Kleurechtheid r^;^' •>r>- &0- .!.V\C^ Juiste weergave Bij substitutiescanning is het nog altijd de vraag of deze scans nu in kleur moeten worden gemaakt en bewaard, dan wel dat deze ook bitonaal dan wel in grijswaarden mogen. Want de discussie spitst zich toe op de interpretatie van het begrip 'geschikt voor het werkproces'1, hetgeen veel ruimte laat en een toekomstige ge bruiker uitsluit.2 Correcte kleuren, gelijk aan de originele kleuren, op beeldscherm en afdruk - zoals u dat van het papieren origineel kent - op een pragmatische en kosten-efficiënte wijze reprodu ceren, is eigenlijk twee vliegen in één klap slaan: een substituut maken met de kwaliteit die voor de gebruiker van nu én voor de gebruiker van de toekomst ronduit goed is, en toch de kosten in de hand houden. Kleurenmanagement is daarbij essentieel. Kleurenmanagement In het oktobernummer 2009 van het Archie venblad kon u in ons artikel reeds lezen dat een grijswaardenbestand, dat weliswaar verliesvrij is gecomprimeerd, een fors verlies aan informatie laat zien ten opzichte van een gecomprimeerd kleurenbestand. In dit artikel willen wij het begrip 'kleur' verdui delijken en nauwkeurig vastleggen, zodat het door iedereen op een universele wijze bekeken en beoordeeld kan worden. Heeft u het over moskleur, weidekleur, de kleur van het verkeerslicht? Bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven zien wij niet alleen de noodzaak voor scanning in kleur, maar ook het geautomatiseerd, nauwkeurig vastleggen van deze kleuren als een essen tiële voorwaarde voor digitale reproducties. Dat speelt nog meer wanneer het vervangen van archiefbescheiden aan de orde is. Als u denkt 'kleur is kleur', vraagt u zich dan ook eens af welke kleur u bedoelt met 'groen'. Wat betekent het vervangen van archiefbe scheiden? In het archiefrecht is vastgelegd dat slechts tot vervanging mag worden Door Guido Dorssers en Johan Kerver overgegaan indien dit geschiedt met een juiste en volledige weergave, ofwel what you see is what you get. Dit volgt uit artikel 6 van het Archiefbesluit 1995. Een grijs waardenbestand is echter per definitie geen goede weergave van een origineel, want het menselijk oog ziet nu eenmaal kleur. Geeft kleur dan zoveel meer informatie dan grijswaarden? In sommige gevallen wel. Denk bijvoorbeeld aan een witte sticker op wit papier, dit is wel informatie maar is niet zichtbaar in een grijswaardenscan. Ook zal bij een kleurenscan van een fotokopie, de kopie als zodanig herkenbaar zijn. Hetzelfde geldt voor aantekeningen en markeringen op documenten die gegarandeerd in kleur zijn, en dus goed herkenbaar als achteraf toegevoegd. Omgekeerd, als we dan toch de vorm en kleur van het document niet belangrijk vin den, en dus sec de inhoud volstaat, waarom slaan we dan niet alleen de OCR-tekst op? Exact, omdat er dan geen sprake meer is van een juiste en volledige weergave. Alle te digitaliseren documenten in kleur scannen en opslaan heeft juist als kosten besparend voordeel dat er geen keuze hoeft plaats te vinden tussen wat wel en wat niet in kleur te scannen. En bedenk daarbij dat vrijwel alle scanners tegenwoordig in kleur scannen, zelfs de scanners die grijswaarden- of bitonale scans opleveren. Hardwarematig is de scan steeds in kleur. Voor tekst is vastgelegd hoe deze objec tief moet worden vastgelegd3: middels de tekensetcoderingen Unicode en ISO 8859-1. Waarom doen we dat dan niet voor afbeel dingen? Om op objectieve wijze te komen tot een juiste en volledige weergave moet bij digitalisering kleurenmanagement worden toegepast. Een computer kent immers geen kleuren. Kleuren worden uitgedrukt in getal len van 0 tot 255 in de drie kanalen rood, groen en blauw (RGB) die tezamen het kleu renbeeld geven. Maar elk computerscherm geeft helaas van nature de kleurenwaarden anders weer. Kleurenmanagement zorgt voor gelijke kleuren op verschillende computers, nummer 1 2010 29

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2010 | | pagina 29