Pil Restauratie atelier Sterken BV EERSTE HULP BIJ FILMARCHIVERING Support fj Atelier voor restauratie en conservering van papier en perkament Documenten W acht U kunt ons inschakelen voor: Brieven Archieven Boeken Banden Prenten Grafiek Kaarten Wandkaarten Charters Zegels STERKEN ATELIER w dienstverlening Dat audiovisuele archivering een vak apart is, staat buiten kijf. Het belang van specialistische kennis en vooral de nood zaak van een goede technische uitrusting maken al snel dat de audiovisuele archie ven, waaronder het Fries Film Archief, het meest geëigend zijn om collecties bewegend beeld te beheren. Dit neemt niet weg dat er andere collectiehouders zijn die om verschillende redenen graag zelf het beheer ter hand nemen. Dit vari eert van professionele tot minder profes sionele organisaties, van gemeente- en bedrijfsarchieven tot kleinere historische verenigingen en particuliere verzame laars. Een uitdrukkelijke taak van het Fries Film Archief is om deze collectiehouders in Friesland te ondersteunen. Op deze manier kan het Filmarchief op afstand bijdragen aan de houdbaarheid van het vaak enorm kwetsbare audiovisuele erf goed. Om dat laatste gaat het natuurlijk. Traditioneel geeft het Filmarchief op ver zoek advies op maat. De online werkwij zer Filmarchivering staat in deze traditie, al is het er niet een vervanging van. Het concrete idee voor de werkwijzer komt voort uit een aantal workshops die het Fries Film Archief medio 2006 voor historische verenigingen organiseerde. Deelnemers vertelden dat zij online wel veel informatie konden vinden, maar snel verdwaalden in een woud van details en achtergronden. Waar behoefte aan was, was een handzaam stappenplan voor filmarchivering. Hierbij zou aan bod moeten komen wat je in ieder geval moet doen, in welke volgorde en wat je daarbij nodig hebt. Met dit in het achter hoofd zette het filmarchief de webpagi na's zo op dat je een route door het hele proces van filmarchivering kunt volgen. Bezoekers navigeren van de inname van materiaal naar algemene materiaalkennis (wat je moet weten voor je aan de slag gaat) en achtereenvolgens naar technisch beheer, ontsluiting, digitalisering en con servering voor de lange ter mijn. Ook binnen de onderde len is er aandacht voor een goede opeenvolging van activiteiten. Het lijkt bij voorbeeld vanzelfsprekend dat een technische con trole of schade-inventari satie aan het bekijken van een film voorafgaat, maar deze stap wordt nogal eens overgeslagen. Berucht zijn de verhalen waarbij men unieke beelden onherroepe lijk beschadigde door broze films rücksichtslos op montagetafels te bekijken of zelfs te projecteren. De werkwijzer heeft een praktische inslag. Onder het kopje 'Inname van film' vind je dan ook geen veelomvat tend overzicht van de problematiek van films en auteursrecht, maar eerder hoofd punten en praktische tips. Zo ruimt de wijzer veel voorkomende misvattingen over filmrechten uit de weg, kan je stan daardovereenkomsten downloaden en vind je verwijzingen naar relevante sites. Met het oog op praktische bruikbaarheid biedt de site een aantal tools, zoals een gegevensmodel voor het in kaart brengen van collecties (geënt op Dublin Core) en standaardformulieren voor onder meer filmregistratie en de overdracht van film rechten. Via e-mail kan je zelfs een lege MS Access database opvragen waarmee je films kunt registreren en vervolgens doorzoeken. Het uitgangspunt om vooral een goede basis te bieden, komt terug in de pagina 'de tien geboden van filmar chivering'. In deze minigids staat op een rij wat je vooral wel en vooral niet moet doen. Voor veel mensen is bijvoorbeeld de waarschuwing dat je kwetsbare unieke films niet op een projector vertoont al een echte eyeopener. De werkwijzer is nadrukkelijk een eerste versie. Het Fries Film Archief zal de site onder meer uitbreiden met een deel over video. Ook het visuele gedeelte verdient verdere aandacht. Het uitgangspunt blijft echter om een 'eerste hulp bij filmarchi vering' te bieden en zo bij te dragen aan een goede zorg voor historische bronnen die anders grote kans maken om uit beeld te verdwijnen. 23 Een li. 'mBa PROJECTBUREAU VOOR DOCUMENTAIRE ONDERSTEUNING EN CONSULTANCY Postbus 18, 1474 ZG Oosthuizen Tel.: 0299 - 40 21 30 Fax:0299-40 21 31 http://www.doxsupport.nl E-mail: info@doxsupport.nl DOXsupport is een landelijk werkende organisatie, die zich bezig houdt met dienstverlening op het gebied van (documentaire) informatievoorziening Onze klantenkring bevindt zich voornamelijk binnen de overheid, alsmede non-profit organisaties. Aangesloten bij de branchevereniging PIM. DocumentenWacht is een service van Restauratie atelier Sterken BV en gericht op schade preventie. DocumentenWacht is de officiële partner van Isotron Nederland BV voor gammabestraling voor de gehele Culturele en Administratieve sector in de Benelux en Duitsland. Engelanderholt 3, 7361 CZ Beekbergen T. 055-5423147 F. 055-5430614 E. info@sterken.nl Meer informatie op: www.sterken.nl calamiteitenservice, zorg en toeheer Door Obby Veenstra Audiovisueel erfgoed is in. Terecht, want niets brengt het verleden zo tot leven als oude films. Met het groeiende besef van het historische belang van bewegende beelden neemt ook het aantal vragen over de wijze waarop je deze archiveert toe. Om hieraan tegemoet te komen, zette het Fries Film Archief onlangs een werk wijzer voor filmarchivering online. Geïnteresseerden kunnen op www.friesfilm- archief.nl een aantal samenhangende web pagina's met praktische informatie vinden over het beheren en toegankelijk maken van audiovisuele collecties. Hetviewen van oude film (foto's Fries Film Archief). Handzaam stappenplan Praktische inslag De plakpers, onmisbaar bij het hermonteren van oude films. FIKS FILM 0RCHIEF FRIES FILRi Obby Veenstra is coördinator van het Fries Film Archief en verbonden aan de stichting Film in Friesland. oktober 2007 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2007 | | pagina 11