"Je moet geduld hebben, het op je in laten werken, kennis vergaren en pas dan kun je het begrijpen" Verbinding zoeken, dat is Bernadine Ypma ten voeten uit. Zowel in het leggen van verbanden tussen objecten in haar studie Archiefwetenschap, als in haar werk bij CODA waar museum, bibliotheek en archief elkaar ontmoeten. Ook als bestuurslid van SNAAI wil ze vooral de ontmoeting stimuleren: "SNAAI is de juiste sectie om de student en het werkveld te koppelen." Burgerlijke Stand ft Expert meeting born digital vormgevingserfgoed, NAGO maart 2010 (foto Inge Angevaare). Hans Berend Waar ben je opgegroeid? "Ik ben opgegroeid aan de rand van een klein Brabants dorp tussen de weilanden, heiden en naaldbossen. Ik was echter meer gecharmeerd van de stad en het stedelijke leven dus vertrok ik zo snel ik kon naar Maastricht voor een studie aan de Academie voor Beeldende Kunst. Eindhoven was destijds nog niet de bruisende designstad die het nu is, vandaar dat ik voor Maastricht koos. Aan de kunst academie bleek ik de theoretische kant van het vak vele malen interessanter te vinden dan de praktische kant. Daarom ben ik verder gegaan met mijn kunst studie aan de Universiteit van Amsterdam. Amsterdam vond en vind ik geweldig. De UvA paste precies bij mij vanwege de vrijheid die je er als student krijgt. In 2003 heb ik mij een jaar ingezet als voorzitter van de Intree Commissie die de introductieperiode voor nieuwe studenten organiseert. Een leuke periode van veel feesten en evenementen organiseren, zoals het eindfeest in Paradiso en de Melkweg." Hoe ben je bij Archiefwetenschap gekomen? "Ik heb altijd al affiniteit gehad met collecties en verzamelingen, en het zoeken van relaties tussen objecten. Bijvoorbeeld hoe onderdelen binnen een expositie of ensemble met elkaar te maken hebben en hoe een verzameling tot stand is gekomen. Dat zijn vragen die ook terugkomen in de Archief wetenschap." "Ik ben in aanraking gekomen met archivering door twee stages en een project rond de ontwikkeling van een digitale kunstcatalogus. Een van de stages bestond uit een project met kunstenaar en fotograaf Ulay. Samen hebben wij zijn fotografisch archief van de periode 1970-1979 doorgenomen, verpakt, gedocumenteerd en gedigitaliseerd. Binnen dit project is een database op maat gemaakt. Het heeft geresulteerd in een dvd File on Ulay, een digitaal kunstenaarsboek waar het gehele oeuvre via verschillende ingangen doorzoekbaar is. In de kunstgalerie en -uitleen waar ik een paar jaar gewerkt heb, heb ik een digitale interne catalogus ontwikkeld. Veel van de kunstwerken stonden in de kelder en waren dus niet zichtbaar voor de klant. In de Carrousel op de Markt in Eindhoven (foto part. coll.). De catalogus moest een inkijkje geven in de voorraad. Het lastige aspect was de snelle mutatie van de collectie en het zeer lage budget. Dit project heb ik met veel plezier gedaan." "Omdat ik zeer graag studeer en geïnteresseerd was geraakt in het digitaal ontsluiten van kunstcollecties en archieven, ben ik in 2008 gestart met de master Archiefwetenschap. Sindsdien ben ik ook in de archiefsector werkzaam; eerst bij het Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) - waar ik twee jaar gewerkt heb aan verschillende vormgevingsarchieven - en sinds vorig nummer 6 2011 43

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 43