Erfgoed beter op 't Web. ■F "De sckremwt om om!" www.pictura-dp.nl Restauratieatelier 'De Tiendschuur' Developers Inventors in IT IIP y////. man ERFGOEDARENA OVER DE TOEKOMST VAN DE ERFGOEDPROFESSIONAL Telefoon: 013 - 46 41 777 Fax: 013 - 46 41 771 E-mail: tiendschuur@diamant-groep.nl Bij calamiteiten buiten kantooruren: 06 - 538 96 318 website collectiebeheer dataopslag e-depot fl NetApp scan foto data-invoer Hét platform voor multimediaal collectiebeheer Tel: (+31) 33 - 2992277 Dieselweg 10 Fax: (+31) 33 - 2992270 Postbus 60 3750 GB offlce@deventit.nl Bunschoten www.deventit.nl onderdeel van Diamant-Groep Tilburg Behandeling van brand-, Archiefrestauratie Papierconservering Charterrestauratie Inlijstwerk Handboekbinderij Vacuümvriesdrogen roet- en waterschade Calamiteitenservice inktvraatbehandeling Insulindestraat 5, 5013 BA Tilburg Postbus 4123, 5004 JC Tilburg Archieven SjÉ en toegangen Krantenklappers en knipselarchieven Museale collecties Microfiches en -films Akten en registers ''W/yy/z Beeldbanken vw Virtuele tentoonstellingen Gedrukte bronnen Botanische collecties Straatnamen Bibliotheek collecties educatie en communicatie De Archiefschooi heeft afgelopen december zijn deuren gesloten en Martin Berendse schopt het zonder archief diploma tot directeur van het Nationaal Archief. Nu veel kennis op internet te vinden is, lijkt de behoefte aan experts in de erfgoedsector af te nemen. Het vak van de 'erfgoedprofessional1 verandert: archivarissen, conservatoren en archeolo gen moeten opnieuw ontdekken wat ze de samenleving kunnen bieden. Martin Berendse (directeur Nationaal Archief), Jantje Steenhuis (gemeentearchivaris van Rotterdam) en Eddie Westbroek (nieuwe mediaspecialist) over de toekomst van de erfgoedprofessional. Als directeur-nieuwe stijl is Berendse natuurlijk de aangewezen persoon om hierover mee te praten. Ondanks eerdere uitnodigingen is vanavond zijn eerste keer. "Ik moest nog studeren, maar een debat over het einde van de erfgoedprofes sional kon ik natuurlijk niet laten schie ten!" Berendse startte het debat dan ook door vijf stellingen te poneren. De voor malig directeur Kunsten op het Ministerie van OCW heeft een klein trauma overge houden aan het woord 'erfgoed', omdat de erfgoedportefeuille altijd geld van de kunstenportefeuille afsnoepte. Maar waar dat geld precies is gebleven? Berendse wist het niet. 'Erfgoed'? De eerste stelling luidt dan ook: "Bijna niemand weet wat erfgoed betekent, het begrip leeft te wei nig!" In tegendeel, zegt de Rotterdamse gemeentearchivaris Jantje Steenhuis, "erf goed leeft hartstikke door de toegenomen belangstelling voor geschiedenis. Er staat bij ons elke dag weer een andere televisie ploeg op de stoep!" De gedachte dat je door het inter net complete, wel geïnformeerde burgers krijgt, is onzin, stelt Berendse. Zijn twee de stelling luidt: "Internet genereert wel meer, maar geen betere informatie." Een archiefinstelling kan met autoriteit zijn publiek informeren. Steenhuis heeft juist een blind vertrouwen in het internet. Wat haar betreft gaan alle collecties online en de erfgoedprofessional wordt een 'facilita tor' van informatie. Eddie Westbroek heeft jaren meegewerkt aan een project digital storytelling voor een Zweedse omroep en ondersteunt Steenhuis. Bij verhalen vertel len is het beter of betrouwbaarder zijn van informatie minder belangrijk. "De ama teur is de enige die zijn eigen verhaal kan vertellen, omdat hij het zelf heeft meege maakt. Een (erfgoed)professional kan een verhaal daarom alleen maar faciliteren." "Waarom zou ik naar jouw verhaal moeten luisteren?" Berendse begrijpt niet wat al die persoonlijke verhalen in de publieke ruimte moeten. Het is toch aan de erfgoedprofessional om verhalen in een context te plaatsen? De directeur van het Nationaal Archief verwacht meer van de erfgoedprofessional. "Die moet niet óf veel weten, óf veel kunnen, maar over de zeldzame combinatie van beide eigen schappen beschikken." Hij vraagt om een nieuw soort professional. Steenhuis onderschrijft het belang van het 'kun nen': je moet in staat zijn om je vakken nis over te brengen. Daarbij komen ook acquisitie, educatie, marketing en een goed doelgroepenbeleid kijken. "Wat je vaak ziet bij professionele beroepsgroepen", gaat Berendse verder, "is dat ze in tijden van verwarring de neiging hebben zichzelf te beschermen." Maar "een beroepsgroep speelt achteruit als de aandacht naar de bescherming van het vak gaat en niet naar verbreding en inno vatie". Iets wat Steenhuis absoluut afwijst. Volgens haar is beroepscertificatie geen bescherming, maar een waarborging van kwaliteit. De laatste stelling van de avond luidt: "Vroeger was de toekomst veel mooier." Voorspellingen van vroeger zijn niet uit gekomen. Berendse las bijvoorbeeld een paar jaar geleden in een vakblad dat 80 procent van het contact tussen de over heid en burgers in 2010 langs digitale weg zou gaan. Maar inmiddels is het fysieke contact tussen de burgers en overheid gegroeid. Maar of we dat nou jammer moeten vinden? Het Gemeentearchief Rotterdam krijgt door het toegenomen aantal internet gebruikers wel minder bezoekers over de vloer. Niet erg, vindt Steenhuis. "De bezoe kers die we krijgen, komen door hun voor werk op internet beslagen ten ijs en vragen uiteindelijk meer stukken op. Dankzij het internet wordt de toekomst mooier. We moeten onszelf opnieuw uitvinden, want de maatschappij schreeuwt om ons!" Reinwardt Academie MBDB 25 y/e 4 i i Door Maike Smelt Elke derde woensdag van de maand orga niseren Erfgoed Nederland en de Reinwardt Academie een debat met een actueel thema uit de erfgoedsector. Ook archieven komen geregeld aan bod, zoals tijdens de Erfgoedarena van 25 februari 2009. Klein trauma Impressie van de erfgoedarena over de erfgoedprofessio- nal (foto's part. coll.). Wel meer, niet beter Weten en kunnen Bescherming of kwaliteit? Digitaal versus fysiek contact Archivaris Jantje Steenhuis aan het woord. De volgende Erfgoedarena op woensdag 15 april begint om 20.00 uur in de aula van de Reinwardt Academie. Deelname is gratis. Graag wel even aanmelden via de website van Erfgoed Nederland. Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Maike Smelt is journaliste en redactrice. april 2009 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2009 | | pagina 12