Uitgelezen
THE MOST PUBLIC OF ALL HISTORY:
FAMILY HISTORY
AND HERITAGE ALBUMS IN THE
TRANSMISSION OF RECORDS
A MIL r
/a a f* o it Dm
S/TtW K t** i At!
Susan Tucker promoveerde op 10 december
2009 aan de Universiteit van Amsterdam
op deze dissertatie, met als promotor
prof. dr. F.C.J. Ketelaar. Zij is in het
dagelijks leven 'curator of books and
records' bij het Newcomb College Center
for Research on Women (Tulane University,
New Orleans).
Tucker constateert dat er tot nu toe nog
maar weinig archiefwetenschappelijke
aandacht is geweest voor familie
geschiedenis. Dit terwijl het in meerdere
opzichten 'the most public of all history'
is. Familiegeschiedenis is een - ook in
de Verenigde Staten - bijzonder populaire
vorm van geschiedbeoefening. De
eerste kennismaking met geschiedenis
vindt voor veel mensen plaats in
familiekring (in navolging van Richard
J. Cox, p. 18). Internet heeft het publieke
karakter van familiegeschiedenis
versterkt. Genealogen vormen daarbij
de grootste klantengroep van archieven.
In haar dissertatie onderzoekt zij welke
omstandigheden leiden tot de
belangstelling voor 'family records' en
wat het werken hiermee inhoudt. Het
begrip family records is daarbij ruim
op te vatten als alles wat een bijdrage
levert aan de kennis van het familie
verleden, van het familiegeheugen en
documenten in particulier bezit tot
bronnen van allerlei vorm en inhoud
in het openbare domein. Een ander
Twee groepen
Om haar onderzoeksvragen te
beantwoorden vergelijkt Tucker twee
groepen 'memory workers' die zich met
familiegeschiedenis bezig houden:
'family historians' (genealogen) en
'heritage album makers'. Beide groepen
bemiddelen, zijn 'mediators', bij de
overdracht van 'family records'. Het
maken van 'scrapbooks' (plakboeken) is
een populaire hobby in de Verenigde
Staten, die een grote vlucht nam toen in
de loop van de jaren negentig van de
vorige eeuw scannen en digitale
fotografie gemeengoed werden. Het
'heritage album' is een plakboek dat
een stukje familiegeschiedenis tot
onderwerp heeft, bijvoorbeeld het leven
van een grootmoeder, het werk van een
grootvader. Rond deze hobby
ontwikkelde zich een hele industrie, die
de 'scrapper' voorziet van materialen
(papier, banden, stoffen versiersels,
mallen, schaartjes, stempels, etc.).
Bedrijven als Creative Memories en
Ancestry ontwikkelden speciale
productlijnen voor het 'heritage album'.
In één op de drie Amerikaanse
huishoudens wordt 'gescrapt'; 98% van
de scrappers is vrouw. Ook onder
Amerikaanse familie historici vormen
vrouwen een ruime meerderheid
(volgens een bepaald onderzoek 71%,
p. 16).
Uit beide groepen selecteerde Tucker
zesentwintig personen, de meeste uit
New Orleans en omgeving. Enkelen
kwamen uit Washington DC; die dienden
als controlegroep omdat de
geobserveerden uit New Orleans
misschien a-typisch zouden kunnen zijn
betreffende hun houding ten aanzien
van family records. In 2006 werd die
stad immers getroffen door orkaan
Katrina en sommigen raakten tijdens
die natuurramp ook hun papieren
familiegeheugen kwijt. Tucker bestudeerde
de groepen door etnografisch onderzoek:
tekstanalyse, participerende observatie
en interviews. Een onderzoeksmethodiek
ontleend aan de sociale wetenschappen.
Overeenkomsten en verschillen
Na een historisch overzicht van de
genealogiebeoefening in de Verenigde
Staten - met als katalysatoren van de
groei in de twintigste eeuw de
microfilmactiviteiten van de Mormonen
en het boek Roots van Alex Haley
(1976) - en de beschrijving van de
methodiek van haar onderzoek, volgt
een vergelijking van de twee groepen
op basis van de uitkomsten hiervan.
Interessant zijn de motieven om met
familiegeschiedenis en albums aan de
slag te gaan. In beide groepen zijn een
beter begrip van de eigen identiteit en
kennis van de grotere geschiedenis via
de familiegeschiedenis, motieven voor
de ontplooide activiteiten. Voor genealogen
is het daarnaast soms gewoon
m mwm 1*1 1
li irti Lfltt
If If JUC i
V LV
t
Susan N. Tucker, The Most Public of All
History: Family History and Heritage
Albums in the Transmission of
Records
Academisch proefschrift (Universiteit van
Amsterdam 2009) XV en 325 pp. Als
pdf-bestand te downloaden uit het
Digital Academic Repository van de
Universiteit van Amsterdam: http://
dare.uva.nl/record/325290
archieftheoretisch begrip dat veel
aandacht krijgt is 'transmission',
in traditioneel diplomatieke zin de
overdracht van een archiefstuk van
de ene partij naar de andere. Tucker
hanteert een bredere definitie in haar
dissertatie, ontleend aan sociaal-
culturele studies over het geheugen:
het doorgeven en ontvangen van 'some
representation of the past' (p. 43). Dat
kan een familieherinnering zijn die
wordt toevertrouwd aan het papier,
maar ook een familieverhaal dat door
publicatie zijn weg vindt van het private
naar het publieke domein. Andere
begrippen die zij in dit verband gebruikt
zijn 'layers' (gelaagdheid),
'recontextualization' en 'pluralization'.
Tucker onderzoekt daarbij ook de rol
van gender (man/vrouw) en migratie.
nummer 1 2011 43