Archivarissen op het witte doek: revenge of the nerds? In The Enforcer (1976) wordt inspec teur Harry Callahan overgeplaatst naar personeelszaken, nadat hij bij een gijzelingszaak een ravage heeft aangericht. Harry: "Personeelszaken is voor klootzakken." Zijn chef: "Ik heb daar tien jaar gewerkt." De gezichtsuitdrukking van Clint doet de rest. Harry neemt plaats in een sol licitatiepanel voor kandidaat- inspec-teurs. Op verzoek van de burgemeester moet serieus gekeken worden naar vrouwelijke kandidaten. Harry ondervraagt de vrouwelijke inspecteur Moore (Tyne Daly). Als ze antwoordt dat ze bij 'personeel en archieven' heeft gewerkt, laat hij moedeloos het hoofd hangen. Hoe doen archivarissen het op het witte doek? Veelal zijn het figuranten waarmee naar hartenlust kan wor den gesold. "Give me that file, you pencil pushing son of a bitch", aldus Clint Eastwood in zijn rol van Dirty Harry over 'records management'. Eastwood is de onbetwiste held van de eigenrichting. Was hij in zijn wes terns de zwijgzame 'man with no name', in zijn latere Dirty Harry-films is hij de koning van de oneliners. Wraak is zijn motief. Dirty Harry ten voeten uit: "Go ahead punk, make my day"; "You can ask yourself a question: do I feel lucky?" (Harry richt Magnum op tegenstander); "We three want you to go... Smith, Wesson I". En voor de eenzamen onder ons: "If you want love, buy a dog!". Een andere mannetjesputter, Jack Nichol son, betreedt in Chinatown (1974) een studiezaal om een kadastrale legger in te zien. Hij passeert een archetypische bebrilde baliemedewerker en Jack krijgt zogenaamd een hoestbui die moet verhullen dat hij een bladzijde uit de legger scheurt. De sul achter de balie merkt niks. James Bond moet eraan te pas komen om de leuke kanten van ons vak te laten zien. In GoldenEye (1995) komt een achtervolgingsscène voor in een leger- gebouw in Rusland. Al schietend in een archiefruimte vallen mede door toedoen van Bond de stellingen als dominostenen tegen elkaar. In On her Majesties Secret Service (1969) speelt George Lazenby James Bond. Gekleed in Schotse rok geeft hij zich, tevergeefs, uit voor genealoog. Hij trekt vooral de aandacht van dames die meer geïnteresseerd lijken in hun na- dan in hun voorgeslacht. Archieven zijn om om te vallen. Achter kaartenbakken en stellingen kun je je verschuilen. Archivarissen worden afgesnauwd of in de maling genomen. Maar wraak, dat hebben we geleerd van Clint Eastwood, is een zuiver motief en onze wraak smaakt zoet. In 2009 ver scheen The Age of Stupid. In 2055 is Pete Postlethwaite de archivaris van het zoge naamde Wereldmuseum. Hij is de laatste man op een verwoeste aarde, kijkt terug in de beeldarchieven van 1950 tot 2008 en vraagt zich af waarom de klimaatver andering, want daar gaat de film over, geen halt werd toegeroepen. Vanuit het laatste aardse bastion, het Wereldmu seum, spreekt de archivaris een bood schap in op zijn computer. Hij verbaast zich er nog altijd over dat de tekenen zo duidelijk waren, maar dat de mensheid het klimaatprobleem geen halt toe heeft geroepen toen het nog kon. De archivaris lacht misschien niet vrolijk maar wel het laatst. Tot slot een actiefilm met Nicolas Cage: National Treasure (2004). In dit avontuur wordt de Declaration of Independence gestolen uit de National Archives in Washington. Bij het verschijnen van de film haastten medewerkers van de NA zich om te zeggen dat dit in werkelijk heid helemaal niet kan. Zou het? En dan een geestige film: Ghostbusters! (1984). In deze speelfilm zorgen boven natuurlijke verschijningen ervoor dat de fiches van de kaartenbakken van een bibliothecaresse in New York het arme mens om de oren vliegen. Een levens werk naar de knoppen. Who you're gonna call? 34 2010 nummer 3

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 34