BINNEN- EN BUITENLANDSE EVENEMENTEN literatuur Kröller-Müller Museum doet dat wel: "Als ik taxeer wat er rond dat begrip Collectie Nederland gezegd en bedoeld wordt door diegenen die dat begrip zo graag hante ren, dan denk ik dat ze allemaal vanuit één soort Frans model denken: aan de Fracs, een centrale staat die vanuit één gezagscentrum stuurt. Misschien zou dat nuttig kunnen zijn, maar dat is zo radicaal verschillend van wat er in Nederland is gebeurd." Er is volgens hem geen centrale gedachte. Er zijn ideeënverzamelingen die samen het Nederlands collectiebeleid maken. De Collectie Nederland betekent dan niet dat iedereen meewerkt aan een vooropgesteld idee van wat die collectie behelst, maar bestaat uit de gezamenlijke bijdragen van de verschillende instellin gen (en hun directeuren). Dit is een fun damentele bijdrage aan de discussie over Collectie Nederland. Voor de eeuwigheid? is een prachtige uit gave voor iedereen die met collectieprofi lering bezig is. Het geeft een kijkje achter de schermen bij andere erfgoedinstellin gen, met name bij musea. Vreemd aan de uitgave is dat de Mondriaanstichting en Erfgoed Nederland met de publicatie de discussie over Collectie Nederland willen faciliteren en tegelijkertijd een standpunt innemen. Dat wringt. Tip: lees, wan neer je open de discussie over Collectie Nederland wilt ingaan, vooral (eerst) de bijdragen van de 31 directeuren en experts. Remmelt Daalder, Wouter Heijveld, Elisabeth Spits, Pieter Jan Klapwijk (red.), Havens van Amsterdam en Rotterdam sinds 1870. Jaarboek 2008 Maritieme Musea Nederland mmÈaM 19,95 (luxe gebonden uitgave 44,50) Dertien hoofdstukken telt deze ruim geïllustreerde uitgave van de Walburg Pers. Een gelijk spel tussen Amsterdam en Rotterdam kan het dan ook niet wor den, of wel? Drie hoofdstukken gaan over aspecten van de havengeschiede nis van Amsterdam en Rotterdam, vier hoofdstukken exclusief over Amsterdam en zes exclusief over Rotterdam. Tja, de haven van Rotterdam is dan ook groter dan die van Amsterdam. Dat is niet altijd zo geweest, maar na het midden van de negentiende eeuw begon Rotterdam aan een onstuitbare opmars. Tegenwoordig moet de havenstad Rotterdam alleen haar meerdere erkennen in zusterstad Sjanghai. De overeenkomsten tussen de havenste den Amsterdam en Rotterdam zijn, zo betogen diverse auteurs, groter dan de verschillen. Beide havens hebben een strategische ligging in Europa's belang rijkste rivierendelta. Amsterdam kreeg in 1876 met het Noordzeekanaal een goede verbinding met de zee, terwijl in Rotterdam een paar jaar eerder de Nieuwe Waterweg was geopend. Beide steden waren tot in de twintigste eeuw echte havensteden, dat wil zeggen met haven activiteiten in de stad in plaats van kilo meters daarbuiten. Van Kattenburg tot en met Katendrecht zinderde het zeemansle ven. De containerrevolutie in de tweede helft van de twintigste eeuw betekende zowel in Amsterdam als in Rotterdam het einde van de ouderwetse havenroman- tiek. De Rotterdamse historicus Paul van de Laar verwoordt het zo: 'Rotterdam is tegenwoordig veel minder verweven met de haven dan vroeger. Enkele decen nia geleden was Rotterdam vitamine H. Dat is niet alleen de 'h' van haven, maar ook van het harde werken, de belang rijkste vitamine die de stofwisseling van Rotterdam op peil hield.' Sinds het 'verdwijnen' van de haven uit het stads beeld brengen Sail (Amsterdam) en de Wereldhavendagen (Rotterdam) de haven nog één keer per jaar terug naar de stad. Het havengevoel is wel gebleven, gezien ook alle sentimenten rond de terugkeer van de SS Rotterdam. De diverse hoofdstukken in dit jaarboek zijn geschreven door specialisten maar wel voor een breed publiek. De illustraties zijn treffend en komen uit de collecties van de maritieme musea en uiteraard ook uit de verzamelingen van het Stadsarchief M Amsterdam en het Gemeentearchief Rotterdam. Aardig, als eerste aanzet, is het artikel van Ron Brand, 'De havens van Amsterdam en Rotterdam in romans en liedteksten.' Wat mij betreft had tegenover het artikel van Irene Jacobs 'Rotterdamse Havenschilders' best een Amsterdams hoofdstuk mogen staan. Deze uitgave verleidt tot het zoeken naar overeenkomsten en verschillen. De rivaliteit tussen beide steden - 010 en 020 - komt in diverse hoofdstukken aan de bod, maar speelt zich niet af tussen de maritieme musea zoals blijkt uit deze uit gave en uit de internetpagina www.mari- tiemdigitaal.nl. 48 Tentoonstellingen tot 28 februari 2009 In Tresoar wordt tot en met 28 febru ari 2009 in samenwerking met de galerie De Roos van Tudor een overzichtsten toonstelling van het grafisch werk van Abe Gerlsma getoond. De Franeker Abe Gerlsma (3 februari 1919) is zijn hele kunstenaarsleven lang geboeid en gefascineerd door tegenlicht in het Friese landschap. 'Friesland in tegenlicht, binnen- en buitendijks', is het belangrijkste thema in zijn artistieke werk. Tijdens zijn lange kunstenaars loopbaan heeft hij een grafisch oeuvre opgebouwd van meer dan 180 werken. Gerlsma maakt zijn etsen vooral op groot formaat. Het liefst drukt hij die platen in meerdere kleuren af. Met een subtiele kleurstelling, waarbij zijn voorliefde voor de aardtinten opvalt, weet hij een bijna schilderachtig effect in zijn etsen te berei ken. De afdrukken, vaak met meerdere platen gedrukt om zo een grote diepte in de voorstelling te krijgen, doen impres sionistisch aan. Dankzij zijn fascinatie voor de techniek is het voor Abe Gerlsma altijd weer een uitdaging om een artistiek probleem met behulp van een technische vinding op te lossen. Naast het schilderen en etsen was hij werkzaam bij de Rijkslandbouwvoor- lichtingsdienst. Na zijn pensionering in 1982 wordt Gerlsma fulltime kunstenaar. Locatie: Tresoar, Fries Historisch en Letterkundig Centrum, Leeuwarden Info: www.tresoar.nl Cursussen 20 januari 2009 Veel archieven, bibliotheken en erf goedinstellingen overwegen om delen van hun bezit te digitaliseren. Hoewel de opzet, uitvoering en begeleiding van een digita liseringsproject geen gemakkelijke opgave is, worden hierbij veelal medewerkers uit de eigen organisatie ingezet. Voor deze medewerkers organiseert GO opleidingen vanaf dinsdag 20 januari 2009 voor alweer de zesde maal de cursus Digitalisering van culturele collecties. Na afloop van de cursus zijn de deelnemers bekend met alle facetten die van belang zijn voor de succesvolle uitvoering van een digitaliseringproject en hebben zij tevens voldoende handvatten om dergelijke pro jecten te begeleiden. Rode draad in het cursusprogramma is een case waarbij de deelnemers in groepsverband een digitali seringprojectplan schrijven. Bij elk project is een dergelijk plan essentieel en om in aanmerking te komen voor subsidie is een gedetailleerd projectplan zelfs verplicht. Bij voldoende beoordeling wordt een certifi caat verstrekt. Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod: Doelstellingen van digitaliseringspro jecten Digitaliseren versus conserveren Toegankelijk maken en metadata, incl. standaarden Usability (incl. XML en Open Access) en Web 2.0 Auteursrecht Selectiebeleid Digital preservation Beheer en exploitatie Apparatuur en software Workflow problematiek Budgettering en projectplan Presentatie groepsopdracht. Bij de uitvoering werkt GO opleidingen nauw samen met medewerkers van toon aangevende instellingen op het gebied van digitalisering van erfgoedcollecties, waar onder Koninklijke Bibliotheek, Nationaal Archief, Metamorfoze en KNAW. Deze instellingen hebben in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met digitalise ringprojecten. Zij zien het als hun taak december 2008 deze ervaring aan andere vakgenoten over te dragen. De docenten hebben veel erva ring als projectleider bij digitaliseringpro jecten. Bijeenkomsten 5 februari 2009 Samen met haar partners NVBA en RMC is Document@work erin geslaagd de slagkracht van de uitgeverij en congresor ganisator Sdu te contracteren. Sdu is onder meer de organisator van het Landelijke Architectuur Congres (LAC) dat al tien jaar een zeer hoge opkomst aan eindgebruikers kent. De media power van Sdu zal, onder andere via de Automatisering Gids, wor den aangewend om nieuwe groepen eind gebruikers te interesseren voor ons vakge bied. Zonder poespas blijft Document- en Records Management in het congres cen traal staan. Het uitgebreide netwerk van Sdu in de wereld van HBO en universitei ten zal ook gebruikt worden om studenten te interesseren voor een baan in de IT. Locatie: Stadion Galgenwaard te Utrecht Info: http://nLdocumentatwork.org/ 11 februari 2009 Erfgoed Nederland start een con gresreeks met als thema 'nieuw erfgoed'. De reeks heeft tot doel het selecteren, bewaren (behouden en beheren) en pre senteren van nieuw erfgoed en het zodanig op de kaart te zetten bij beleidsmakers, erf goedinstellingen en hun medewerkers en particuliere verzamelaars, dat het een van zelfsprekend onderdeel wordt van het erf- goedbeleid. Het eerste congres van de reeks staat in het teken van computererfgoed en wordt georganiseerd samen met de stich ting Computererfgoed Nederland (SCEN). Meer informatie verschijnt binnenkort op de website van Erfgoed Nederland. Hans Berende Walburg Pers (Zutphen 2008) ISBN 978-90-7530-570-2, 126 pagina's, René Spork archievenblad december 2008 Overzichtstentoonstelling grafisch werk van kunstenaar Abe Gerlsma in Tresoar Werk van Abe Gerlsma (foto Galerie De Roos van Tudor). Digitalisering van culturele collecties Informatie: www.stgo.nl of bel: 070-3512380 Sdu en Document@work organiseren "Document 2009" Congres nu voor later! Locatie: Reinwardt Academie, Amsterdam Info: www.erfgoednederland.nl archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2008 | | pagina 24