling van Ed van der Elsken
wist opvallend veel mensen in de
doelgroep 18-30 jaar te bereiken. Daar
naast wist de spraakmakende campagne
'Red een portret' veel aandacht te trekken.
Stadsarchief Rotterdam
Dan die andere grote archiefinstelling:
het Stadsarchief Rotterdam. De Rotter
dammers 'timmeren' qua pr behoorlijk
aan de weg. Er wordt gewerkt aan een
algemeen communicatieplan, maar pr
en marketing worden veelal per project
uitgewerkt. De gemeente Rotterdam
heeft de bedrijfsvoeringfuncties, waar
onder de communicatiefuncties, onder
gebracht in een serviceorganisatie. Het
Stadsarchief betrekt van de service
organisatie ongeveer 1,5 fte. Budget is
Lli I r h.rdrn
•n inrnbj'dijf n
het project wordt gepromoot en niet op
de eerste plaats de deelnemende
instellingen.
De buren uit Friesland, Tresoar, hebben
anders dan RHC Groninger Archieven 0,5
fte beschikbaar voor pr/marketing/
communicatie. Er is geen beleidsplan,
wel een doelstelling: pr moet bijdragen
aan een toenemend bezoek aan Tresoar,
aan meer bezoekers bij activiteiten, aan
een grotere naamsbekendheid en aan
de missie van Tresoar van 'cultuurover
dracht': meer kennis van de taal en
geschiedenis van Friesland. Het zal dan
ook geen verbazing wekken dat enig
budget beschikbaar is. Tresoar combineert
verschillende soorten publiciteit. Radio
spotjes zijn betaald, evenals advertenties
in studentenkranten, maar Tresoar heeft
ook goede contacten met de regionale
pers en staat dus met grote regelmaat
in de lokale kranten (free publicity).
Afhankelijk van de doelgroep en het
onderwerp bekijkt Tresoar welke media
interessant zijn. De huidige tentoonstel
ling over Fries Design heeft in meerdere
landelijke kranten gestaan (free publicity),
evenals in design-en interieurbladen
(free publicity), maar natuurlijk ook in
regionale kranten in Fryslan. Er zijn
genoeg opvallende resultaten geboekt:
naast Fries Design trok de lancering van
de nieuwe website (www.tresoar.nl)
veel aandacht, evenals een nieuw
concept waarin een begin is gemaakt
met het integraal doorzoekbaar maken
van de collectie. Als je nu zoekt op
'Woudagemaal' krijg je treffers uit de
bibliotheekcatalogus, beeldbank,
inventarissen et cetera. Ideaal voor
onderzoekers die niet precies weten wat
voor informatie er allemaal over een
onderwerp beschikbaar is. Bovendien
biedt de website mogelijkheden om een
account aan te maken waarmee je
zoekopdrachten kunt opslaan, online
aantekeningen kunt maken en desgewenst
publiceren in een verhaal. Ook de
tentoonstelling Liefde in Oorlogstijd
heeft veel publiciteit gegenereerd. Dat
kwam mede doordat een trouwjurk
halverwege terug naar de eigenaar
moest. Tresoar ging toen via Facebook
en de regionale pers op zoek naar een
andere trouwjurk uit de oorlogsjaren,
met veel reacties tot gevolg.
Facebook wordt ingezet voor een groot
bereik, met historische informatie voor
een breed publiek op een vast tijdstip
op een vaste plek beschikbaar voor
iedereen. Daarnaast heeft Tresoar een
'internetkrant', namelijk 'Friesland zoals
het was'. Deze nieuwsbrief laat zien dat
archieven ook zinvol zijn als geheugen van
de samenleving en wordt maandelijks
verstuurd aan zo'n 2500 abonnees. En
dan zijn er nog spraakmakende activi
teiten zoals het 'Rootstoerisme project'.
In april is een Amerikaanse familie naar
Fryslan gereisd. Voor hen heeft Tresoar
de herkomst uitgezocht en een persoonlijke
rootsreisgids gemaakt. Naast veel
regionale aandacht in de pers (journalisten
reisden mee), heeft de Amerikaanse
familie hierover geblogd (nieuwe
doelgroep, groot bereik). Tot slot de Stuk
van het Jaar-verkiezing. De bloedvlek
van stadhouder Willem Frederik heeft
een prachtige derde plaats behaald in
de verkiezing. Zowel regionaal als landelijk
genoemd/uitgelicht in de kranten.
sluitertijd. De oudste stadsfoto's,
1847-1920' - heeft veel lokale en
regionale publiciteit gekregen. In 3,5
week tijd waren er al 1700 bezoekers.
Het Haarlems Dagblad wijdt geregeld
een spread (dubbele pagina) aan het
Noord-Hollands Archief, vooral als er
aansprekend beeldmateriaal beschik
baar wordt gesteld. Denk bijvoorbeeld
aan de recente aankoop van 2 miljoen
negatieven uit de periode 1945-2000
van fotopersbureau De Boer, en de
'ontdekking' hierin van 75 foto's van het
optreden van The Beatles in Treslong in
Hillegom in 1964.
nummer 8 2014 11