HET ONTWERP PROCES BEWAARD Archieven in het veld Kennisinteractie Centraal register [^■n dat alles voor nog geen ^Hmiljoen euro. Beknopt A8C archiveren voor architecten, entwcrfktrt en vnrmgEïEre Voor vormgevingsarchieven werd een breed reddingsplan ontwikkeld. al lastig genoeg om adequaat met haar eigen archieven om te gaan, hoor je dan wel. Dat lijkt de Raad principieel onjuist. Het op orde brengen van overheids- archivering is namelijk nooit helemaal af. Inzichten blijven voortschrijden en met overbrengen en bewerken ben je nooit klaar. Ook is er geen reden aan te nemen dat de distantie die nodig is om steekhoudende betekenis aan tijds verschijnselen te hechten, er principieel minder op zal worden - integendeel. En dan hebben we het nog niet eens over de opkomst van informele of grijze informatiedragers als sms, twitter en WikiLeaks. Je moet dus allebei doen: volgens de regels van de kunst je interne overheidsgeheugen op orde brengen, én een open oog houden voor alle mogelijke ontwikkelingen daarbuiten. Een fonds kan als vangnet optreden, voor gevallen dat de last van archivering evident de draagkracht van een - particuliere - zorgdrager te boven zou gaan. Die last zou dan wel betrekking moeten hebben op het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen van een collectie van evident nationaal belang, niet op acquisitie ervan (ook al omdat niet goed is in te zien waarom belangrijke archiefbestanden altijd bij een overheidsarchiefinstelling moeten worden ondergebracht). De Raad denkt dat je daar voorzichtig mee moet zijn. Je wilt niet het verkeerde signaal afgeven. In de hierboven geschetste visie hoort de archiefvormer zich immers 18 2011 nummer 3 zelf in te spannen om zijn archief op niveau te krijgen en te houden. Maar te groot is te groot, zoals ook in andere erfgoeddomeinen wordt erkend. Zo kent de archeologische monumentenzorg een 'excessieve kostenregeling' om gemeenten of provincies van rijkswege te compenseren voor onredelijk hoge schadeclaims van verstoorders. Een en ander zal wel verplichtingen scheppen. Een veel belangrijker aspect van het fonds is voorlichting en stimulering. Voorlichting als deskundigheids bevordering van de samenleving zelf. En stimulering om stelselmatig, door middel van goede voorbeelden, die bevordering vleugels te laten krijgen. Daar heb je een instrument voor nodig, een vorm, handgeld. Je kunt denken aan enerzijds cursussen, leergangen en brochures, en aan een netwerk van assistenten en coaches. Anderzijds aan een register van geijkte kennis van en inzicht in welke niet-overheidsarchieven er zijn, waar die zijn, wat er te halen valt, en wellicht: wat er te brengen is. Dat betekent voortbouwen op het Centraal Register Particuliere Archieven (CRPA), tot 1997 bij het ARA onder gebracht. Het is niet duidelijk of zo'n voorlichtings- en stimuleringsfunctie centraal moet worden belegd. Wel dat die er moet komen en ook dat ze, voor zover niet financieel, digitaal moet zijn. Uit de reacties op ons Besteladvies blijkt dat verwijzing naar het CRPA aanleiding kan geven tot misvattingen. Een ervan is dat het register een digitaal kaartenbakje zou zijn. De Raad meent daarentegen dat het niet om een register als zodanig gaat, maar om de organisatie van publieke omgang met kennis in de vorm van een service. Ofwel om wat bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 'kennisinteractie' wordt genoemd. De kennis over de inhoud van archieven bevindt zich niet uitsluitend binnen het archiefwezen, maar ook elders in de samenleving. Voorlichting en stimulering gaan over professionele organisatie en ontsluiting. Retour komt inhoud, betrokkenheid en geïnformeerd gebruik. Om die te realiseren heb je een basis nodig, een netwerk, samenwerking, incentives en tal van andere instrumenten. Als voorbeeld noem ik hoe de vorm- gevingswereld onlangs met zijn archiefkant is omgegaan.1 Daar dreigde het geheugen van de naoorlogse periode teloor te gaan. Met een subsidie regeling van de Mondriaan Stichting werd een reddingsplan uitgezet. Er fungeert daar nu een centraal register vormgevingsarchieven, ondergebracht bij het RKD en geïntegreerd in een gerenommeerd kennisnetwerk (RKDartists), bestierd door deskundige en vooral toegewijde medewerkers. Een en ander is het resultaat van intensieve samen werking in de sector en met de archief- en museumwereld, een planmatige aanpak, explicitering van keuzes en criteria, tal van long- en shortlists, een brochure 'archiveren voor dummies', en zorg voor twintig van de belangrijkste en meest bedreigde vormgevings- archieven: geïdentificeerd, op orde en ondergebracht. En dat alles voor nog geen miljoen euro. Voor de rest van de samenleving is er zoiets niet. Met een stimuleringsfonds zoals de Raad voor ogen heeft, kan daaraan tegemoet worden gekomen. Er zijn vele manieren om zo'n functie vorm te geven. De volgende elementen zouden niet mogen ontbreken: digitaliseren van de CRPA-erfenis; opzetten van een archiveringshelpdesk voor bedrijf en publiek; bijeenbrengen van talent - gelokaliseerd of thematisch - dat de vertaalslag naar de samen-leving aan kan en wil. Laat hen zich verstaan met hun omgeving, meer focussend op interacties dan op spelers en producten, meer op speelvelden dan op instituties, meer op governance dan op governments. De eerste reactie tijdens een expertmeeting in januari 2010 over dit onderwerp was: "Moet je dan niet nu al bij Akzo en dergelijke op de stoep staan?" Het antwoord is ja. 1 Gordion Cultureel Advies i.o.v. Mondriaan Stichting, Evaluatie Regeling Vormgevingsarchieven (maart 2010). Els Swaab voorzitter van de Raad voor Cultuur.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2011 | | pagina 18