Noten Het hoofddepot van het Filmmuseum in Vijfhuizen bevat zo'n 150.000 filmblikken (foto Eye Film Institute Netherlands). gekleurd zou zijn.17 Dit hoge percentage betekent echter geenszins dat in de jaren tien eenzelfde percentage vertoonde films gekleurd is geweest. Het zou immers heel goed het gevolg kunnen zijn van de hoge prijs van dit materiaal, waardoor het minder snel verkocht werd. Bovendien lijkt het onwaarschijnlijk dat Desmet de films die hij letterlijk meer waarde toedichtte, naar Duitsland of naar Hoffmans stuurde of als aanloopstrook gebruikte. Het is daardoor zeer wel mogelijk dat een onevenredig groot aantal gekleurde films bewaard is gebleven. Al met al moet op basis van deze ontstaansgeschiedenis van de Desmet- collectie geconcludeerd worden dat ze geen zuivere afspiegeling kan zijn van de Nederlandse filmcultuur van 1907 tot 1916. Daarvoor is in een later stadium teveel met de samenstelling ervan gebeurd. Toch werd de Desmet- collectie wel zo gezien, onder andere door het Filmmuseum. In navolging van deze assumptie zijn dan ook, op basis van de samenstelling van de collectie, conclusies getrokken over de geschiedenis van de filmcultuur in Nederland. Zo komt het dat Jean Desmet bekend staat als een distributeur van luxe, want hij had veelvuldig gekleurde films. Zo autobio- grafeerde Desmet zichzelf, per ongeluk, de filmgeschiedenis in door middel van een verzameling films. Daarvoor hoefde hij geen letter op papier te zetten.18 1 Paul Ricoeur, Memory, History, Forgetting (Chicago 2004) 337. 2 Filmmuseum jaarverslag (1989) 37. 3 Paolo Cherchi Usai, Silent Cinema - An Introduction (Londen 2000) 161. 4 Mark-Paul Meyer en Paul Read, Restoration of Motion Picture Film (Oxford 2000). De overgang van zwijgende naar geluidsfilms vond plaats rond 1930 en de eerste filmarchieven ontstonden in de loop van de jaren dertig. David Bordwell, On the History of Film Style (Cambridge - Massachusetts, 1997) 24. Door tussenkomst van de Tweede Wereldoorlog ontstond het Nederlandse archief pas in 1946 in de vorm van het Nederlands Historisch Film Archief (NHFA). In 1952 ging dit NHFA samen met het zogenoemde Uitkijk Archief om zo het Nederlands Filmmuseum te worden. 5 'Richtlijnen voor de ontwikkeling van het NEDERLANDS FILMMUSEUM' (1956) 6. 6 Mark Mallon, 'Hartstocht voor film. De waarde van particuliere verzamelingen' in: Zine (2006). 7 Ivo Blom, Jean Desmet and the early Dutch film trade (Amsterdam 2003). 8 Jean Baudrillard, 'The System of Collecting' in: John Elsner en Roger Cardinal (eds.), The Cultures of Collecting (Massachusetts 1994) 12. 9 Blom (2003) 23. 10 Blom (2003) 22-23. 11 Filmmuseum jaarverslag (1989) 38. Het is niet duidelijk uit de tekst op te maken of het Filmmuseum hier met Desmet-collectie ook de geschreven bronnen bedoelde die Jean Desmet aan het instituut naliet. Mocht het Filmmuseum in dit citaat niet uitsluitend op de films doelen, dan heeft deze meerduidigheid van de tekst zeker geleid tot vooronderstellingen over de samenstelling van de filmcollectie en de manier waarop dit deel van de totale Desmet-collectie een afspiegeling vormde van de Nederlandse filmcultuur in de jaren tien. 12 "Als er een oude schuur werd afgebroken, bewaarde hij alles wat maar enigszins bewaard kon worden. vroeg of laat kwam er een dag dat hij zo'n oude katrol weer ergens kon gebruiken." 'Vader bewaarde alles', De Telegraaf, 24 mei 1958. 13 Blom (2003) 327-328. 14 Blom (2003) 303. 15 Blom (2000) 300. 16 Blom (2003) 20. In 1987 schreef Peter Delpeut in Skrien dat in datzelfde jaar tijdens de Giornate del Cinema Muto er van de 300 vertoonde films maar tien in kleur waren, waarvan acht afkomstig uit de Desmet-collectie. Volgens hem was dit het bewijs dat het grootste deel van de overige 290 conserveringen waarschijnlijk bestond uit incorrecte zwart-witte kopieën van oorspronkelijk gekleurde films. Het is de vraag in hoeverre deze scheve verhouding niet net zo goed iets zegt over een mogelijk onevenredig hoog aantal gekleurde films in de Desmet-collectie. 17 René Kastelein, 'Een lyrische ode aan de zwijgende film - Lyrisch nitraat' in: Lampier du Cinéma (1991). Dat de huidige Desmet-collectie voor ongeveer tachtig procent uit ingekleurde films bestaat is bevestigd door Alessandra Laitempergher, die tijdelijk bij het Filmmuseum werkte, waar zij de Desmet-collectie nog eens doorliep. 18 Het (papieren) bedrijfsarchief van Jean Desmet wordt momenteel in het kader van het Metamorfoze-project gedigitaliseerd. Bregt Lameris zelfstandig onderzoeker en docent mediastudies (UvA). 22 2010 nummer 9

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 22