Ongeluksvogel René Spork Column Deze cultschrijver onderscheidde zich door vernieuwing van taal en typografie, hoewel 'typografie' te zwak is uitgedrukt. Johnson ging de vorm van het traditionele boek te lijf, maar de ultieme oplossing vond hij niet en kon hij niet vinden. Een schrale troost: het lag niet aan hem. In 1969 publiceerde Johnson The Unfortunates (ongeluksvogels). Het is Johnsons bekendste roman, min of meer gebaseerd op een eenvoudig autobiografisch gegeven. "Als een voetbalverslaggever op een regenachtige zaterdagmiddag op pad wordt gestuurd om een wedstrijd te verslaan, wordt hij overvallen door herinneringen aan zijn veel te vroeg overleden vriend Tony." Aftakeling en kwetsbaarheid staan in het boek centraal. Volgens de schrijver een boek dat een geschiedenis vertelt, een geschiedenis van wat er in het hoofd van een mens omgaat. Dat gebeurt in werkelijkheid in een willekeurige volgorde, niet thematisch of chronologisch. Johnson koos daarom voor een roman in 27 katernen, tijdelijk bijeengehouden door een wikkel. Het is de bedoeling dat de katernen in willekeurige volgorde worden gelezen, behalve het eerste en het laatste. Van alle vogels de minst vrolijke, maar niet per se de minst begaafde. De Britse schrijver B.S. Johnson (1933 1973) was er zo een. Johnson, auteur en voetbalverslaggever voor een krant, pleegde in 1973 op veertigjarige leeftijd zelfmoord. Volgens velen is hij te vroeg gestorven. Volgens mij is hij een halve eeuw te vroeg geboren. Waarom zouden de schrijver en de lezer zich moeten laten beperken door de traditionele vorm van het boek? Schrijvers die de roman beschouwden als louter een middel om een lineair verhaal te vertellen, hielden zichzelf en de lezer - volgens Johnson - voor de gek. En dus waagde Johnson een poging om te ontsnappen aan de bundeling van doorgaans tweezijdig bedrukte pagina's, met een zekere content waarvan de volgorde en logica worden bepaald door de auteur. Die wordt op zijn beurt ondersteund door de drukker, en wel met een doorlopende nummering van opeenvolgende bladzijden met als mogelijke extraatjes een omslag, een inhoudsopgave en een index. Johnson kwam met 27 katernen in een wikkel in een doos die in mijn boekenkast ligt, maar net zo goed rechtop zou kunnen staan, onopvallend tussen de overige boeken die niet gebukt gaan onder hun vaste vorm. De 'willekeur' die Johnson wilde overbrengen wordt in elk geval beperkt door het eerste en laatste katern. Wat Johnson ook probeerde, nooit zou hij de inhoud los hebben kunnen maken van de drager. Dat laatste is pas mogelijk geworden dankzij allerlei recente elektronische ontwikkelingen. Een muzikant die een conceptalbum (lp, cd) maakt met als thema en in de volgorde nummers over 'geboorte, leven en dood', moet accepteren dat de consument de muziek als mp3 in een andere volgorde op zijn mp3-speler zet, midden tussen de muziek van anderen, en zelfs nummers weglaat. Sommige artiesten gebruiken 'samples' uit zijn muziek voor hun eigen producties. Sinds een paar jaar kennen we de e-reader. Kan de consument straks uit allerlei e-books zijn eigen favoriete dichtbundel samenstellen en stukken uit gedichten vermengen tot een nieuw geheel? De e-reader en e-books lijken ondertussen speciaal in het leven geroepen voor B.S. Jonhsons "attempt to convey the chaotic nature of memory". Welke willekeur in volgorde en samenstelling kan er langs deze elektronische weg worden bereikt die recht doet aan de bedoelingen van Johnson? Verspringende alinea's terwijl je leest? Hier ligt een prachtige uitdaging. De pogingen om van een e-book iets anders te maken dan een gewoon boek zijn sowieso nog lang niet ver genoeg verkend en uitgeput. Pas als er van De ongeluksvogels een e-book verschijnt in een vaste paginavolgorde, pas dan is B.S. Johnson echt de grootste pechvogel op deze wereld. Niet van de twintigste maar van de eenentwintigste eeuw. Dan had hij maar beter niet geboren kunnen worden, in plaats van te vroeg. ik Tekening: Peter Vlot. nummer 5 201 1 27

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 27