O BELDEN a llTGELFCin Ktfrt MflJN, ITEMS LAATSTE nieuws u DUN Intensieve samenwerking met universiteiten Blijven vernieuwen Noot Opt" hf l.jfn vïln.awm M#±HUin rt i to&u I, Hi'i Lm'i: IBIFBIMIB f'HOl Qpum ftwBin m mn gppn rnpgn^wtem ay b-w* te? airftotuutta rcJtcfcn MfTVCbdfT ta^JMbfLvti Jfljmwi IMfdifl TW iMfSl IT* IMS Landen Culling mc-dd^wnffeeri van da □ESC voor onin ml-cro-iiion BILBBEIUU Column Ham WMtartef Ovar Op*" Daaidih ü_l#i amC' *d>jho:dtaaw .*-t hat Iwawu hda»a uppr ftp* b" GaMd 0* cn^rvtiund* cduv n* Öfs*-. Dartaan «ooi hat saofaf wr Naaartatd n IteDTCfciQ öp*n Birür'i H.i«> mi !*Jr Md *1 G*M4 3É#l«r-n 0c*n |b*0rn 'JHÉP^wU H#c pLFV1" 4*1- AM K> ö|!v-- napa^n ¥Oéq p attunr n /j--. Own bcmei m dan Span ftaiWan- pndS^iYimrtHH-y >r Hindrptupf i* jl™ J&iD Vferidum^fH u-p Op#r* rEMo*1! ZTHliVrlOlD hutawnund CKiVf nan Op*r: Baatten n pnMb|hvHsra*4lfli van open nDto HMkr&i» Beeld en Geluid werkt al jaren intensief samen met universiteiten. Op 25 maart 2010 is die samen werking geformaliseerd in een convenant met de Universiteit Twente, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. Doel van het convenant is om met behulp van nieuwe technologieën audio visueel materiaal inhoudelijk beter te ontsluiten en toegankelijk te maken. Daarbij gaat veel aandacht uit naar beeld- en spraakher kenningtechnologie. Human Media Interaction van de Universiteit Twente legt zich vooral toe op taal- en spraakherkenning. De Universiteit van Amsterdam richt zich in het Intelligente Systemen Lab (ISLA) op cognitieve beeldbewerking, visuele emotieherkenning en beeld zoekmachines. Bij de Vrije Universiteit ligt de nadruk vooral op onderzoek naar webstandaarden en (semantisch) web technologie. archief het materiaal is", zegt hij. "Er zijn dan alleen nog digitale bestanden die via digitale kanalen en portals ter beschikking worden gesteld." Een eerste initiatief hiertoe is Open Beelden, een platform dat toegang biedt tot diverse audiovisuele collecties. De beelden zijn vrij van rechten en kunnen zonder problemen hergebruikt worden. "Het genetwerkt, open archief heeft de toekomst", zegt ook adjunct-directeur Westerhof. Beeld en Geluid ziet voor zichzelf en zijn digitale infrastructuur de rol van knooppunt in dat netwerk. Voor Beeld en Geluid is deze IT infrastructuur onontbeerlijk. "We stellen er hoge eisen aan." Inmiddels ligt de digitalisering bij Beeld en Geluid goed op stoom. "Ons archiveerresultaat is meer dan verdubbeld bij gelijk blijvende bezetting", zegt Westerhof trots. "Maar om te zorgen voor digitale duurzaamheid vraagt de collectie om voortdurend onderhoud. Aan de voorkant komt materiaal in nieuwe technologie en op nieuwe dragers binnen, terwijl het aan de achterkant veroudert. Dus een constante vernieuwing is noodzakelijk. Voortdurende migratie wordt de norm." Ook de inhoud van het archief is aan voortdurende vernieuwing onderhevig. "We archiveren nog niet helemaal adequaat. Want wat te denken van alle web-only materiaal dat nu geproduceerd wordt? De gamecultuur? Denk aan alle user content op het web, zoals de Scheveninger dakmoord. Dat materiaal moeten we ook gaan opnemen in de collectie. We kunnen beginnen met de omroepgerelateerde websites. Het hoort immers bij onze taak: alle culturele bakens die dagelijks ontstaan moeten we verzamelen, voor zover het audiovisueel materiaal is." 1 Zie ook: Arjo van Loo, 'iMMix: multimediacatalogus' in: S@P-Jaarboek Audiovisueel. Van Emancipatie tot professionalisering (2005), 132-139. Meer informatie en voor abonneren op de nieuwsbrief: www.beeldengeluid.nl. Marianne ten Hoedt freelance auteur. nummer 9 2010 17

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 17