Het goud van
Verborgen Verleden
"This is TV man", zoals een collega het
verwoordde. Maar wel overal witte
handschoentjes uit respect voor de
stukken!
aangedaan doordat de BN'ers wel erg
veel service krijgen. We zijn in normale
omstandigheden heel goed voor onze
klanten, maar archiefstukken mee
naar buiten nemen, honden toelaten
in de studiezaal, BN'ers die meelopen
naar het depot, archivarissen die steeds
met draaiende camera de BN'ers
nabellen omdat ze nieuwe
ontdekkingen hebben gedaan, de
enscenering, de originelen die overal
op tafel komen: dit zijn taferelen die
je in werkelijkheid niet ziet, maar in
Verborgen Verleden komt het allemaal
voorbij. De BN'er wiens familieverleden
onderwerp van onderzoek is aanvaardt
alles soms met zichtbare verbazing,
maar altijd met genoegen. Hij of zij
krijgt een echte vipbehandeling.
Ondanks de kanttekeningen is de
serie pure reclame voor archieven,
dat moge duidelijk zijn. Als archieven
ergens betekenis voor hebben, dan is
het voor de identiteit van mensen.
Of het nou gaat om hun persoonlijke
verleden of hun gemeenschappelijk
verleden in club, school, wijk, stad,
dorp, land of welk verband dan ook.
Liesbeth List, die haar ouders op
jonge leeftijd verloor, verkondigde
nu eindelijk het besef te hebben dat
ze wél familie had. Leon de Winter,
die zichtbaar ontroerd was met de
vondst van zijn roots in
Druten, concludeerde:
"Ik kom ergens vandaan..."
"Archieven hebben goud
in handen", twitterde
@erfgoededucatie.
Het is goed als dat
kosteloos online ter
beschikking staat.
serie veel meer aan bod.
Het zou wel leuk zijn als er ook
aandacht is voor een archiefdienst die
verder gaat in de service en de akten
gewoon gratis online ter inzage
aanbiedt. Of past dat niet in het
business model van het Centraal
Bureau voor Genealogie?
De andere twitteraars die over
Verborgen Verleden twitteren hebben
allerlei achtergronden. Ze zijn bijna
zonder uitzondering onder de indruk
van het programma. Soms is er een
wat zurige reactie; begrijpelijk als je
de archiefpraktijk kent. Zoals deze:
"Ja als BN'er word je lekker geholpen,
wij moeten het maar zelf uitzoeken!".
Daar staat een veelvoud aan
enthousiaste tweets tegenover, zoals
van iemand die de hashtag
#langlevedearchivaris introduceert.
Er is een leuke onderstroom van
twitterberichten van mensen die het
programma volgen. Via de hashtags
#verver en #verborgenverleden kun je
die berichten tijdens (en na) de
uitzending lezen. De archivarissen en
archiefonderzoekers die twitteren zijn
positief kritisch over de uitzonderingen
die gemaakt worden. In de eerste
serie klaagden ze over het beperkte
gebruik van de online onderzoeks
mogelijkheden. Dat komt in de tweede
Luuc de Brouwer Column
Als archivarissen hebben we niet te
klagen over aandacht van genealogen.
De stamboomonderzoekers weten ons
al vele jaren te vinden en vormen de
belangrijkste groep bezoekers in
archieven. Het is ook een groep
bezoekers die uit alle lagen van de
bevolking komt. Kortom: een ideale
doelgroep!
Uit eigen ervaring weet ik dat het
uitpluizen van je eigen stamboom
verslavend kan werken. Het puzzelen
en zoeken naar nog meer gegevens,
hardnekkig blijven peuteren in
vastgelopen lijnen, doorsnipperen en
wroeten naar flinters bewijs voor
familierelaties, dit alles kan je behoorlijk
bezighouden. Het is een heerlijke
hobby en het geeft je een geweldig
gevoel. Een ontdekkingstocht door je
genenpool.
dat het programma populair is en
kijkers inspireert om zelf ook
onderzoek ter hand te nemen. Geen
vuiltje aan de lucht.
Ik volg de tweede serie intensiever dan
de eerste. Als archiefmedewerker valt
je natuurlijk meteen een aantal dingen
op. Voor het drama dat het op televisie
goed doet, moeten de archieven offers
brengen. De werkelijkheid wordt geweld
Sinds enkele maanden is de serie
Verborgen Verleden op TV. De eerste
serie startte op 26 september 2010;
de tweede serie is inmiddels alweer
ten einde. De afleveringen met Bekende
Nederlanders - het concept komt van
Who Do You Think You Are? van de
BBC - slaan aan. De kijkcijfers liggen
in de buurt van de 400.000 kijkers per
aflevering met enkele uitschieters naar
boven. GenLias heeft na een uitzending
regelmatig te maken met een sterke
toename van verzoeken aan de
database. Al die signalen tonen aan
Tekening: Peter Vlot.
nummer 3 201 1 25