Beeld en Geluid in cijfers Keuzes maken Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is ontstaan in 1997 door een fusie van het omroeparchief, het filmarchief van de Rijksvoorlichtings dienst, de Stichting Film en Wetenschap en het Omroepmuseum. Beeld en Geluid heeft 52 depots: 13 depots met objecten, bij elkaar 20.000 voorwerpen; 3 depots papieren archieven; 1 depot voor 2 miljoen foto's; 35 depots met audiovisueel materiaal, waarvan 100.000 cd's en lp's (inclusief 7 depots in Rijswijk en 4 depots in Scheveningen). Alleen al met de omroepproductie groeit Beeld en Geluid met bijna 40.000 uur, oftewel één petabyte, per jaar. Jaarlijks groeit de collectie met: 27.500 uur radioprogramma's van de landelijke publieke omroepen; 8.000 uur televisieprogramma's van de landelijke publieke omroepen; 2.500 uur radio- en televisie programma's van de commerciële omroepen; Alle STER-spotjes; Uitzendingen in de Zendtijd voor Politieke Partijen; 10.000 muziek cd's en dvd's. het zeer geavanceerde omroeparchief van de BBC, dat heel veel doet aan de ont sluitingskant, biedt (nog) geen digitale workflow voor hergebruik door professionals." De rol van omroeparchief stelt hoge eisen aan het instituut. "Onze productie is conform de prestatiecontracten die zijn afgesloten met de publieke omroep", vertelt Westerhof. "Dat legt de lat hoog. Omroepen moeten direct over het materiaal kunnen beschikken. Dat betekent bijvoorbeeld dat we de uitrol van software 's nachts laten gebeuren en dat we elk weekend stand-by diensten draaien. De collectie van Beeld en Geluid groeit enorm. "Over een jaar of vijf moeten we kijken welke analoge dragers Een blik op het interieur van het gebouw van Beeld en Geluid. Architectenbureau Neutelings Riedijk ontwierp het schitterende gebouw op het Mediapark (foto Liek Bouma). waarvan de content al gedigitaliseerd is, bewaard moeten blijven", vertelt Hans van der Windt, manager Depot en Acquisitie, tijdens een rondleiding langs de volle stellingen in de depots. Want hoewel bij de bouw rekening is gehouden met een natuurlijke aanwas van vijftien jaar, groeit de collectie fysieke dragers veel sneller. "Steeds meer bedrijven en archieven weten ons te vinden. Bovendien genereert het immense project Beelden voor de Toekomst, waarin bedreigde collecties door digitalisering worden veiliggesteld voor de toekomst, veel nieuwe dragers. Momenteel worden films gescand en opgeslagen op DigiBeta videobanden. Later kunnen we sommige verouderde dragers afstoten die niet meer afspeelbaar, maar wel gedigitaliseerd zijn. Daardoor komt weer ruimte vrij." Er moeten dan ook keuzes worden gemaakt: wat ga je digitaliseren, wat niet? Digitalisering is een kostbare zaak; het kost namelijk heel veel tijd. "We moeten eveneens keuzes maken in ons televisiearchief, dat het grootste deel van de collectie bestrijkt. Wat bewaren we? Nieuws nemen we bijvoorbeeld integraal op, maar in spelprogramma's maken we een selectie. Van talkshows nemen we alles op, om na een paar jaar te bepalen wat we ervan gaan bewaren. Dramaseries nemen we volledig op. In het verleden kon dat niet: de banden en opslag ervan waren erg duur, waardoor de producenten niet alles bewaarden." Hoewel Beeld en Geluid alleen het materiaal van de publieke omroepen archiveert - commerciële zenders zoals SBS en RTL regelen hun archivering zelf - heeft het instituut wel enig referentiemateriaal van de commerciële omroepen opgeslagen, al is het in kleine mate en in een lage bitrate op VHS, DVD en MPEG2. "Dat doen we omwille van het tijdbeeld", zegt Van der Windt. "Zo nemen we ook elk jaar in week 10 en week 40 integraal acht zenders op in lage resolutie." Dat gebeurt al vanaf seizoen 1993/1994. In de periode daarvoor, van 1987 tot 1992, werd zelfs dagelijks opgenomen. Daarnaast beheert het instituut ook collecties die afkomstig zijn van de Rijksvoorlichtings dienst en maatschappelijke organisaties. Het instituut beschikt al over een groot aantal films over het Koninklijk Huis, overheidsvoorlichtingsfilms, wetenschappelijke films, maar ook het werk van Nederlandse documentairemakers in het programma Materiaal op de filmtafel: het bekijken van filmlassen (foto Marco Hofste). 12 2010 nummer 9

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 12