Nieuwe technologie Vaiu - Mmrtr C .Vj t -11111» »kiMt -li^r*! VhM-; J 771 je het gat hebt gedicht tussen de professionele metadata die de documentalist invoert en de mogelijke zoektermen die eindgebruikers intikken", vertelt Oomen. "Wat we vervolgens doen is de beschrijvingen aan elkaar koppelen. Ook werken we aan technologie waarmee we uiteenlopende bronnen, zoals omroepgerelateerde websites en de Beeld en Geluid-Wiki, aan de catalogusbeschrijvingen kunnen verbinden." Het archief fungeert op deze manier niet langer alleen als bron maar ook als toolkit, waarmee je weer andere samenstellingen en verbindingen kunt maken. "Zeker gezien de enorme toestroom van informatie op het web bieden wij toegevoegde waarde met onze kennis van de collectie. Het gaat erom dat wij collecties betekenisvol presenteren. Het werk voor documentalisten is daarmee veel interessanter geworden. Het handmatig invoeren van veel formele gegevens hoeft niet meer", aldus de manager R&D. De rol van het archief is daarmee voorgoed veranderd. Als voorbeeld in deze internationale ontwikkeling noemt Oomen de New York Public Library. "Daar zijn de documentalisten bloggers geworden. Zij schrijven veel over wat ze zien en relateren dat aan het hier en nu. Dat is relevant. Of kijk naar het British Museum, waar wikipedianen praten met conservatoren." Samenwerking met experts en onder zoekers van universiteiten is voor Beeld en Geluid van wezenlijk belang. Het instituut heeft in maart van dit jaar een convenant ondertekend met de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente. Een van de terreinen waarop een nauwe Bert Haanstra aan het werk voor zijn documentaire 'Glas' waarmee hij in 1958 een Oscar won. 14 2010 nummer 9

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 14