VOLKSCULTUUR IN ARCHIEVEN thema Dat tradities een belangrijke plaats innemen in het leven van mensen blijkt uit vrijwel elk onderwerp uit het dage lijks leven. De manier waarop we ons kle den, ons huis inrichten, feestvieren, onze belangrijkste levenslooprituelen vormge ven, onze godsdienstbeleving, normen en waarden: het heeft allemaal te maken met tradities. Het is de cultuur die je van huis uit hebt meegekregen, je culturele bagage die je in opvoeding en op school hebt eigengemaakt en je maken tot wie je bent. Het kan gaan om grote dingen, bijvoorbeeld religieuze opvat- tingen over leven en dood. Maar ook om kleine, beteke nisvolle details, bijvoorbeeld de wijze waarop je je haar draagt of de kleding die je aan hebt. Tradities hebben te maken met de manier waarop je in het leven staat, maar zitten misschien wel vooral in kleine, alledaagse rituelen. Dat ook deze kleine dingen soms grote emoties kunnen oproepen, blijkt uit de controver se over het alledaagse gebruik om elkaar bij een begroeting de hand te schudden. Afkomstig uit een andere traditie weige ren gelovige moslims dit soms te doen. Dat het gebruik voor 'ons', autochtone Nederlanders, niet minder heilig is, blijkt uit de heftige reacties die dit oproept - tot in de Tweede Kamer toe. Bij tradities ligt meestal het accent op geschiedenis en continuïteit. De ety mologische betekenis van het woord 'tra ditie' is doorgeven of overhandigen. Het gaat dus om het overhandigen van cul tuur aan anderen, meestal van generatie op generatie. Vaak gebeurt dit in een opvoedingscontext of op school. Maar jongeren nemen ook veel over van peer groupsvan leeftijds genoten dus. Waarom je de dingen doet zoals je doet, is lang niet altijd aan te geven. "Het is nu een maal traditie", is vaak het antwoord dat je krijgt als je mensen ernaar vraagt. Het zijn dagelijkse rou tines die in je leven zonder dat je er eigenlijk nadenkt. Waarom krijgen kin deren met hun verjaardag een verjaar dagstaart, met even zovele kaarsjes als ze oud zijn geworden? Waarom is 'luilak' een populair gebruik in de Zaanstreek en waarom vieren ze op Texel Sunderklaas in plaats van Sinterklaas? Bij tradities gaat het om meer dan alleen een routine of gewoonte. Het dagelijks openen van je e-mails is misschien een gewoonte en voor velen zeker een rou tine. Maar het is niet een traditie in de zin dat je het wilt doorgeven van gene ratie op generatie. Iets is pas een traditie als het te maken heeft met je culturele identiteit. UNESCO gebruikt hiervoor de term immaterieel erfgoed. Het is het erf goed der vaderen wat ook in jouw leven nog een belangrijke rol speelt. Het is (vaak) immaterieel omdat het erfgoed niet zozeer zit in voorwerpen of traditionele gebouwen, maar in steeds terugkerende gewoonten en gebruiken die bij bepaal de gelegenheden als het ware uit de kast worden gehaald. Bij het Sinterklaasfeest, de meest genoemde traditie in de enquête die het Nederlands Centrum voor Volkscultuur onder de Nederlandse bevolking afnam, wordt de zak én het kostuum van Sinterklaas elk jaar weer uit de kast gehaald en wordt het feest weer net zo gevierd zoals we van huis uit gewend zijn. Hierin zit ook het verschil met het - ruimere - begrip volkscultuur. Volkscultuur kan gedefinieerd worden als de cultuur van het leven van alledag. Volkscultuur is de cultuur van het dage lijks leven nu, inclusief alle modes en trends. In tradities zit meer historische diepte. Tradities gaan verder terug dan de dag van gisteren en moeten, vanwege het element van het doorgeven, meer dan één generatie meegaan. Bij tradities ligt dus het accent op de continuïteit met voorgaande én nakomen de generaties. Het accent op continuïteit tussen de generaties wil niet zeggen dat tradities onveranderlijk zijn. Natuurlijk, continuïteit is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de dynamiek. Deze dyna miek zit ingebakken in het proces van cultuuroverdracht, dat nooit een kwestie is van eenrichtingsverkeer maar altijd plaatsvindt in een complexe, verande rende historische context. Kort gezegd: tradities en archieven In samenwerking met het volkscultuur veld heeft het Nederlands Centrum voor Volkscultuur het jaar 2009 uitgeroepen tot het Jaar van de Tradities. Met elkaar willen alle volkscultuurorganisaties door een brede waaier aan activiteiten, waaronder tentoon stellingen, evenementen en speciale thema uitgaven, zoveel mogelijk mensen doordrin gen van het grote belang van tradities in het dagelijks leven. Maar wat zijn dat eigenlijk, tradities? En wat kan de bijdrage zijn van de archiefwereld tot een beter begrip ervan? Dit artikel gaat over het belang van historisch onderzoek naar de dynamiek van tradities en over het soort archiefmateriaal dat daarvoor gebruikt kan worden. Archieven hebben heel wat in huis over het onderwerp tradities. Hoe maak je dit materiaal toegankelijk voor onderzoekers en vervolgens inzichtelijk voor een breed publiek? Verjaardagstaart met kaarsjes (foto part. coll.). Van generatie op generatie Opening van het Jaar van de Tradities door koningin Beatrix in Hilversum. Zij maakt de honderd belang rijkste tradities - afgedrukt op honderd theedoeken - bekend (foto NCV). Haagse moppen in Haags Gemeentearchief De zeventiende eeuw wordt niet vaak geassocieerd met moppentappen. Deze periode blijft toch vooral de tijd van serieus ogende predikanten, in Holland was het vertellen van moppen en raadsels aan familie en vrienden evenwel een popu laire en geliefde bezigheid van zowel de elite als het gewone volk. Er bestond een uitgebreid repertoire van populaire mop pen, die vaak bijzonder platvloers waren. De Haagse ambtenaar Samuel van Huls verzamelde vele honderden van deze grap pen en tekende die omstreeks 1650 op in een zakboekje dat bewaard is gebleven bij het Haags Gemeentearchief. Ter gelegen- Haagse moppen (coll. Haags jHjj Gemeentearchief). w Carnavalsoptocht in Boeskoolstad (Oldenzaal). Niet alleen in het katholieke zuiden is het vieren van carnaval een traditie (foto part. coll.). Dynamiek Aankomst van Sinterklaas in Egmond aan Zee (foto auteur). archievenblad september 2009 september 2009 archievenblad Door Albert van der Zeijden

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2009 | | pagina 4