Het publieke privédomein De bescherming van persoons gegevens en andere tijden1 De burger in de 21e eeuw is leesbaar voor de staat: in zijn bewegingen, in zijn transacties, in zijn communicatie. Overal en altijd. En intussen maakt menig burger zichzelf leesbaar voor iedereen op internet. Online communities zoals Facebook, LinkedIn en Twitter laten zien dat het sociale netwerk als instrument van een soort tweede leven stilaan is veranderd in een onderdeel van het echte leven. Privéaangelegenheden zijn in de verweven fysieke en virtuele werkelijkheid nogal openbaar geworden en voor een onbekend publiek zichtbaar en kenbaar. De begrippen 'privé' en 'publiek' zijn in korte tijd radicaal veranderd. De vraag is wat deze verandering teweegbrengt en overhoop haalt in een omgeving die uit is op bescherming van persoonsgegevens. Andere tijden die geen oog hebben voor privacy of daar lak aan hebben, en waar openheid de regel is. Mensen twitteren dat het een lieve lust is, maken Facebook aan, schrijven weblogs, gooien privékiekjes en filmpjes op Flickr en YouTube en sommigen gaan zelfs wereldwijd uit de kleren. Agnes E.M. Jonker l Het valt niet mee om het publieke domein van vandaag de dag te beschrijven. Het medialandschap verandert het openbare leven op manieren die we maar net beginnen te begrijpen. Een van de curieuze bijverschijnselen van het web is dat mensen hun privacy zonder slag of stoot lijken te hebben opgegeven. Er lijkt sprake van een paradox: er is een wereld waar in het maatschappelijk verkeer regels gelden ter bescherming van de privacy en ter bevordering van openbaarheid. Daarnaast is er internet, een wereld waarin vele mensen leven Andrew Keen, schrijver van The Cult of the Amateur: How Today's Internet Is Killing Our Culture (2007), vreest dat met het prijsgeven van privacy een belangrijk aspect van menselijkheid in het sociale verkeer wordt aangetast. De digitale revolutie minacht het recht van de persoonlijke levenssfeer. In een recent essay schrijft hij: "Privacy is dood: privacy is het slachtoffer van de cultus van het sociale. Alles en iedereen op het internet komt met elkaar in aanraking, of je elkaar nu persoonlijk kent of niet. En iedereen kan weten wat een ander op hetzelfde moment uitvoert en waar iemand is. Dit alom tegenwoordige sociale netwerk - gevoed door miljarden tweets en narcistische updates - voert een invasie uit in de 'gewijde ruimte' van privé- en huiselijk leven."2 In een vergelijking plaatst Keen het digitale sociale netwerk tegenover een verstild schilderij van Johannes Vermeer, 'Brieflezende vrouw' (of 'De vrouw in 5 T- Maurice Lipsch Fotografie. nummer 8 2011 13

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 13