Den Haag, daar zit muziek in
Kansen en bedreigingen in tijden
van bezuinigingen
'Wat mij betreft zou in de
komende jaren veel meer
aandacht moeten worden
gegeven aan vormen van
experiment en innovatie.'
samenleving voor producten en diensten
die feitelijk stammen uit de 19e eeuw.
Tijd om te kiezen is er niet. De vraag is
veel meer: kan ik mee of blijf ik achter?
Wat mij betreft zou in de komende jaren
veel meer aandacht moeten worden
gegeven aan vormen van experiment en
innovatie. Aan de zoektocht naar
vernieuwing. Er zijn mooie voorbeelden
van, lang niet allemaal succesvol maar
wel de moeite waard om te analyseren.
Denk aan het project Waterwolf in
Gouda. Daar is volop geëxperimenteerd
met nieuwe vormen van betekenis
geving rondom erfgoed en de rol van
erfgoedinstellingen in de netwerk
samenleving. Men heeft daar de moed
gehad buiten de vertrouwde paden te
treden en de inwoners van Gouda als
uitgangspunt te nemen in plaats van de
archieven en collecties. Of neem het
project Geheugen van Oost van het
Amsterdam Museum. Wat nog ontbreekt, is
het delen van die kennis en ervaring. Het
zou mooi zijn wanneer de Innovatieagenda
zich daar ook meer op zou richten.'
Als je een muziekstuk wilt spelen, ben je aangewezen op bladmuziek, althans zo was het lange tijd.
Als je muziek wilt naspelen, biedt YouTube soms uitkomst. Bladmuziek is en blijft van waarde,
bijvoorbeeld omdat er in de collecties stukken zitten die nooit zijn uitgevoerd. Een van de grootste
bibliotheken van bladmuziek is die van het Muziekcentrum van de Omroep (MCO). De collectie
(4000 meter) wordt in haar voortbestaan bedreigd door de bezuinigingen. De subsidie is gehalveerd,
de bibliotheek opgeheven en voor de medewerkers dreigt ontslag.
zijn. Directeur van het Haags Gemeente
archief is Maarten Schenk; de Haagse
Openbare Bibliotheek wordt geleid door
oud-archivaris Charles Noordam.
Historische kans
Josine Meurs (1965), onderzoeker, auteur,
docent, reisleider, adviseur, manager,
politicus (D66), oprichter en algemeen
periode doormaakt. Er is te lang vanuit
gegaan dat men het met de eigen
kennis en ervaring wel zou redden. Dat
digitalisering van bronnen het antwoord
was op de grote belangstelling voor
geschiedenis en erfgoed. Te weinig
heeft men nagedacht over een nieuwe
rol voor archiefdiensten en archivarissen,
over nieuwe vormen van betekenis
geving, over de gevolgen van de netwerk-
En je eigen toekomst?
'Ik probeer te leven van dag tot dag, van
moment tot moment. De toekomst is
veel te vaag en het loopt bovendien
meestal toch anders dan je had gedacht.
Niet te veel aandacht aan besteden dus,
die toekomst. Voordat je het weet, is die
trouwens alweer voorbij.'
René Spork hoofdredacteur Archieven
blad en projectleider bij het Stadsarchief
Rotterdam.
Redactie Archievenblad I
Dit soort berichten verschenen de laatste
tijd wel vaker in de media. Het Archieven
blad besteedde in het juninummer nog
aandacht aan de teloorgang van catego
riale instellingen. Maar soms, tegen de
stroom in, ontstaat er dan toch weer een
prachtig initiatief. In dit geval een waar
het Haags Gemeentearchief en de
Openbare Bibliotheek nauw bij betrokken
directeur van Publiek, (vereniging voor
cultuur), schreef en lanceerde in april
2013 het plan voor een nationale
muziekbibliotheek. Daarin voegen
diverse Haagse muziekinstituten de
collecties en diensten samen met die van
de muziekbibliotheek tot een landelijke
bladmuziekservice. Onder meer
de Volkskrant (Persis Bekkering)
26 2013 nummer 7