De balkonkus van William en Kate en de Archiefwetenschap Media en Cultuur is het departement waar de opleidingen Archiefwetenschap en Informatiewetenschap in Amsterdam deel van uitmaken, samen met Mediastudies: opleidingen op het gebied van film, televisie, journalistiek en nieuwe media. Toen Archief- en Informatiewetenschap een jaar of tien geleden aan Mediastudies werden vastgeknoopt, was de inhoudelijke meerwaarde daarvan niet meteen voor iedereen duidelijk. "Zo maakten de nieuwszenders van de balkonkussen van 1981 en 2011 een tijdloos ritueel van vorstelijke romantiek." Tijdloos ritueel Manipulatie van de herinnering Theo Thomassen Maar intussen is er wat veranderd: in onderwijs en onderzoek zijn interessante verbindingen gelegd die de Archief wetenschap hebben verbreed en haar multidisciplinaire karakter hebben versterkt. Zo kunnen nu in archivistisch perspectief zaken met elkaar worden verbonden die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben: de kus van William en Kate op het balkon van Buckingham Palace, teruggekeerde vluchtelingen in een verwoest dorp in Kosovo, de gruweldaden van het communisme en het cultureel exceptio- nalisme van Nederland tegenover Indische Nederlanders. Op 29 april 2011 zagen meer dan dertig miljoen mensen over de hele wereld dat prins William op het balkon van Buckingham Palace een kus gaf aan zijn bruid Kate Middleton. In de televisie registraties van de huwelijkssluiting van William en Kate kregen de kussen (het waren er twee) bijzondere aandacht, behalve bij ABC die de tweede kus miste omdat ze toen net een herhaling uitzonden van de eerste. De aandacht van de media voor de kus was niet opmerkelijk. In 1981 hadden Charles en Diana elkaar ook al op het balkon een kus gegeven. Het was een veel slappere kus, maar wel de eerste balkonkus van een Britse troonopvolger. Televisiezenders lieten hem over de hele wereld zien. Ze creëerden bij het grote publiek de verwachting dat elke prins voortaan zijn bruid een balkonkus zou geven. De kus van William en Kate kreeg extra aandacht doordat de nieuwszenders ABC News, BBC News en PBS News Hour het desbetreffende fragment uit hun uitzendingen op YouTube zetten, waarmee ze van de kus vrijwel meteen een historische gebeurtenis maakten. Daarvan legden ze bovendien de betekenis vast door niet alleen in de selectie en het commentaar maar ook in de titelbeschrijving op YouTube, het belang en het romantische karakter van dit ritueel te benadrukken. De nieuwszender CBS maakte van de gelegenheid gebruik om op YouTube een filmpje te zetten van de kus van Charles en Diana uit 1981. Uit de tamelijk onromantische balkonscene en de ongeïnspireerde kus van Charles en Diana selecteerden ze die beelden die de indruk wekten dat het prinselijk paar elkaar gepassioneerd stond te kussen. Zo maakten de nieuwszenders van de balkonkussen van 1981 en 2011 een tijdloos ritueel van vorstelijke romantiek. De YouTubefilmpjes zijn ook interessante voorbeelden van de manier waarop de collectieve herinnering wordt geconstru eerd, van het betekenisscheppende vermogen van archief en van de weder zijdse beïnvloeding van oudere en meer recente documenten. Vooral vanuit dat laatste gezichtspunt heeft Alaina Schempp de kusregistraties door close reading proberen te analyseren, en er een beschouwing over archivering en de manipulatie van de herinnering aan vastgeknoopt. Ze constateert onder meer dat de gereconstrueerde kus van Charles en Diana op YouTube met een still van 26 2011 nummer 7

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 26