ontspannend. Ik zie mezelf dan ook wel als een soort erfgoedpolitie die objecten van betekenis redt en doorgeeft aan volgende generaties. Volgend jaar publiceer ik een boek over de belang rijke Franeker meubelfabriek Fristho, die in de periode 1955-1965 aan de top stond van het Nederlandse meubel design met ontwerpers als Wim Crouwel, Kho Liang Ie, William Watting et cetera." Zes stadsarchivarissen van 's-Hertogenbosch, v.i.n.r. Kuijer, Van Albada, Bos-Rops, Hage, Pirenne, Looper (1996). Even uitwaaien op het IJsselmeer (augustus 2011). Een rondleiding voor prinses Juliana in het Zutphense gemeentearchief (1991). het erfgoed vitaal te laten zijn. Op het gebied van valorisatie zullen we vooral het contact zoeken met de toeristische sector. Friesland wil de komende jaren inzetten op het 'rootstoerisme' en dan is Tresoar natuurlijk onmisbaar vanwege zijn grote genealogische databestanden die in geheel nieuwe toeristische producten zullen worden verpakt. Ook zullen we onszelf een positie geven in het maatschappelijk experiment: wat kan Tresoar betekenen in een maat schappelijk proces als krimp. Kunnen er op digitale wijze functies in de dorpen worden gebracht die fysiek verdwijnen? Denk aan bibliotheek- en informatie diensten." Kun je dat nader toelichten? Hoe ziet die maatschappelijke rol van het archiefveld eruit? "Archivarissen zijn in belangrijke mate publieke figuren die aanwezig willen en moeten zijn in de maatschappij. De archivaris houdt nog steeds in belang rijke mate de sleutels in handen die toegang geven tot het domein van ons collectief verleden. De archivaris maakt in belangrijke mate het proces van cultuuroverdracht mogelijk. En cultuur overdracht is het wezenlijke proces dat van een maatschappij ook een echte samenleving maakt. We zijn misschien nog te bescheiden als archivarissen om een vooraanstaande positie in het proces van cultuuroverdracht op te eisen, ook in het publieke debat. Vanwege het al eerder genoemde onjuiste beeld van waardevrijheid van archieven en van ons werk hebben we ons altijd nogal verre gehouden van dat publieke debat. Laten we maar onder ogen zien dat archieven de directe neerslag zijn van de actualiteit en dat wij als archivarissen belangrijke 'duiders' van die actualiteit kunnen en moeten zijn. Eigenlijk ben ik permanent met mijn werk bezig. Dat kost veel avonden en weekenden maar het is wel waar het om gaat: aanwezig zijn!" Wat doe je naast je werk? Welke hobby's zorgen voor afleiding? "In mijn vrije tijd heb ik twee belang rijke afleidingen. Van maart tot en met september is dat windsurfen op het IJsselmeer en het gehele jaar door is dat het verzamelen van designmeubels en -objecten uit de periode 1950-1980.Het zoeken naar en het vinden van bijzondere objecten uit het verleden - 'reizigers in de tijd'- is spannend en In functie als directeur van de CAS: stukken tekenen onder toeziend oog van directiesecretaresse IJke Kolkman (1999). "Daarnaast speelt mijn gezin natuurlijk een belangrijke rol. De twee oudste kinderen studeren Engels en Facilitair Management in Groningen. De jongste zoon doet volgend jaar eindexamen op het Drachtster Lyceum. Hij zal toch geen geschiedenis gaan studeren Caroline Leistra redacteur Archievenblad en senior medewerker collectiebeheer bij het Nationaal Archief. nummer 1 2012 41

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2012 | | pagina 41