KVAN Nieuws SNAAI Lab De Verkade- collectie. Een archief in het Zaans Museum? SNAAI geeft actueel onderzoek de volle aandacht. Student Archief wetenschap UvA en conservator Zaans Museum Ellen van Veen onderzoekt in het kader van haar duale periode in hoeverre archief- wetenschappelijke uitgangs-punten bruikbaar zijn bij het beheer van de Verkade-collectie. Deze bedrijfs- collectie is over meerdere instellingen verspreid, waaronder het Zaans Museum en het Zaans Archief. Registratie Verschillende visies Context Noten Ellen van Veen Op woensdag 11 maart 2009 opende Koningin Beatrix het Verkade Paviljoen bij het Zaans Museum. Dit leverde niet alleen de aandacht van Hare Majesteit en de landelijke pers op, maar ook een verdubbeling van het aantal bezoekers. Dit artikel gaat over de verwerving van deze collectie door het Zaans Museum en de vraag of de Verkadecollectie als ensemble niet eigenlijk een archief is. In 1990 werd de in 1886 door Ericus Gerhardus Verkade opgerichte Verkade- fabriek overgenomen door United Biscuits. Het vastleggen van de eigen geschiedenis was bij het familiebedrijf Verkade onderdeel van de bedrijfscultuur, waardoor Tekening Marie van Voiienhoven (www.daiiydrawing.ni). er een omvangrijke collectie van archieven, documentatie en realia bewaard was gebleven. Na de overname werd door oud medewerkers de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade (SBCEV) opgericht, met als uitgangspositie dat "de Verkadecollectie een onlosmakelijk geheel vormt" en dat "de Verkadecollectie wordt ondergebracht in een fabriekmuseum- concept".1 De eerste daad van de stichting was het terugkopen van de Verkade bedrijfscollectie van United Biscuits. De registratie en ontsluiting van de collectie is door de SBCEV gedaan op stuksniveau en bedoeld om de collectie gereed te maken voor een museale presentatie. Het doel was niet het toegankelijk maken van de totale collectie voor het publiek of het vastleggen van de contextuele informatie. Voor het maken van een tentoonstelling konden de objecten worden herschikt naar presen tabele verhalen. De stukken zijn geselecteerd op de presenteerbaarheid, de documentatie- waarde en de mogelijkheid om onderzoek te doen naar het presenteren van objecten. Er zijn 17.774 objecten op stuksniveau geregistreerd, verdeeld over acht deelcollecties. De deelcollecties zijn globaal gebaseerd op onderwerpen die in de collectie aanwezig zijn. Het resterende deel is, indien van papier, overgedragen aan het Gemeentearchief Zaanstad en anders vervreemd, verkocht of vernietigd.2 Vanuit de museale visie van het SBCEV is deze verdeling goed te begrijpen. Het deel dat als archief overgedragen is bestaat uit de bedrijfsadministratie en omvat 74 meter. Daarnaast kon door het verkopen en vervreemden van delen van de collectie die niet in de beoogde presentatie zouden komen de benodigde depotruimte beperkt blijven. Vanuit de visie van mogelijke gebruikers van de collectie is de verdeling minder goed te verdedigen. Door de collectie te beschouwen vanuit het oogpunt van presenteerbaarheid is de oorspronkelijke orde verstoord. Door de collectie onder te verdelen in deelcollecties is de context waarin de objecten zijn ontstaan en hebben gefunctioneerd, grotendeels verloren gegaan. Om in archieftermen te spreken is het beginsel van respect de fonds niet toegepast. Voor het begrip van een bedrijfscollectie en de context waarin de collectie is ontstaan, kan het geen kwaad de collectie als een archief te beschouwen. Museale registratie is enkel bedoeld voor het beheer en behoud van objecten. Door de collectie op te nemen in een toegangenapparaat dat gebaseerd is op de structuur binnen de collectie, is de context en de samenhang tussen de verschillende objecten beter te garanderen. Het is zaak dit vast te leggen nu veel van de context van de collectie zich nog in de herinnering van de gebruikers en beheerders bevindt. 1 Saar Francken, Collectieplan Verkadecollectie (SBCEV: Zaandam 2005) 3. 2 De enige uitzondering op deze presentatieregel was de collectie films, die in zijn geheel als fysiek bestand is overgedragen aan Beeld en Geluid in Hilversum. Ellen van Veen student Archiefwetenschap en conservator bij het Zaans Museum. I ^ai nummer 6 2011 39

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 39